צרפת – France

צרפת – France

צרפת היא מהגדולות והיפות שבמדינות אירופה ויש לה להציע לכם לא מעט נופים, אטרקציות, חופים, צורות בילוי ונופש לצעירים, מבוגרים, זקנים, ילדים ולכל המשפחה- צרפת מקדשת את המילה קלאסיקה ומי שעוד לא הספיק להצטרף לחגיגה הצרפתית מוזמן לעשות זאת בהקדם, ומי שכבר היה: הוא כבר נדבק בחיידק ויחזור אליה שוב ושוב…

צרפת היא שילוב מנצח של נופים מרהיבים ומגוונים מפסגות הרים מושלגות ועד ריביירה מרהיבה ונוצצת עם חולות צהובים, ערים גדולות וקלאסיות כמו פריז לצד כפרים קטנים ונידחים, אתרים היסטוריים חשובים כמו חופי נורמנדי לצד אתרי בילוי מהטובים באירופה כמו "דיסנילנד פריז" ועל הכל מנצח כמובן המטבח הצרפתי הקולינרי שהוא תאווה לחיך ואף מילה על סתם לחם… לפחות תאכלו באגט ואם אין לחם או באגט- אז תאכלו עוגות…

צרפת- כרטיס ביקור

שם מלא: הרפובליקה הצרפתית
עיר בירה: פריז
משטר: דמוקרטיה פרלמנטארית נשיאותית
אוכלוסיה: 65,073,000 נפש
דת: 51% קתולים, 31% אתאיסטים/אגנוסטים ודתות נוספות.
מטבע: יורו (מטבע האיחוד האירופי)
שפה רשמית: צרפתית (הצרפתים יודעים אנגלית אבל נמנעים מלהשתמש בה)
אקלים: מזג האוויר בצרפת משתנה בין האזורים השונים. האקלים הוא אקלים אירופאי קלאסי אשר הטמפרטורות בו אינן מוקצנות ולרוב אינן יורדות מתחת ל-0 (פרט לאזורים הגבוהים ולרכסי ההרים המושלגים) לרוב בקיץ חם מאוד ובחורף קר יותר. רוב כמות המשקעים השנתית יורדת בעונת החורף.

צרפת- קצת היסטוריה

צרפת הייתה מיושבת משחר ההיסטוריה, כבר עשרות אלפי שנים שיושבים באזור צרפת בני האדם הקדמון, אך התיעוד והשרידים שנותרו מעטים ועל כן ניתן רק להעריך את אופי חייהם או מי באמת היו. תחילת ההיסטוריה הקרובה יותר עוסקת באימפריה הרומאית אשר ישבה בצרפת שהייתה מיושבת כבר בידי בני שבט הפראנקים שנחשבים מתיישביה הראשונים ומכאן גזור גם מקור שמה "פראנס". קרל הגדול שהיה קיסר חלקה המערבי של האימפריה שלט בה והביא אליה את הנצרות. הוא גם שם קץ למאבקים הפנימיים בין השבטים והשושלות השונות שהיו בה ושם עליה שלטון רומאי ריכוזי בתקופת ימי הביניים.

מאבקה העיקש של צרפת על השליטה בשטחיה ודחיקתה של אנגליה מאדמתה החל כבר במאה ה-14 ונמשכה כ- 100 שנה (מלחמת 100 השנים) אז לוחמת אמיצה בשם ז'אן דארק, שהפכה למיתוס בידי הצרפתים, ארגנה את הצבא והלכה להביס את האנגלים אך סופה היה בהעלאתה למוקד ולקחו עוד מספר שנים עד שהבריטים עזבו את הצרפתים לנפשם.

לאחר מכן החל להתגבש בצרפת משטר מלוכני אבסולוטי שהחל בימיו של החשמן רשלייה אך הגיע לשיאו במאה ה-17 עם עלייתו לשלטון של לואי ה-14 שאיחד את צרפת תחת שלטון מונרכי אבסולוטי. הוא שלט בצרפת ביד רמה לאורך המאה ה-17 אך אחיזתו בשלטון נחלשה בעקבות המשבר הכלכלי אליו נקלעה המדינה אחרי שהשקיעה מאמצים ומשאבים כלכליים במלחמות וכיבושים. נטל המיסים על העם היה כבד דבר שהמריד את מעמד האיכרים. התהליך שהחל כמחמאות נקודתיות הלך והתגלגל ואף הגיע לשיאו בשנת 1789 ב"מהפכה הצרפתית" כאשר האיכרים פרצו אל כלא הבסטיליה בתאריך 14.7.1789 (היום שעד היום נחגג כיום העצמאות של צרפת – "יום הבסטיליה") שחררו את העצירים הפוליטיים שהיו בה והביאו את הבשורה של סיום המלוכה (וכדי לוודא שלא תחזור ערפו את ראשיהם של המלכים בגיליוטינה) ובכך התחיל עידן חדש שלא נמשך זמן רב כי עוד במאה ה-18 עולה שליט חדש וכריזמטי בצרפת- נפוליון בונפרטה.

נפוליון שהיה חייל ואח"כ גנרל שהביא את צרפת לניצחונות חוץ גדולים ומרשימים כנגד שכנותיה הפך במהרה לפופולארי מאוד בעיני הצרפתים שבלי לשים לב חזרו על שגיאות העבר והמליכו עליהם מלך. הוא יצא לשורה של כיבושים שהגדילו את האימפריה הצרפתית עד מאוד אך באותה נשימה שוב סבכה אותה בקרבות רבים מחויבות כלכלית ועיסוק במלחמה שגזלה כסף וקורבנות רבים. מזלו של נפוליון הסתיים בקרב מול רוסיה אז הובס צבאו ונפוליון נשלח לגלות וכשהצליח להיחלץ ממנה נחל מפלה נוספת מול אנגליה בקרב ווטרלו המפורסם ואז "סיים את הקדנציה". המאה ה-20 הייתה מוצלחת הרבה פחות עבור הצרפתים. "משפט דרייפוס" במהלכו הופלל הקצין היהודי אלפרד דרייפוס בריגול הלוא עוול בכפו ורק בשל היותו יהודי עוררה שסעים בחברה וחידדה את החשיבות להפרדת הדת מהמדינה, שתי מלחמות עולם (הראשונה והשנייה) שלא היטיבו את צרפת והותירו אותה עם רשימת קורבנות אין סופית, קופת מדינה מדולדלת ועם שבור הותירה אותה פצועה ושסועה. לאחר מלחמת העולם השנייה מנסה צרפת לשקם את מעמדה להשיב אליה את הקולניות בהן שלטה במאה ה-18 באזור אסיה (לאוס, וייטנאם קמבודיה) ואף נאבקת באלג'יראים שרצו עצמאות מהממשל הצרפתי. צרפת מפסידה בכל המאבקים הללו ונאלצת להעניק לעמים בהם שלטה ביד רמה עצמאות מלאה.

לקראת אמצע/סוף המאה העשרים ותחילת המאה העשרים ואחת החלה בצרפת תנופה של בנייה, המדינה שיקמה את הריסותיה ממלחמת העולם השנייה, אך השלטון בה היה עדיין הפכפך והתחלף לעיתים קרובות בין הימין לשמאל מה שמעיד על האופי הלא יציב של ממשלות צרפת על אף שנשיאיה שלטו בה ביד רמה.

בשנות האלפיים הצטרפה צרפת לאיחוד האירופי ותמכה מאוד במהלך זה, היא שנתה את מטבעה ל"יורו" המטבע הרשמי של האיחוד והושמה על המפה כאחת המדינות החשובות והמשפיעות באירופה. בשנים האחרונות התעורר גל של אנטישמיות ואירועים אנטישמיים בצרפת שהתגלתה כיותר ויותר גזענית ולאומנית. כמויות המהגרים והאוכלוסייה המוסלמית ההולכת וגדלה בה לא מיטיבה עם שנאת היהודים, על אף שהממשלה עושה מאמצים רבים להשתיק ולמנוע את התופעה המדאיגה.

צרפת- גיאוגרפיה, על החי והצומח

צרפת היא המדינה הגדולה ביותר באירופה המערבית (באירופה כולה גדולות ממנה רוסיה ואוקראינה) היא חולשת על שטחים רבים בתוך היבשת ואף בעלת קולניות רבות מעבר לים כמו גיאנה הצרפתית בדרום אמריקה, איים שונים באיים הקריביים ביניהם מרטיניק, איים פולונזים ביניהם טהיטי ואף איים באוקיינוס ההודי. זאת בנוסף לאי קורסיקה הגדול הנמצא בים התיכון ומצוי תחת שליטה צרפתית.

הנוף הצרפתי מגוון מאוד בשל השטחים העצומים עליה חולשת היבשת במערב אירופה. הנוף מחולק ומשתנה לצורות גיאוגרפיות ומתחיל באלפים הצרפתים עם פסגות נישאות ומושלגות אשר הגבוהה והידועה בהן היא פסגת הר ה"מון בלאן" שמושלג בכל ימות השנה ונחשב לפסגה הגבוהה ביותר באירופה כולה.

לצד ההרים המושלגים יש בצרפת גם מישורים רחבים המנקזים בתוכם את מי הגשמים הרבים ומי הפשרת השלגים הזורמים מהאלפים. הנהר הגדול שזורם לאורך צרפת הוא נהר הלואר הפורש סביבו את עמק הלואר שהוא אזור מלא בטבע ושטחים פוריים מחד אך גם בשל פוריותו מכיל אזורי התיישבות רבים.

לצרפת רצועת חוף ארוכה ומגוונת, יש לה חופים זהובים המאפיינים את רצועת החוף של הים התיכון באזור הריביירה הצרפתית, חופי נורמנדי לשפת האוקיינוס האטלנטי כמו גם את החופים לשפת תעלת לה-מאנש המפרידה בינה לבין בריטניה.

על אף שטחה הגדול של צרפת, היא מיושבת ברוב שטחיה דבר שפוגע בחיי הטבע הפראיים שבה. בעלי חיים רבים שחיו בה בשנים עברו, כיום נמצאים בקבוצות מעטות ובסכנת הכחדה ממשית עקב גידול האוכלוסייה והפשרת קרקעות רבים לחקלאות. עדיין יש בצרפת שטחים מיוערים שאינם מיושבים בצפיפות או שטחי ביצות נרחבים שם מרוכזים רוב בעלי החיים ובעלי הכנף הנמצאים בשטחה של המדינה.

אם תכננתם לראות בצרפת בעלי חיים המסתובבים באחו באופן חופשי כנראה שתצטרכו לשנות תוכניות או לבחור יעד טיול אחר…

צרפת- מה לראות ומה לעשות?

צרפת בעלת היסטוריה ענפה של עשרות אלפי שנים המקפלות בתוכן התפתחות תרבותית של אומה שלמה לאורך כל תקופות ההיסטוריה החל בעת העתיקה, ימי הביניים, דרך תקופת הרנסנס והעת החדשה ומכאן שיש בה הכל מהכל והצרפתים שלאומיותם חשובה להם טרחו לאורך השנים לחזק ולשמר את התרבות שלהם ועל כן ניתן למצוא בכל רחבי צרפת שרידים של תרבות צרפתית מעוצבת שנשתמרה לאורך מאות ואלפי שנים.

הצרפתים ידועים באנינות הטעם שלהם, הם הביאו לעולם את הסטייל ואת הטעם הטוב בכל תחומי החיים בין אם בבנייה וארכיטקטורה, בספרות יפה, אומנויות שונות (ציור, פיסול) וכמובן באוכל המטבח הצרפתי המשובח. בכל צרפת ניתן למצוא מבנים ארכיטקטוניים מרשימים וסגנונות בנייה שונים החל מסגנונות בנייה גותיים וקתדראלות עתיקות ומרשימות דוגמת כנסיית נוטרדם בפריז, ועד לסגנונות הבנייה האוונגרדים המשוגעים לחלוטין של שנות האלפיים המאופיינים בגורדי שחקים מעוצבים ברובע לה-דפאנס הפריזאי.

האומנות הצרפתית זוכה לכבוד ולהערכה רבה מידי הצרפתים הגאים מאוד במורשת התרבותית שלהם: במוסיקת הבארוק הצרפתית, הציירים ובפסלים הצרפתית שיצירותיהם זכו לפרסום והערכה בכל העולם וכמובן לאנשי הספר והמשוררים שלהם אשר הידועים ביניהם ויקטור הוגו, ז'ול ורן ואחרים זכו לתהילת עולם והיו לגדולי הסופרים בעולם ויצירותיהם העוסקות בהוויה הצרפתית (בייחוד אלה של הוגו) הביאו את התרבות הצרפתית לכל רחבי העולם.

המטבח הצרפתי אנין טעם אף הוא ומסעדות השף הצרפתיות פרוסות ברחבי כל המדינה. סגנונות האוכל אף הם משתנים בין המחוזות השונים של צרפת ועל כן מומלץ לטעום מהאוכל המקומי בכל מקום- אם אתם פחות בקטע של צדפות, לובסטרים ענקיים או רגלי צפרדעים מומלץ שתשימו לב מה קופץ לכם לתוך (או על) הצלחת… כמובן שגם הבאגט והקרואסונים הולדתם בצרפת ועל כן תרגישו חופשי להחשיב זאת גם כאוכל צרפתי משובח…

צרפת מציעה לתייר המבקר בה אטרקציות תרבותיות רבות ופונה לטווח גילאים ותחומי עניין רבים ומגוונים. ניתן למצוא בה כמעט הכל: יש בה אתרי סקי באזור האלפים, חופים מרהיבים וחמימים באזור הריביירה שהיא גם אתר נופש מרהיב ביופיו, ערים קלאסיות כמו פריז הבירה שזכתה למוניטין של העיר הרומנטית ביותר בעולם ועוד.

בכל מחוזותיה של צרפת מתקיימים חגיגות רבות ופסטיבלים שונים חלקם דתיים, חלקם היסטוריים אשר הבולט בהם הוא "יום הבסטיליה" הנחגג מידי שנה בתאריך 14 בחודש יולי ומציין את יום עצמאותה של צרפת, וכמובן פסטיבלים תרבותיים שונים העוסקים בכל תחומי התרבות והאומנות כמו פסטיבל "קאן" לקולנוע שנחשב לאחד המרכזיים בתעשיית הקולנוע העולמית.

צרפת- דברים שחשוב לדעת וכדאי לזכור

וויזה ואשרות כניסה: ישראלים אינם זקוקים לוויזה על מנת לבקר בצרפת.
בריאות: אין סכנות בריאות מיוחדות.
חשמל: 220 וולט
שעון: השעון המקומי בצרפת מאחר את שעון ישראל בשעה אחת בלבד.
מטבע: יורו (מטבע האיחוד האירופי)
השפה הצרפתית: הצרפתים מאוד לאומיים ומאוד אוהבים את שפתם וטוענים שהיא לא פחות חשובה מהאנגלית ולכן, על אף שרובם דוברים אנגלית הם יעדיפו לשוחח אתכם בצרפתית ולעיתים אף יעשו את עצמם "כלא מבינים אנגלית". הפתרון המומלץ ביותר הוא למלמל כמה מילים בסיסיות בצרפתית (אפילו "שלום" או "סליחה" זה מספיק) להראות נכונות ואז גם הצרפתי הפטריוט ביותר ייעתר לסייע לכם להתמצא גם באנגלית…
עלויות מחייה: עלויות המחייה בצרפת יחסית גבוהות בייחוד מאז כניסתה של צרפת לאיחוד האירופי ותחת השימוש במטבע ה"יורו". הערים הגדולות נחשבות ליקרות במיוחד ופריז הבירה זכתה לאחרונה בתואר של העיר היקרה ביותר בעולם.

הוסף תגובה