אוסטרליה

אוסטרליה

"מי היה האמין שהכול התחיל בתור בית סוהר?" 

אוסטרליה שהחלה את דרכה בתור בית סוהר לאסירים בריטים שפשוט לא היה להם מקום בבית הסוהר  בבריטניה הגדולה של המאה השמונה עשרה הפכה לאורך כמה מאות שנים לפנינה ייחודית ולאזור  תיירותי שונה, מגוון ומאתגר עבור תיירים מכל רחבי העולם. אוסטרליה, ספק מדינה ספק יבשת ענקית,  היא למעשה מקרוקוסמוס מגוון של צורות חיים שונות ומגוונות, שטחים אדירים המורכבים מעשרות צורות  נוף שונות ומגוונות, בעלי חיים ייחודיים שנשתמרו ביבשת הרחוקה והמבודדת מהעולם המודרני כמו הקנגורו והאמו אשר הופכים את אוסטרליה לייחודית מבחינה תרבותית, גיאולוגית ואקולוגית לצד היותה מרכז תרבותי עשיר של ספורט, אופרה, אומנות ועוד. למטייל באוסטרליה צפויים אינספור אטרקציות מגוונות ככל שיעלה על דמיונות ומסעו ביבשת הרחוקה יוכל להמשך ככל העולה על רוחו: שנה, שנתיים – ואל דאגה, תמיד יישאר עוד מה לראות!

 

אוסטרליה – תעודת זהות

שם המדינה המלא : חבר העמים של אוסטרליה.
בירה: קנברה (ולא סידני, העיר הגדולה ביותר, שרבים מייחסים לה בטעות את מעמד הבירה)
משטר: מונרכיה חוקתית פדראלית
אוכלוסייה: 21,470,000 נפש
שפה רשמית: אנגלית
דת: רוב מוחלט של נוצרים לצד בני דתות אחרות.
מטבע: דולר אוסטרלי
מזג אוויר: בגלל היותה של אוסטרליה ענקית מבחינת שטח היא גם מאוד מגוונת מבחינת אזורי  אקלים ועל כן תמיד טוב להיות באוסטרליה, ותמיד חלק משטחה יהיה בעל מזג אוויר נוח יותר לעומת  חלק אחר בו ישררו תנאי מזג אוויר פחות אופטימאליים. עונות השנה הפוכות באוסטרליה לעומת אירופה  ושאר העולם. החורף בה מתחיל במרץ ואילו הקיץ בדצמבר. על מנת ליהנות ממזג אוויר מיטבי  מומלץ לבקר בה בעונות המעבר.

 

 

אוסטרליה- קצת היסטוריה

המתיישבים הראשונים באוסטרליה היו האבוריג'ינים אשר צאצאיהם עד היום נמצאים במדינה וממשיכים לקיים את המסורות העתיקות שלהם. הם החלו להופיע על האי לפי הערכת הארכיאולוגים לפני יותר מ- 60,000 שנים והם אחת הקבוצות האתניות הראשונות והקדומות בעולם בעלות ההיסטוריה הארוכה ביותר שיסודותיה נעוצות עוד בתקופות קדומות של עידן הקרח ואף אולי קודם לכן. סביב דרך הגעתם של האבוריג'ינים לפני עשרות אלפי שנים אל היבשת החדשה אופף ערפל של חוסר בהירות וישנן כמה ספקולציות העוסקות בגשר יבשתי שחיבר פעם את יבשת אסיה ליבשת אפריקה, חצייה של האבוריג'נים מאזור אינדונזיה ועוד… אך העובדה היא שמורשתם, דתם ושפתם של מתיישבים ראשונים אלה נשתמרה באופן מעורר השתאות עד לימים אלה.

 

החל מהמאה השש עשרה החלו מגלי עולם להתעניין ביבשת הרחוקה, הם הפליגו במסגרת מסעותיהם לגילוי העולם שמעבר לאופק. לאחר מספר מסעות הכריזו הבריטים על אוסטרליה כחלק ממדינות בריטניה הגדולה וכינו אותה בשם "ניו סאות' ויילס". במאה השמונה עשרה העלו רעיון בבריטניה להשתמש באוסטרליה כבית כלא אלטרנטיבי שיקל על צפיפות האסירים הגבוהה ששררה באותם ימים במתקני הכליאה ברחבי בריטניה. 750 אסירים ראשונים הועברו ליבשת המבודדת שם חיו בתנאים קשים והרעב איים על חייהם באופן מתמיד. גם מערכת היחסים עם האבוריג'ינים לא הסבה לשני הצדדים נחת כאשר האדם הלבן ניסה לדחוק אותם יותר ויותר מיבשתם ומאוצרות הטבע בהם החזיקו משך עשרות אלפי שנים ועד להגעת הבריטים.

 

עם גילוי הזהב בכמויות גדולות במאה התשע עשרה החלו להגיע לאוסטרליה גל גדול של אזרחים חופשיים והחלו במסע ענק של כריית מחצביה של היבשת החדשה שהתגלתה כעשירה מאוד במחצבים ובאוצרות טבע.

 

את עצמאותה קיבלה אוסטרליה מבריטניה רק בשנת 1901 על אף שבמידה רבה מבחינה תרבותית נשארה חלק מהכתר הבריטי. אוסטרליה זכתה למעמד של חברה עצמאית בכתר הבריטי. אזרחיה עדיין כפופים בדרך זו או אחרת למלכה הבריטית ולבית המלוכה, על דגלם מופיע גם דגל אנגליה והמתיישבים שם מחוברים לבריטניה מבחינה תרבותית. יחד עם זאת בעקבות גלי הגירה גדולים שהגיעו אליה אחרי מלחמת העולם השנייה מאירופה וגם פליטים שנמלטו אליה מאסיה אוסטרליה הפכה להיות אומה המורכבת מעשרות סוגים שונים של קבוצות אתניות שונות החיות כיום זו לצד זו.

 

והאבוריג'ינים, מתיישביה הראשונים של אוסטרליה ממשיכים לחיות גם בימים אלה בשמורות המוגנות שלהם, משמרים את אורח חייהם הקדום על אף שביקורת רבה מופנית כלפי הממשלה מצד הארגונים הירוקים על הזנחתם ואי הטיפול הנאות בקבוצות אתניות ייחודיות אלה.

 

אוסטרליה – גיאוגרפיה, החי והצומח

אוסטרליה היא המדינה השישית בגודלה בעולם, היא למעשה אי ענק בין האוקיאנוס השקט לבין האוקיאנוס ההודי. אוסטרליה מחולקת חלוקה פנימית של שש מדינות שונות המרכיבות את הפדרציה הגדולה ובתוכן צורות חיים, נופים ובתי גידול אקולוגיים שונים ומגוונים מאוד.

 

רובה של אוסטרליה הענקית בגודלה מאוד דליל בהתיישבות של אוכלוסיה, חוות גדולות ומרוחקות זו מזו על מרבצי אדמה ענקיים פזורות לאורך מרכזה של אוסטרליה שנחשב לאזור צחיח ופחות מיושב ביבשת. רוב אוכלוסייתה של אוסטרליה ממוקמת לאורך קו החופים העצום שלה ושם גם ממוקמות הערים הגדולות. החופים של אוסטרליה מרהיבים ולצידם גם הערבות והשפלות הגדולות שבפנים המדינה עם תאי שטח מדבריים וצחיחים לצד מרבצי צמחייה ויערות עבותים בהם חיים האבוריגי'נים.

 

החי והצומח באוסטרליה אף הוא מגוון מאוד וייחודי, זנים רבים של צמחים ובעלי חיים השתמרו בצורה מפליאה ביבשת הרחוקה ונותרו בה עדות חיה לבעלי החיים והצמחייה הקדומים שנכחדו ברוב יבשות העולם ונותרו רק ביבשת המבודדת. מאות זנים של בעלי חיים וצמחים ייחודיים מאפיינים את היבשת והזואולוגים מעריכים שאו שהתפתחו על היבשת בתהליכי האבולוציה לצד האבולוציה שהתרחשה בשאר יבשות העולם או שעשו את דרכם ליבשת על גשר יבשתי ענק שחיבר אותה בעבר לאסיה ונותרו באוסטרליה. כך או כך ניתן לצפות באוסטרליה בזנים נדירים של חיות כמו הקנגורו, האמו האוסטרלי וכמובן דוב הקואלה שאף הוא נמנה עם אחד הסמלים של המדינה לצידו של הקנגורו המסורתי כמובן.

 

 

אוסטרליה – יבשת של תרבות ספורט ואומנות

התרבות באוסטרליה היא אחת המעניינות ומגוונות בעולם המודרני. מארג של תרבויות ותת-תרבויות שונות יצר סגנון חיים מאוד מעניין ומגוון. למטייל באוסטרליה תראה היבשת כמעין "עולם קטן" מאחר וניתן למצוא בה אזרחים ממוצא בריטי ואירי, לצד וייטנאמים ואסייתים וכמובן אבוריג'ינים החיים בצורת חיים שבטית. השפות באוסטרליה אף הן מגוונות עקב גלי ההגירה הגדולים אלה החל מהמאה ה-19 ואפילו האנגלית האוסטרלית מאוד שונה "וסובלת" מסלנג אוסטרלי וקיצורים משעשעים שהשחיתו בצורה משמעותית את האנגלית ולחלקכם אף יהיה קשה להבין את שיאמרו לכם ואף קשה יותר להאמין שמדובר באנגלית.

 

החיים באוסטרליה רגועים ברוב הימים, היא אינה סובלת ממלחמות או סכסוכים דבר שהותיר לאוסטרלים המון זמן לפתח את חיי התרבות והאומנות שלהם. בית האופרה של סידני הוא אחד מבית האופרה הגדולים בעולם, אוסטרליה נחשבת לאחד המרכזים המשפיעים בעולם בתחום האומנות המודרנית בת ימינו וקיימים בה תערוכות ומוזיאונים מהחשובים בעולם בתחום זה.

 

הספורט הוא אבן דרך חשובה מאוד בתרבות האוסטרלית. הספורט האוסטרלי הוא דרך חיים, רבים מתושביה עוסקים בספורט באופן חובבני או מקצועי ואוסטרליה מצטיינת בענפי ספורט ברמה בינלאומית. האהבה הזאת לספורט של האומה האוסטרלית אף הביאה למדינה את הכבוד לארח את אולימפיאדת סידני שהתקיימה בה  בשנת 2000 והייתה לאחת המרשימות שזכורות בשנים האחרונות. אוסטרליה מלאה בליגות ספורט שונות בכל ענפי הספורט שמושכות את תשומת ליבה של האומה כולה לאורך כל השנה- מומלץ לקחת חלק באחת מפעילויות הספורט על מנת להתרשם מהתרבות הספורטיבית של המדינה.

 

אוסטרליה היא גן עדן של ספורט מוטורי ופעילות אתגרית. עם אלפי קילומטרים של ערבות צחיחות אין פלא שרבים שוכרים רכב ויוצאים לקרוע את המדבריות ברכבי שטח 4X4. תוכלו לנסוע סביב היבשת ברכבים, לרכב על גב סוסים, לצאת לטיולי גיפים, אופניים ואופנועי שטח ואף לעשות סנובורד בהרים המושלגים בתקופת החורף. לחובבי הספורט הימי: מאות אתרי צלילה מרשימים מצויים לאורך קו החוף שאך הוא שונה ומגוון בשוניות ייחודיות ובבתי גידול ייחודיים לאזור זה של העולם. הפרועים יותר יוכלו גם לצאת לשייט רפטינג סוער בנהרות או שיט קיאקים רגוע… חובבי הטבע יוכלו ליהנות מביקור בפארקים הלאומים המשמרים את צורת החיים הטבעית של בעלי החיים כמו גם לצאת לשיט צפייה בלווייתנים שהוא אחת האטרקציות המרשימות עבור חובבי החיות.

 

אוסטרליה – כמה דברים שחשוב לדעת

ויזות ואשרות כניסה – ישראלים (כמו תושבי רוב מדינות העולם) זקוקים לאשרת כניסה לאוסטרליה. אשרות לתקופות של עד שלושה חודשים מנופקות ללא תשלום, לתקופות ממושכות יותר יש צורך לשלם.

סכנות בריאותיות – אוסטרליה היא מדינה מפותחת מאוד ועל כן אין מחלות ייחודיות למקום מלבד מחלות רגילות שמצויות בכל מקום אחר בעולם.

שעון- בשל גודלה אוסטרליה מחולקת לשלושה אזורי זמן שונים, כאשר בכל אחד מהם אף חלוקה לשעון חורף ושעון קיץ ועל קשה לנקוב בהפרשי זמנים מדויקים והדבר משתנה בין המדינות הפנימיות באוסטרליה. באופן כללי הבדל השעות הוא בין 6-8 שעות הקדמה לשעון הישראלי.

חשמל- 220-240 וולט

מטבע- דולר אוסטרלי

עלויות מחייה- עלויות המחייה באוסטרליה יחסית זולות לעומת המחייה בארה"ב, אף על פי שמדובר במדינה מפותחת לכל דבר ויש לצפות לעלויות גבוהות בהרבה מאשר במדינות מתפתחות באסיה ובדרום/מרכז אמריקה.

חשוב לזכור- בשל העושר והמגוון המצוי באוסטרליה מומלץ שלא להסתפק בקריאת מדריכים או סקירות על אוסטרליה באופן כללי אלא להתמקד בספרי הדרכה ומאמרים המתרכזים במדינות השונות באוסטרליה ובעריה הגדולות.

הוסף תגובה