בוליביה

בוליביה

אמרתם בוליביה- אמרתם תמונות של ישראלים מוזרים מצולמים על רקע נופים לבנים ומישוריים "קופצים" מסירים, "עומדים" על בננות, "רוכבים" על חיות קטנות מפלסטיק או "נוסעים" על אוטובוס צעצוע. אין ישראלי שחוזר מדרום אמריקה בלי אותן תמונות בלתי נשכחות ממדבריות המלח "הסאלאר" המפורסמות של בוליביה.

אך מעבר לסאלאר ולתמונות שהן "חובה" בכל אלבום טיול דרום אמריקה מסורתי בוליביה היא אחת המדינות העשירות בטבע פראי ומתפרץ בין אם בנופים של ההרים הקפואים בפסגות האנדים הגבוהות ובין עם הג'ונגלים הטרופיים של יערות האמזונס. כל זה באווירת "לא נגענו" שמרחפת מעל אתרי הטבע המרשימים וכל זאת "בזכות" העובדה שממשלת בוליביה ואזרחיה נותרו הרבה שנים מאחור מבחינת תיעוש, קדמה והשתלטות המערב. אתם מוזמנים ליהנות מהראשוניות של המדינה הזו רגע לפני שהקסם פג…

בוליביה- כרטיס ביקור
שם מלא: רפובליקת בוליביה
עיר בירה: לה פאס (מקום מושבה של הממשלה), סוקרה – הבירה הרשמית.
משטר: רפובליקה (דמוקרטיה)
אוכלוסייה: 8,857,000 נפש
מטבע: בוליביאנו
דת: הנצרות הקתולית שולטת באופן כמעט מוחלט (כ- 95 אחוזים)
שפה רשמית: ספרדית
אקלים: בשל השינויים הרבים בטופוגרפיית בוליביה היא מאופיינת בהפרשי טמפרטורה קיצוניים בין האזורים הגבוהים שם הטמפרטורות מאוד נמוכות לבין אזורי השפלה מלאי השמש שם חם יותר. העונה הגשומה בבוליביה היא בין החודשים נובמבר- מרץ אך גם בה באזורי השפלה החמים יותר יורדים ממטרים ספורים בלבד.

בוליביה- קצת היסטוריה
 סימנים ראשונים של התיישבות בהרי האנדים של בוליביה ניתנו כבר לפני עשרות אלפי שנים כאשר בני השבטים התיישבו בה והקימו בה חברות שבטיות, במאה ה- 15 היו אלה בני האינקה שהשתלטו על רוב אדמותיה של בוליביה והקימו אימפריה החולשת גם על שטח שכנותיה פרו, צפון צ'ילה ואקוודור.

כמו ברוב המדינות ביבשת אמריקה היה זה הכיבוש הספרדי במאה ה- 16 שפגע באינדיאנים, ניצל את טוב ליבם והפך אותם לעובדים עבור הכובש הספרדי בעיקר במרבצי הכסף שנתגלו במדינה והחלו להכרות על ידי הספרדים.

את עצמאותם מידי הספרדים קיבלו הבוליביאנים רק במאה ה- 19 אך בכך לא תמו המאבקים והסכסוכים עם שכנותיה. בוליביה נאלצה להלחם על חרותה אל מול המדינות השכנות לה שניסו "לנגוס" בשטחיה וזאת עקב היותם עשירים במחצבים.

לאורך המאה העשרים ידעה בוליביה מספר מהפיכות צבאיות של מהפכנים ומשטרים צבאיים עלו ונפלו בקצב מסחרר. המשטר בבוליביה כדמוקרטיה התייצב בה רק לקראת סוף המאה העשרים אך עדיין היא סובלת מחוסר יציבות כלכלית ולכן על אף היותה עשירה במחצבים עדיין לא ממצה בוליביה את הפוטנציאל התעשייתי העצום הטמון בה מה שהותיר את אזרחיה ברובם עניים וחסרי כל.

בוליביה- הגיאוגרפיה, על החי והצומח.
 מבחינה גיאוגרפית בוליביה הממוקמת במרכז יבשת דרום אמריקה היא מאוד מגוונת בנופיה השונים הנעים על הסקאלה שבין פסגות גבוהות ומושלגות, עמקים המאופיינים באדמה פורייה ונוחה לעיבוד ועד אזורים טרופיים של יערות גשם עבותים ובניהם ביצות תובעניות באזור אגן האמזונס.

בגלל הישארותה של בוליביה במובנים רבים "מאחור" מבחינת קדמה, תיעוש ותהליכי עיור מתקדמים הטבע בה משגשג והיא אולי אחת המדינות הבודדות ביבשת אמריקה הדרומית בה ניתן למצוא את הטבע הפראי כפי שהתקיים ביבשת לפני מאות ואלפי שנים. ביערות העבותים של בוליביה ניתן למצוא את בעלי החיים וחיות הבר הנדירות שכיום כמעט לא ניתן לחזות בהן במדינות השכנות: סוגים נדירים של דובים, עופות מים וביצות, מכרסמים שונים וזוחלים אשר חיים להם בשלווה בתוככי היערות העבותים.

כיום קיימים בבוליביה מספר פארקים לאומיים שהוכרזו על ידי הממשלה כאתרים לשימור ושם גם מרוכזים רוב האטרקציות התיירותיות של בוליביה ומיטב הטראקים אותם מטיילים רבים נוהגים לעשות ולא מפספסים בשל היופי והייחוד שלהם. רבים המטיילים שמבקרים באגם טיטיקאקא שנחשב לאגם הגבוה בעולם וכמובן במדבר המלח "הסאלאר" שהוא למעשה בריכת מלח ענקית ממנה נכרים מידי שנה כמויות רבות של מלח המהוות מחצב חשוב ומקור הכנסה חשוב לכלכלה הבוליביאני. עבור רוב המטיילים הסאלאר הוא אטרקציה תיירותית מובהקת בעיקר בזכות התמונות היצירתיות על רקע הנופים הלבנים שנראים כמושלגים.

בוליביה- מה לראות ומה לעשות?
 בוליביה יודעת להציע לתייר המבקר בה עושר טבעי נרחב מאוד וטראקים עוצרי נשימה אשר מטיילים רבים נוהגים לצאת אליהם ולא מפספסים אף אחד. טרקים רבים ניתן לעשות באזור הבירה לה-פאס. טרקים מרשימים אל קרחונים והרים מושלגים של הפסגות המושלגות והקפואות של האנדים.

טרקים נוספים המועדפים על המטיילים הם באיזור אגם טיטיקאקא שנחשב לאטרקציה תיירותית ותרבותית מרשימה מאוד. האדם הנרחב המתפרש על שטח רחב מאוד ממוקם באזור גבוה בין הרים ואף רכש לעצמו את התואר של האגם הגבוה ביותר בעולם. הוא מעניין מאוד את המטיילים בגלל יופי המים הכחולים הצלולים שלו אך גם בגלל האינדיאנים החיים סביבו הסוגדים לו ומייחסים לו סגולות מיוחדות.

לאחר שתמצו את הטראקים בהרים מציעה בוליביה גם אזורים נרחבים לטיול בג'ונגלים של אגן האמזונס הנראים שונה לגמרי מהנופים הקפואים של הרי האנדים. בג'ונגלים האקלים טרופי וכך גם הצמחייה ובעלי החיים. תוכלו לצפות בחי ובצומח הפראי מקרוב, לחזות בעשרות מיני בעלי חיים נדירים החיים כאן בשלווה כפי שחיו לפני שנים רבות בכל רחבי היבשת. ככל שתהיו יותר הרפתקנים תוכלו להעמיק במעבה הג'ונגל ולהגיע לפינות נידחות שכף רגלו של אדם לא דרכה בהם (רק הקפידו שלא ללכת לאיבוד!)

אטרקציה תיירותית ראשונה במעלה בבוליביה עבור תיירים מכל העולם אך בעיקר עבור המטיילים הישראלים הוא מדבריות המלח "הסאלאר". הסאלאר הוא למעשה בריכת מלח ענקית ומישורית מאוד שיש בה טונות רבות של מלח שעוד טרם נכרה (אז יש מספיק לכולם…) אשר האטרקציה בו היא בעיקר התמונות המוזרות שהישראלים מאוד אוהבים לצלם בו. תעשיית הצילומים פורחת וגם האבזרים הנלווים -חיות קטנות, עזרים ושאר שטויות שמאפשרות לישראלים לצלם את אותן תמונות מוזרות שתמיד ראיתם באלבומי "דרום אמריקה" של חברכם "קופצים מסירים", רוכבים על סוס צעצוע, עומדים על סיגריות ושאר תמונות יצירתיות על רקע לבן שנראה כמושלג.

בוליביה- דברים שחשוב לדעת וכדאי לזכור
וויזות ואשרות כניסה– הישראלים אינם זקוקים לוויזה או אשרת כניסה למדינה. בהצגת דרכון בביקורת הדרכונים תקבלו אשרת שהייה של עד 30 יום. אם תרצו אשרה גבוהה יותר תצטרכו לשכנע את פקיד ההגירה (לדוברי האנגלית- ותרו מראש, לדוברי הספרדית- לכו על זה…) לאחר הסברים אולי יאריך לכם פקיד ההגירה את השהות במדינה לתקופה ממשוכת יותר.
סכנות בריאות ומחלות– מלריה, כולרה, דלקת הכבד, פוליו, כלבת, טטנוס, מחלת גבהים במקומות הגבוהים במדינה. יש להיוועץ במרפאות המטיילים ברחבי הארץ על מנת לקבל תרופות וחיסונים מתאימים בהתאם למסלול טיולכם טרם יציאתם לחו"ל.
חשמל– 220 וולט
שעון– השעון המקומי בבוליה מאחר את ישראל ב-6 שעות.
מטבע– בוליביאנו
עלות מחייה– בוליביה נחשבת למדינה זולה מאוד. התייר הממוצע יוכל לחיות בה "כמו מלך" ועדיין לשלם על כך דולרים ספורים ליום.

זהירות, סוחרי סמים! – בוליביה "זכתה" למוניטין של יצרנית סמים ובעיקר קוקאין מהגדולות בעולם מה שאף פגע לתקופה מסוימת ביחסיה עם ארה"ב שהגדירה אותה כמסוכנת. עד היום יש אזורים, בעיקר במרכז המדינה, בהם פועלים סוחרי סמים והפשיעה במקומות אלה גבוהה יותר. הקפידו שלא להתעסק עם פושעים אלה ובטח לא לקבל על עצמכם משימות "העברת חבילות מסתוריות" לא כטובה אישית ולא בעבור כסף. בתי הכלא בבוליביה לא סימפטיים במיוחד…

הוסף תגובה