ניו יורק

ניו יורק

ניו יורק סיטי, או בקיצור "ניו-יורק" היא העיר הגדולה והצפופה ביותר בארה"ב. במרוצת השנים הפכה ניו יורק, "התפוח הגדול" כפי שמכונה בפי האמריקאים למרכז העצבים של אמריקה ואולי של העולם כולו. ניו-יורק מהווה מרכז עולמי המכתיב ונותן את הטון העולמי בתחומים שונים ביניהם הכלכלה, התיאטרון, האומנות המודרנית, הדיפלומטיה והפוליטיקה העולמית, הספרות, האופנה ועוד.

ניו יורק היא ללא ספק אחת האטרקציות המרכזיות בארה"ב הגדולה והיא מכילה מספר אתרים נרחבים המוגדרים בגדר "חובה" עבור כל תייר בארה"ב ביניהם "פסל החירות", "הטיימס סקוור", בניין ה"אמפייר סטייט", "ברודווי", השדרה החמישית, הסנטרל פארק, שדרת המוזיאונים, בניין האו"ם, הבורסה של וול-סטריט וגם ה"גראנד זירו", העדות האילמת של החור הנפער עם התמוטטותם של מגדלי התאומים, באירועי הטרור הקשים של 11.9.2001 עם התנגשות שני מטוסי נוסעים במרכז הסחר העולמי- "מגדלי התאומים".

ניו יורק- כרטיס ביקור

שם מלא– ניו יורק סיטי.
מדינה– ארצות הברית, ניו יורק.
אוכלוסייה– 8,219,000 נפש בניו יורק עצמה (לא כולל מטרופולין)
אזורים– ניו יורק מחולקת לחמישה אזורים: מנהטן, קווינס, סטטן איילנד, ברונקס וברוקלין כאשר מנהטן היא הצפופה והמתוירת ביותר.
מיקום– החוף המזרחי של ארה"ב על חצי אי מרשים באגנו של נהר ההאדסון.
שעון מקומי– השעון המקומי בניו-יורק מקדים את ישראל ב-6 שעות.

ניו יורק- קצת היסטוריה

עוד הרבה לפני שהפכה להיות "התפוח הגדול" והנוצץ של ארה"ב הייתה ניו-יורק מאוכלסת על ידי אינדיאנים שחיו בה אלפי שנים לפני הגעת האדם הלבן וגמלי הארצות במאה ה-16 של האלף הקודם.

עם הגעת החוקרים למקום ולאחר מכן מתיישבים מאירופה ובעיקר מהולנד הוחלט ששמה של ההתיישבות החדשה תהיה "ניו-אמסטרדם" ותהווה עבור המתיישבים ההולנדים בירה חלופית וחדשה לבירתם האירופאית הידועה, אותה הותירו מאחור ביציאתם אל עתידם החדש מעבר לים.

מתחילת דרכה הייתה ניו-יורק סיפור הצלחה והיא גדלה בקצב מואץ ומהיר מאוד מושכת אליה עוד ועוד מהגרים במאה ה-18 וה-19. אט אט הפכה ניו יורק למרכז העצבים של אמריקה שהלכה והתפתחה וצעדה את צעדיה הראשונים בדרך להיות מעצמת הענק של העולם המודרני כפי שאנו מכירים אותה כיום.

לצד שגשוג מבחינה כלכלית (שגם הוא ידע עליות ומורדות בעיקר בתקופת המשבר הכלכלי הגדול של שנות ה-30 ולאחר מכן בשנות ה-70 של המאה הקודמת) ניו יורק נחשבה משנות השבעים ואליך לאחת הערים העמוסות והמרכזיות בארה"ב מחד אך גם הכי פחות בטוחות, בהן רמת הפשיעה גבוהה והמסוכנות האישית היא מהגבוהות בארה"ב. עם שכונות מצוקה של שחורים כמו "הארלם" נפגעה תדמיתה של ניו יורק בצורה משמעותית.

מהפך חשוב עברה ניו יורק בימיו של ראש העיר רודולף ג'וליאני בשנות התשעים שהחזיר את הביטחון לרחובות ניו-יורק, חיזק את המשטרה המקומית, הגביר את הפיקוח והנוכחות של השוטרים ברחובות והרכבת התחתית ובכך הפך את העיר למקום שנעים להיות בו ובטוח להסתובב בו 24 שעות ביממה- כיאה לעיר כמו ניו יורק שמתנהלת ללא הפסקה 24 שעות ביממה!

מכה אנושה לביטחון האישי והלאומי ספגה ניו-יורק כאשר בבוקר ה-11 בספטמבר בשנת 2001 פגעו שני מטוסי נושאים ב"מגדלי התאומים" בהם היה מרוכז "מרכז הסחר העולמי", במסגרת התקפת טרור מאורגנת ומשולבת המתוכננת בקפדנות על ידי ארגון הטרור העולמי "אל-קעידה". הפגיעה במגדלי התאומים שאף הובילה לקריסתם וזרתה הרס רב באזור הותירה את ניו-יורק המומה ומתקשה להתאושש מההלם שפקד אותה.

בשנים שלאחר האסון, ניו יורק שיקמה עצמה ואת הביטחון האישי של אזרחיה, האבטחה בה הועלתה, שמי העיר הוגבלו לטיסה ותקנות הטיסה בה מחמירות מאי פעם. הקרעים אוחו, הפצעים הגלידו וניו-יורק שאומנם לא שוכחת את אירועי ספטמבר של שנת 2001 חזרה להיות התפוח הכי אדום, גדול ולוהט בארצות הברית.

ניו יורק – התמצאות

ניו יורק כולה ומנהטן בפרט קלה מאוד להתמצאות. על אף גודלה העצום השכילו מהנדסי מנהטן וחילקו אותה לשדרות (לאורך) המחולקות למספרים ולשמות ולרחובות (לרוחב) המחולקים אף הם למספרים.

באופן זה של מערכת "שתי וערב" ניתן מאוד בקלות להתמצא בהצלבת השדרה והרחוב בהם ממוקמים האתרים השונים. כך אם תשימו לב כל מקום או אתר בניו יורק מכווין אתכם למספרי השדרה והרחוב שהם ההצטלבות שלו במפת ניו-יורק.

הרכבת התחתית בניו-יורק "הסב-ווי" מאוד קלה ונוחה להתמצאות. מאחר ולא ניתן להיכנס אל העיר (והאמת שגם ממש לא מומלץ) ברכב פרטי כדאי מאוד להשתמש במערכת הרכבת התחתית המסועפת בה. בנוסף מאוד קל להתמצא ברכבת התחתית באמצעות מספר קווים המחולקים לצבעים שונים בהם מופיעים מספרי התחנות ומחלקים את העיר לשני חלקים Up-town ו- Down-Town. כל קו (או "צבע") מורכב מרכבת הנוסעת לאפ-טאון ולדאון-טאון בכיוון ההפוך ועל כן השליטה וההתמצאות קלה מאוד.

ניו יורק- איפה ישנים?

איפה לישון זו ממש לא בעיה בניו-יורק מיטב רשתות המלונות השכילו כבר לפני שנים רבות להקים מלונות פאר ויוקרה במקומות המרכזיים ביותר בעיר. הבעיה בניו-יורק היא "כמה עולה לישון"… מלונות היוקרה כמו גם מלונות והוסטלים זולים במרכז העיר יעלו הון עתק עבור דמי לינה ללילה (אפילו ללא ארוחת בוקר). ככל שתתרחקו ממרכז העיר ותלונו בפרברי העיר כך יקטנו משמעותית הוצאות הלינה שלכם (שעדיין יהיו גבוהות בהרבה מהממוצע) ההמלצה הטובה ביותר עבור מי שרוצה לחסוך ולצמצם את עלויות הלינה היא לישון בפרברי העיר באזורים מרוחקים אליהם מגיע קו סאב-ווי (רכבת תחתית) או אפילו בניו-ג'רזי אליה מגיעה רכבת ובמחיר של נסיעה אל העיר בבוקר ובחזרה ממנה למלון בערב לצמצם משמעותית את עלויות הלינה.

ניו יורק- מה לראות ומה לעשות?

ניו יורק עשירה באתרי תיירות, תרבות ומורשת אמריקאית. כיאה לאחת הערים הגדולות והמפורסמות בעולם מאגדת ניו-יורק בתוכה עשרות אטרקציות ואתרי תיירות שהן "חובה" לכל תייר המבקר בעיר בפרט ובארצות הברית בכלל.

ניו יורק מציעה למבקר בה אתרי תיירות רבים, מוזיאונים, אטרקציות, מבנים ייחודיים, מרכזי בילוי, מופעים והצגות, כל אלה יוצרים תשבץ מרהיב שמהווה את הייחודיות והקסם והוא זה שהופך את ניו-יורק לאחת הערים המדהימות בעולם.

אז איפה כדאי לבקר?

כיכר ה"טיימס סקוור" כיכר הטיימס סקוור המפורסמת הממוקמת בשדרה השביעית של העיר היא אחת הכיכרות היפות והמפורסמות בעולם. מוקפת מכל עבריה בגורדי שחקים עליהם עשרות שלטי ניאון ומסכי פלזמה בגודל ענק של פרסומות ענקיות ממיטב המפרסמים הגדולים בעולם. הכיכר היא אחת המראות המרהיבים של העולם המודרני. כיכר ה"טיימס סקוור" מוארת בכל שעות היום באור יקרות של השלטים הזורחים סביבה עד שלעיתים לא ניתן לשים לב אם יום או לילה בטיימס סקוור. והאמת שהדבר לא משנה כל כך כי הכיכר תהיה עמוסה באנשים מכל עבריה בכל שעות היממה!

מומלץ במיוחד לבקר בכיכר הטיימס סקוור בליל השנה החדשה (31 בדצמבר) אז נערך בה אחד הטקסים הגדולים בעולם לקבלת השנה החדשה עם ירידתו של התפוח הענק מהמגדל המרכזי של הכיכר לקול צהלתם של אלפי בני האדם המתגודדים בה מידי שנה.

ה"אמפייר סטייט בלידינג" בניין "האמפייר סטייט בלידינג" הינו אחד מסמליה המובהקים של ניו-יורק, נשאר הבניין הגבוה ביותר בניו-יורק והובלט ביותר בשמי הרקיע של מנהטן בייחוד מאז העדרם של מגדלי התאומים. הבניין שנישא לגובה של 102 קומות ו- 436 מטר נמצא בפינת השדרה ה-5 עם רחוב 34 ומאפשר נקודת תצפית מרהיבה על כל מנהטן וניו-יורק מגובה רב. האמריקאים כבר מזמן זיהו את הפוטנציאל הטמון בתצפית מסוג זה ועל כן העלייה למגדל כרוכה בתשלום ובהמתנה בתור (לעיתים ארוך מאוד בשל הבידוק הביטחוני הקפדני מאז אירועי ה-11 בספטמבר) מומלץ להגיע בשעות לא עמוסות במיוחד ואף לנסות ולעלות למגדל ולחזות בשקיעה מקומת התצפית.

פסל החירות פסל החירות הינו אחד מסמליה המובהקים של אמריקה כ"ארץ האפשרויות הבלי מוגבלות" ושל ניו יורק אשר ניתן לאמריקאים כמתנה מצרפת. הפסל נישא לגובה של כ- 45 מטר וממוקם בדרום מנהטן באי בלב הנמל של ניו-יורק ליד רובע הסטטן-איילנד שאף הוא אי ירוק בים. אל הפסל ניתן להגיע בעזרת סירות שיוצאות להפלגה אליו ובחזרה בשעות קבועות לאורך היום. ההפלגה לפסל החירות וחזרה למרבה הפלא היא בחינם! והיא אחת האטרקציות הבודדות בניו-יורק עליה לא תצטרכו לשלם כסף. הטיפוס לפסל החירות אפשרי גם הוא בעזרת טיפוס סיזיפי ומתיש, יש לציין של 350 מדרגות עד למעלה הכתר. החוויה מוטלת בספק בשל הצפיפות הרבה כמו גם אורך ההפלגה שאורכת מספר שעות בשל מהירותה האיטית של הסירה. רבים התיירים שמתספקים בלצלם את הפסל מקו החוף לאורך דרומה של מנהטן.

ברודווי ברודווי הוא למעשה שמה הרשמי של השדרה ה-7 של ניו-יורק אך ברודווי הפכה כבר שם נרדף לתעשיית המחזמרים והתיאטראות המרשימים של מנהטן וניו-יורק בהם מועלות ההצגות ומחזות הזמר המרהיבים והגרנדיוזיים ביותר בעולם. לאורך השדרה פזורים עשרות תיאטראות המציגים את מיטב מחזות הזמר ולא ניתן להיות בניו-יורק מבלי לצפות לפחות בהצגה אחת. ההצגות קבועות ומתקיימות מידי יום (לפעמיים גם פעמיים ביום) בתיאטראות קבועים. אל תתפתו לקנות כרטיסים במחיר מופקע בקופות התיאטראות או להזמין מראש באינטרנט. בכיכר הטיים סקוור (המצוי אף הוא בשדרה השביעית) יש קופת "כרטיסי הרגע האחרון" בה ניתן לקנות כרטיסים להצגות היומיות במחיר מוזל. מומלץ להגיע בבוקרו של היום בו תכננתם לצפות בהצגה אל הטיים-סקוור ולקנות כרטיסים ובכך לחסוך כסף רב.

סנטרל פארק הסנטרל פארק הוא הריאה הירוקה של ניו-יורק. האדריכלים של העיר השכילו לשלב בעיר הצפופה והעמוסה ביותר בעולם גם פארק אחד ענק ומרהיב שמהווה "אי של שפיות" בעיר הכי מטורפת ורועשת בעולם. הסנטרל פארק הממוקם בצפון העיר ומתפרש על 3370 דונם משמש לתושבים רבים בעיר נקודת מפלט של שקט מכל עמל היום. הפארק מלא במדשאות, צמחייה ועצים אשר בתקופת השלכת מרהיבים ביופיים. בלב הפארק יש גן חיות, שטחי החלקה לרולר בליידס וגני משחקים לילדים. מומלץ לשכור אופניים בחנויות ההשכרה שממוקמות באזור ולצאת לטיול אופניים בפארק המרהיב. אין ספק שזו חוויה שונה מאוד בהוואי הניו-יורקי ההומה.

השדרה החמישית השדרה החמישית רכשה לעצמה שם והפכה למותג בפני עצמה. חנויות רבות ברחבי העולם ורשתות אופנה קוראות לעצמן "השדרה החמישית" על שמה של השדרה המפורסמת בניו-יורק בה ניתן לראות את מיטב חנויות מעצבי האופנה הגדולים בעולם. אל תשלו את עצמכם שתוכלו לקנו כאן משהו אבל תוכלו להתרשם מענקי האופנה בעולם מרוכזים במקום אחד.

המוזיאונים של ניו-יורק בניו-יורק מצויים מספר מוזיאונים מרשימים מאוד, רובם מרוכזים בשדרה החמישית והשישית משני צידיו של הסנטרל פארק. ניתן למצוא בניהם את המוזיאונים המובילים בעולם בתחום האומנות המודרנית ומוזיאון הטבע המרהיב. כמו כן ברחבי ניו-יורק פזורים עוד עשרות מוזיאונים העוסקים בכל תחומי התרבות, האומנות וההיסטוריה ביניהם מוזיאון לזכר השואה, מוזיאון ההיסטוריה היהודית, מוזיאון הסקס, מוזיאון פסנתרים ועוד… המוזיאונים המגוונים של ניו-יורק יכולים בהחלט להוות אטרקציה חלופית לסיבוב קניות שהתקלקל עקב מזג אוויר קר או גשום.

"הגראנד-זירו"- מקום קריסת מגדלי התאומים "הגראנד זירו" נותר כעדות אילמת לאסון הנורא שפקד את ניו-יורק עם קריסתם של מגדלי התאומים בחודש ספטמבר בשנת 2001 לאחר התנגשות מטוסי הנוסעים במרכז הסחר העולמי. האמריקאים עדיין חלוקים בדעתם על אופי ההנצחה הראוי, ועבודות הכשרת השטח החלו רק באחרונה. כיום המקום נמצא בעבודות אך ניתן בעיקר להתרשם מן "הכלום" החלל העצום שנפער בשמי ניו יורק במקום שפעם עמדו שני מגדלי הענק שהיו מזוהים כל כך עם קו הרקיע של ניו יורק. בסמוך קיימת אנדרטה זמנית לקורבנות האסון ומוזיאון הכבאים של העיר שם מתועדת המורשת של אלו שחירפו נפשם על מנת לחלץ ניצולים מתוך הבניין הבוער.

וול-סטריט בניין הבורסה הגדולה והחשובה בעולם ממוקמת בדרום העיר ברובע העסקים שלה לא הרחק מאזור ה"גראנד זירו" מקום קריסתם של "מגדלי התאומים"- מרכז הסחר העולמי. בשעות הביקור ניתן להיכנס למבנה לעלות לאחת הקומות העליונות של "יציע האורחים" הצופות על "היכל התהילה" בו מתרחשת פעילות המסחר האינטנסיבית ולראות איך המניות בהם אתם מושקעים עולות ויורדות. הסתכלו על הצמחייה מסביב- יש הטוענים שבאזור הוול-סטריט הכסף כן צומח על העצים.

בניין האו"ם – האומות המאוחדות בניין האו"ם, האומות המאוחדות, ממוקם אף הוא בניו-יורק ובו יושבים נציגים של כל אומות העולם. בניין האו"ם בשל חשיבותו הדיפלומטית הכלל עולמית מאובטח מאוד וניתן לצפות בו רק מבחוץ. קומפלקס האומות המאוחדות מכיל מספר בניינים הנישאים לגובה רב ועל מקומו של הבניין על אדמת ארה"ב במנהטן הוא נחשב לאדמה ניטראלית ועל כן חוקת ארצות הברית אינה חלה על השגרירים והדיפלומטים הפועלים במתחם שכן חלקם ממדינות שאינם בקשרים דיפלומטיים עם ארצות הברית ואף אויבותיה.

שכונות המהגרים: "צ'יינה טאון" , "ליטל איטלי" (איטליה הקטנה) שכונות המהגרים של ניו-יורק הפכו כבר מזמן לאטרקציה תיירותית ולא רק לריכוז בו חיים הרבה מהגרים מאותו מוצא אתני. רחובות צ'יינה טאון עמוסים במסעדות סיניות, עסקים סינים שמוכרים מכל הבא ליד בזיל הזול ומספקות לתייר בניו-יורק מעין "קפיצה" לסיבוב קצר בבייג'ינג ובכך בכרטיס אחד תוכלו לבקר גם בניו יורק וגם בסין..

"ליטל איטלי" היא האזור הקרוי על שם המהגרים הרבים שהגיעו אליו מאזור איטליה במאות הקודמות. כיום המקום הוא אזור בילוי מועדף בערבים על התיירים הצעירים יותר של ניו-יורק, יש בו מסעדות איטלקיות יפות ופאבים נהדרים.

הסוהו- רחוב "שינקין" של ניו יורק. הסוהו המצוי הדרום העיר הוא שכונה שהצליחה למתג עצמה משנות השישים של המאה הקודמת כאזור הצעירים וההיפים של ניו-יורק. מה שהתחיל בתור שכונת עוני אליה עברו כל "ההיפים" של שנות השישים והשבעים מאחר ולא היה להם כסף הפך במרוצת הימים לאחד האזורים הצבעוניים והמגניבים של העיר. עשרות גלריות לאומנות, בתי מלאכה ואופנה צעירה מציעים את מלאכתם ומוצריהם בגלריות צבעוניות. סגנון החיים צעיר קצבי ומלא חיוניות צעירה- ממש כמו ברחוב שיינקין בת אביב… (או לפחות דומה..)

לחצו כאן לפרטים נוספים לגבי טיסות לניו יורק

הוסף תגובה