ונצואלה

ונצואלה

אכן וונצואלה היא אחת הפנינות היפות והמרהיבות שבין מדינות דרום אמריקה, היא מהמפותחות מתועשות ומרשימות שבין המדינות, אך לצד הפיתוח יודעת וונצואלה לשמור על ייחודיותה התרבותית והטבעית ועל נופיה המרהיבים.

בוונצואלה יש עשרות אתרים טבעיים מרשימים ונופים מגוונים ויפים הנפרשים בין רצועת החוף המרהיבה שלה בסגנון החופים הקריביים של מרכז אמריקה ועד לרמות נישאות של הרי האנדים המאופיינים בהרי שולחן שראשם שטוח וקטום.

אך וונצואלה היא מעין "אליה וקוץ בה". עשרות שנים של שליטים רודניים עיצבו אותה כמדינה תוקפנית והשליט הדיקטאטור הנוכחי הוגו צ'אווס יורה חיצי ביקורת נוקבת נגד מדיניות ארה"ב ובנות בריתה ביניהן ישראל, דבר שקירר מאוד את היחסים הדיפלומטיים בין שתי המדינות ואף הביאו לגל אנטישמיות חזק מאוד במדינה. על כן על הישראלים לבחון את מידת הסיכון האקטואלי במדינה בטרם יחליטו לבקר בה.

ונצואלה – כרטיס ביקור

שם מלא– הרפובליקה הבוליברית של ונצואלה
עיר בירה– קראקס
משטר– רפובליקה פדראלית
אוכלוסייה– 25,375,000 נפש
שפה רשמית– ספרדית
דת– נצרות היא הדת השולטת בונצואלה (מעל 95% קתוליים)
מטבע– בוליבר ונצואלי
אקלים– האקלים בוונצואלה מאופיין כאקלים "משווני" בשל היותה ממוקמת באזור קו המשווה ובשל כך הטמפרטורות במדינה קבועות ברוב ימות השנה ועומדות על כ- 20 מעלות. משקעים רבים יורדים בוונצואלה לאורך כל השנה על אף שהעונה היבשה במדינה נחשבת בין החודשים דצמבר עד אפריל.

ונצואלה – קצת היסטוריה

ונצואלה קיבלה את שמה מכריסטופר קולומבוס שהגיע אליה ראשון והתרשם מאוד מהמדינה היפה והנופים המרשימים בה וכינה אותה "ונצואלה" כלומר וונציה הקטנה, על שם עיר התעלות המרהיבה של צפון איטליה.

לפני הגעתו של קולומבוס ואיתו הכיבוש הספרדי ישבו בוונצואלה שבטים אינדיאנים ילידיים שלא אהבו, וזאת בלשון המעטה, את ההשלטות של הפולשים הספרדים על אדמתם במאה ה-15 וה-16. הספרדים השחיתו את כל שעבר תחת ידם בדרכם להשלים את חיפושם אחר ארץ הזהב הקסומה- "אל דוראדו" שהייתה בדמיונם של האירופאים ואלו נשבעו לגלותה בכל מחיר.

מיותר לציין שאת "אל דוראדו" הם לא מצאו אבל הותירו את האוכלוסייה המקומית חבולה וחסרת כל לאחר שבזזו ממנה את כל עושרה והזהב שהיה ברשותה. עוד "מתנה" שהעניקו לאינדיאנים הפולשים האירופאים טרם התייאשו מחיפושיהם אחר אל-דוראדו ואיבוד העניין בוונצואלה היו מגיפות ומחלות אירופאיות שהאינדיאנים לא היו מחוסנים נגדן, ולא היה להם כל תרופות נגדן ועל כן הפילו בהם חללים רבים וכמעט חיסלו את כל אוכלוסיית השבטים במדינה.

לאחר איבוד העניין בוונצואלה פרשו הספרדים להתעסק במדינות שריתקו אותם יותר ביבשת אמריקה הדרומית ולכן לאחר מאמצים של בוליבאר הצעיר שמכונה בהיסטוריה של וונצואלה "המשחרר" שוחררה ונצואלה וקיבלה עצמאותה מידי הספרדים במאה ה-19.

את העידן שלאחר קבלת העצמאות אפיינו משטרים צבאיים רדיקלים שלא היטיבו עם האוכלוסייה המקומית בוונצואלה שנותרה ענייה ואשר חיה בתת תנאים. כלכלתה של וונצואלה השתפרה באופן משמעותי עם גילוי כמויות אדירות של נפט במדינה. קידוחי הנפט הפכו למקור ההכנסה העיקרי של וונצואלה והיא הפכה לאחת מיצואניות הנפט הגדולות בעולם.

באופן פרדוקסאלי ההכנסות הרבות ממכירות הנפט למדינות רבות ברחבי העולם לא היטיבו עם האזרחים שכן הם שולשלו לכיסם של השליטים והאצולה הבכירה במדינה ועל כן האוכלוסייה נשארה ענייה ומרירה כנגד השלטון מה שהביא לא פעם למרידות אזרחים בשלטון.

בשנים האחרונות שולט בוונצואלה השליט הדיקטאטור והמהפכן הוגו צ’אווס שעלה לשלטון בדרך דמוקרטית לאחר שניסה לזכות בשלטון בעת מוקדמת יותר בעזרת הפיכה צבאית. צ’אווס נוקט בקו אנטי מערבי, מגנה בנאומיו את ארה"ב והנשיאים העומדים בראשה ותומך במדינות תומכות טרור דוגמת איראן ונשיאה מחמוד אחמדיניג'אד. עם החרם שהכריז צ’אווס על ארה"ב הביע את מורת רוחו גם ממדינת ישראל ומדיניותה כנגד העם הפלשתיני ובכך העלה את יחסי שתי המדינות על שרטון דבר שהגיע לשיא עם סגירת השגרירויות וקירור היחסים באופן משמעותי בין המדינות בתקופות המתיחות של מלחמת לבנון השנייה (2006).

לאחר תקופת מתיחות שיא בין שתי המדינות והופעת אנטישמיות קשה כנגד יהודים ברחובות וונצואלה וקראקס בירתה, כיום המצב מעט פחות מתוח והשלטים האנטישמיים שהופיעו ברחובות קראקס הבירה הורדו, אך עדיין מומלץ למטיילים בה "להצניע" את ישראליותם ולנקוט במשנה זהירות.

וונצואלה- גיאוגרפיה, על החי והצומח

וונצואלה נמצאת בצפון יבשת דרום אמריקה וגובלת בברזיל, קולומביה וגינאה. לוונצואלה רצועת חוף אדירה של כ- 3000 ק"מ של חופים קריביים מרשימים מאוד וזאת בזכות קרבתה לים הקריבי שנמצא מזרחית ליבשת אמריקה המרכזית. לוונצואלה כ- 70 איים הפרוסים באוקיינוס הגובל בה ומשויכים לה מבחינה טריטוריאלית . מבחינה טופוגרפית ניתן למצוא בוונצואלה מגוון עשיר של צורות נוף: רצועת החוף המרשימה מאוד של חול ים לבן וזהוב על רקע של חופים בעלי אופי קריבי, רמות מרשימות של הרי האנדים ורמות גינאה המאופיינים בהרי שולחן (שפסגתם קטומה), מישורים נרחבים, נהרות גדולים ואף האגם הסגור הגדול ביותר ביבשת דרום אמריקה- אגם מאראקאיבו.

בוונצואלה מגוון רב של צמחים ובעלי החיים המתקיימים להם בשקט ובשלווה בבתי הגידול הטבעיים שלהם בעיקר בהרים, שם נשתמר אורח החיים המסורתי של המקומיים הרחק מלב הציביליזציה המפותחת של הערים הגדולות במדינה. זני הצמחים בוונצואלה כה רבים עד שספק אם עד היום הספיקו למפות את כל החי הצומח במדינה- בעיקר באזורים הפראיים והנידחים יותר.

וונצואלה- מה לראות ומה לעשות?

וונצואלה היא אחת המדינות המפותחות והמתקדמות ביותר בדרום אמריקה זאת אולי הודות לתעשיית ייצוא הנפט העשירה שלה המכניסה לה מיליוני דולרים מידי שנה ולכן המטייל בה בעיקר באזורים המתועשים וההומים יותר ירגיש כמי שמטייל בערים מערביות לכל דבר.

לצד התיעוש והציביליזציה ניתן לומר ללא ספק שגם המסורתיות והייחוד של תושבי וונצואלה נשמרו. הספרדית היא השפה הרשמית במקום והתושבים המסורתיים אוהבים לעסוק במלאכות היד היצירתיות המאפיינות אזורים אלה על פני הגלובוס.

המוסיקה של וונצואלה היא קצבית ומלאת חן. חובבי המוסיקה ואניני הטעם ימצאו בה מיזוג של השפעות אירופאיות ממוזגות עם השפעות אפריקניות ושבטיות של שבטי האינדיאנים החיים עדיין באוכלוסייה של המדינה.

על אף היות המדינה קתולית ישנם חגים, קרנבלים ופסטיבלים שאינם קשורים ישירות לפולחן הדתי – נוצרי במדינה, הגדול והמפואר בהם הוא הקרנבל המסורתי של וונצואלה המתרחש יומיים לפני תחילת צום הלנט (המבשר את ספירת 40 היום לחג הפסחא הנוצרי) הקרנבל הנחגג בעיתוי לא קבוע בין סוף פברואר עד אמצע מרץ ליומיים דומה מאוד במתכונתו לקרנבל המפורסם של ריו דה ז'נרו אך קטן ופחות מפורסם ממנו.

וונצואלה מציעה למטייל המבקר בה כ- 40 פארקים לאומיים מרהיבים ביופיים המאגדים בתוכם טבע ונוף עוצר נשימה. עשרות המסלולים הנפרשים לאורכה ולרוחבה של המדינה מציגים את וונצואלה כפנינת טבע מלאת אטרקציות לתיירים מכל הסוגים. אלה שאוהבים טרקים יוכלו לטייל בה ברגליהם ולחזות בנופיה המרהיבים, הנופשים ייהנו מחופיה המוזהבים ושטופי השמש, חובבי הספורט הימי יוכלו לצלול ולשנרקל לאורך רצועת החוף הנפרשת של המדינה ואילו חובבי ספורט האקסטרים בים ובאוויר ימצאו את מבוקשם בצורת מועדוני ספורט ימי לאורך החופים ומועדוני דאייה וגלישת אוויר.

ונצואלה- דברים שחשוב לדעת וכדאי לזכור!

וויזה ואשרות כניסה– ישראלים זקוקים לוויזה על מנת לבקר בוונצואלה אותה ניתן להנפיק בשגרירות ונצואלה בישראל. לצורך הוויזה שתעלה לכם כמעט 200 שקלים תצטרכו להציג דרכון ישראלי בתוקף ואישור על לימודים או עבודה בישראל.
מחלות וסכנות בריאות– כולרה, קדחת דנגי, צהבת, קדחת צהובה ומלריה. יש להיוועץ במרפאות המטיילים ברחבי הארץ טרם יציאתכם למסע על מנת לקבל תרופות וחיסונים מתאימים בהתאם למסלול טיולכם.
מטבע– בוליבר
שעון– השעון המקומי בוונצואלה מאחר את ישראל ב- 6 שעות.
חשמל– 110 וולט
עלויות מחייה– עלויות המחייה בוונצואלה נחשבות ליקרות יותר משאר מדינות דרום אמריקה ועל כן תיירים רבים נמנעים מלבקר בה, אך אם לומר את האמת הפערים ועלויות המחייה עדיין לא משתוות למחייה במדינה מערבית כזו או אחרת (וגם לא משתוות לעלויות המחייה בישראל הגבוהות בהרבה…)

אזהרות מטיילים! – עקב המתיחות בין ישראל לבין וונצואלה בשנים האחרונות גל אנטישמיות פוקד את וונצואלה ועל כן חשוב לבדוק את טיב מערכת היחסים בין שתי המדינות לפני כניסתכם למדינה ובמהלך הביקור בה "להצניע" במידת מה את ישראליותכם.

יחסי ישראל וונצואלה– יחסי ישראל וונצואלה ידעו ימים טובים יותר כך ניתן לומר בלשון המעטה. עם עלייתו של הוגו צ'אווס שליט וונצואלה לשלטון ובחירתו לנקוט קו תוקפני כנגד ארה"ב ותומכותיה ביניהן ישראל עלו יחסי שתי המדינות על שרטון. צ'אווס מרבה להתבטא בתקשורת כנגד המדיניות של ישראל בשטחים כנגד העם הפלשתיני ואף נקט בסנקציות כנגד ישראל וישראלים בכך שסגר את שגרירות ישראל בקראקס הבירה במלחמת לבנון השנייה ואף לאחרונה במבצע "עופרת יצוקה" בשנת 2009.

סגירת השגרירויות מנעה אפשרות הוצאת וויזות ואשרות כניסה של ישראלים למדינה כמו גם עליית תופעות של אנטישמיות ושנאת יהודים וישראל ועל כן יש לבדוק את המצב הדיפלומטי בין שתי המדינות ערב יציאתכם לוונצואלה על מנת לבדוק את אפשרות קבלת הוויזה כמו גם את מידת הסיכון בביקור במדינה כישראלים.

הוסף תגובה