ג'מייקה

ג'מייקה

אמרתם ג'מייקה – אמרתם רגאיי ובוב מארלי.

מי ששומע את השם ג'מייקה מדמיין בעיניו גן עדן עלי אדמות מלא בשחורים אפריקנים לבושים  בבגדים גדולים למידתם עם ראסטות בכל שערות ראשם, מן מגניבים שמעשנים מריחואנה  שותים כל היום אלכוהול ומתנדנדים לקצב מוזיקת הרגאיי המפורסמת האופיינית כל כך לג'מייקה.

 

האמת שהתיאור האסוציאטיבי הזה לא רחוק מהמציאות וזה אכן מה שניתן למצוא בג'מייקה  שהיא בירת ומרכז מוסיקת הרגאיי העולמית. תוכלו למצוא בג'מייקה מרכז מוסיקלי מרשים  למוסיקת הרגאיי שעבור הג'מייקנים היא הרבה מעבר לרק מוסיקה- זו היא תרבות, דת ודרך חיים. הג'מייקנים מתפארים במורשת המוסיקלית שלהם וכמובן בבוב מארלי הכוכב הענק ששם  אותם על מפת המוסיקה העולמית.

 

אך למעיזים והמגוונים יותר ג'מייקה טומנת בחובה גם עשרות אתרי טבע מרשימים,  חופים טרופים מעולים המתאימים גם לשיזוף ורביצה על החוף וגם לשנרקול (צלילה בשנורקל)  ופעילויות ים אתגריות אחרות.

 

ולאלה שמביטים יותר, המעוניינים לראות את ג'מייקה האמיתית ולא רק זו שנבטת מבעד לכל התמונות המלהיבות של לשכות התיירות יוכלו גם לראות ג'מייקה אחרת- עצובה מעט יותר- של אנשים עניים ברובם שעד לפני עשרות שנים בודדות היו עבדים מדוכאים ומושפלים החיים בצנעה את חייהם  ומנסים בכל יום להיטיב עם מצבם שעיתים זוהר הרבה פחות ממה שהעטיפה המבריקה והנוצצת שמשווקים בלשכות התיירות נראית.

 

כך או כך, ג'מייקה היא ללא ספק אטרקציה שונה וייחודית מבין ארצות מרכז אמריקה ויש  האומרים שהיא קרובה בתרבותה אופייה ויופייה למדינות אפריקה והיא פשוט  גיאוגרפית- "ממוקמת לא נכון…"

 

ג'מייקה – כרטיס ביקור
שם מלא: ג'מייקה
עיר בירה: קינגסטון
משטר: דמוקרטיה פרלמנטארית
אוכלוסייה: 2,731,000
תושבים: רוב מוחלט מתושבי ג'מייקה הם שחורים ממוצא אפריקני
דת: רוב מוחלט נוצרי (מעל 80%)
שפות: אנגלית
מטבע: דולר ג'מייקי
מזג אוויר: ג'מייקה מאופיינת באקלים טרופי, רוב הימים חמים בג'מייקה אך לעיתים  בעיקר בעונת הגשמים השמיים יכולים להתקדר במהירות וגשם כבד יכול לרדת  ולחלוף בפתאומיות כפי שהגיע.

ג'מייקה- היסטוריה:
עד להגעת הספרדים לאי ג'מייקה במאה ה-16 חיו בה שבטים אינדיאנים שהגיעו לשם שנים רבות  לפני כן וחיו להם בשט ובשלווה. עם הגעת הספרדים במאה ה-16 לאחר גילויו של קולומבוס את  האי הקסום הגיעו לג'מייקה גם אלפי עבדים שהועבדו על ידי הכובש הספרדי בשדות הסוכר  שנשתלו בג'מייקה. היחס אל העבדים היה קשה כמו גם היחס המשפיל לאינדיאנים תושבי  המקום שהושפלו וסבלו תקופת קשה של רודנות אשר הביאה לחיסולם הכמעט מלא של בני  השבטים הראשונים שהקימו את ג'מייקה.

 

בריטניה שראתה אף היא בג'מייקה קולוניה פוטנציאלית בעלת ערך כלכלי רב בעיקר בזכות  שדות הסוכר והקקאו שהיו בה, עשתה מאמצים רבים לכבוש אותה מידי הספרדים. ג'מייקה  שנותרה שנים רבות בין הספרדים, אנגלים וצרפתים אשר כל אחד טוען "זה שלי" בסוף הונהגה בידי שודדי ים בריטים, עד כמה שהדבר נשמע מוזר היו אלה חבורת פורעים בריטית שרוב  עיסוקם היה שוד וביזה של אוניות שעוברות באזור לאלה השולטים באי הקסום בלב הים הקריבי.

 

במאה ה-19 לאחר שורה של מרידות שכשלו ודוכאו על ידי המדינות השליטות סוף סוף הצליחו העבדים השחורים לבצע מרד עבדים גדול בכל רחבי האי שהצליח למוטט את שלטון הדיכוי והעבדות והוביל לשינוי בתפישת הכלכלה הג'מייקנית- לא עוד עבדים אלא פועלים בשכר. כמובן שהדבר גרר אחריו משבר כלכלי והתדלדלות של הקופה מאחר והמעסיקים נאלצו פתאום להתחיל ולשלם משכורות.

 

את עצמאותה קיבלה ג'מייקה רק בשנות השישים של המאה העשרים (1962) אז היא התנתקה סופית מהממלכה המאוחדת הבריטית וזאת בעקבות משאל עם בה הביעו תושבי ג'מייקה, שסבלו וידעו עבדות כל חייהם, את הרצון והצורך להיות מדינה עצמאית. ג'מייקה ידעה חבלי לידה קשים של עצמאות שלובו במשבר כלכלי, אינפלציה גבוהה ואי יציבות שלטונית.

 

בשנים האחרונות קיימת יציבות שלטונית גבוהה יותר וזאת על אף שבראשית שנות האלפיים היו מהומות קשות בכל רחבי ג'מייקה וזאת עקב ניסיון הממשלה להטלת מיסים גבוהים על האוכלוסייה שחיה בעוני רב ובצמצום עד לימים אלה.

 

ג'מייקה- גיאוגרפיה, חי וצומח
ג'מייקה היא האי השלישי בגודלו בים הקריבי השוכן דרומית לקובה. פנים הארץ הררי יותר ורצועות החוף הטרופיות בו אומנם צרות ברוב חלקי האי אך מרהיבות ביופיין. בפנים הארץ ניתן למצוא בשל סלעי הגיר מהם מורכבת רוב אדמת האי צוקים מרהיבים, מערות, תהומות וערוצי נחלים ונהרות מרהיבים ביופיים אשר משווים לג'מייקה יופי של גן-עדן.

 

מאחר שממשלת ג'מייקה הצעירה התמודדה בשנים הראשונות לעצמאותה של המדינה הצעירה עם נושאים אקוטיים יותר משמירת הטבע ושימור היערות, בעשורים האחרונים התרחש הרס רב של יערות הגשם המרשימים שהיו וכיסו שטחים נרחבים במדינה ואיתם גם הכחדתם של בעלי חיים רבים. אך עדיין ניתן למצוא בג'מייקה צמחייה טרופית מרהיבה ובעלי חיים.

 

בנוסף לבעלי החיים שניתן לראות בדרך כלל באזורים טרופיים אלה של הגלובוס ניתן לראות
בג'מייקה גם בעלי חיים פחות אופייניים למקום כמו צאן ובקר שהגיעו אליה בתקופת חברותיה של ג'מייקה בממלכה המאוחדת.

האיים הקטנים והשוניות שעוטפות את ג'מייקה הן גן עדן תת-ימי עבור צוללנים שבאים אליה להתרשם מבתי הגידול המרשימים שכוללים ריפים מלאי דגים נדירים וייחודיים לאזור הים הקריבי כמו גם צבי ים ענקיים שאוהבים להטיל ביציהם ולהקים את קינם בחופי ג'מייקה השקטים יותר.

 

ג'מייקה- מה לראות ומה לעשות?

ג'מייקה שהייתה לפני שנים ביתם של עבדים רבים שהובאו אליה מאפריקה וסבלו שנים של דיכוי, היא היום גן עדן לצמיחת תרבותם הייחודית- מוסיקה ואומנות ג'מקיינית ידועות בכל העולם וג'מייקה מהווה אבן שואבת עבור כל אוהבי מוסיקת הרגאיי שמוצאה בג'מייקה שהתפרסמה בכל העולם במאה העשרים.

 

המוני תיירים זורמים מידי שנה לג'מייקה ליהנות מהקסם שלה, מהאומנות העוסקת בפסלים מיוחדים מגולפים מעץ וממוזיקת הרגאיי שנודעה לרחוק על ידי אומני רגאיי בינלאומיים שהגדול מכולם הוא כמובן בוב מארלי האגדי, שהיה שליח הבשורה של מוסיקת הרגאיי לרחבי העולם.

 

כאשר הלילה יורד (ואם לומר את האמת גם לאורך כל שעות היום) ניתן למצוא תמיד פאבים וברים פתוחים עם מוסיקת רגאיי וקליפסו מקומיים הבוקעים מבעד לדלתות, תמיד יש היכן לרקוד ולשמוח בג'מייקה, ללמוד על תולדות הרגאיי וגם כמובן אם תרצו לעשות ראסטות בכל השיער.

 

ג'מייקה כמכרז מוסיקלי תמיד רוחשת בתחום המוסיקה וברוב חודשי השנה תוכלו למצוא בה אירוע תרבות כזה או אחר בנושא המוסיקה המקומית. כשתגיעו לאי הרגאיי בדקו בלשכות התיירות המקומיות או פשוט דברו עם אנשי הרגאיי או בעלי הפאבים ותוכלו להתעדכן בפעילויות המוסיקליות והפסטיבלים שמתרחשים בעת שהותכם על האי.

 

למי שמאס במוסיקה ורוצה לטעום עוד טעמים מג'מייקה הייחודית כמובן יכול ליהנות מעשרות מסלולי טיול וטרקים באזורים המיוערים הנידחים יותר והנדחים פחות בפנים האי. ניתן לעשות מסלולים רגליים, טיולי סוסים או רכבי שטח.

 

רצועת החוף של ג'מייקה טובה גם לרביצה ושיזוף בטן גב לצילם של עצי קוקוס טרופיים קסומים אך גם לצלילה ולפעילויות של ספורט מים אתגרי. הצוללים מביניכם ייהנו משוניות אלמוגים מרשימות ומבתי גידול תת-מימיים לדגים רבים וייחודיים לאזור, כמו גם משלל אטרקציות ימיות מרוצי יאכטות ועוד המתקיימים בג'מייקה מידי שנה.

 

ג'מייקה – דברים שכדאי לדעת וחשוב לזכור!
וויזות ואשרות כניסה– ישראלים אינם זקוקים להנפקת וויזה מיוחדת לכניסה לג'מייקה למטרות תיירות (לתקופות שלא יעלו על שלושה חודשים).
בריאות ומחלות – אין סכנות בריאות ומחלות כלשהן, פרט למחלות רגילות הקיימות בכל מדינה.
חשמל– 100 וולט
שעון– השעון המקומי בג'מייקה מאחר את ישראל ב-10 שעות.
מטבע– דולר ג'מייקני.
עלות מחייה– ג'מייקה נחשבת לאי הזול יחסית משלל האיים בים הקריבי. עלות המחייה בו נוחה יחסית למטייל הצנוע. כמובן שניתן לנפוש בה בתעריפים ובמחירים גבוהים הרבה יותר.
תחבורה– קל יחסית להגיע לג'מייקה והיא נחשבת ליעד תיירותי מועדף עבור מאות אלפי אמריקניים ואירופאים מידי חורף ועל כן יש אליה טיסות בינלאומיות רבות מארה"ב כמו גם מבירות נבחרות באירופה, מה שהופך את העונות הפופולאריות לביקור בג'מייקה סביב חופשת חג המולד בה קר בארה"ב ואירופה ובג'מייקה חם ונעים.

הוסף תגובה