טזמניה – Tasmania

טזמניה – Tasmania

טזמניה היא הקטנה מבין ששת מדינות הפדרציה האוסטרלית, היא למעשה אי קטן הנמצא דרומית למלבורן ומדינת ויקטוריה על היבשת האוסטרלית ומפורד מרחק של כ- 240 ק"מ. טזמניה קרויה בפי המטיילים "ניו זילנד הקטנה" שכן על אף השטח הלא רב שלה היא למעשה אי ירוק מלא בצמחייה סבוכה, עושר טבעי של מיני צומח וחי והמון בעלי חיים הקיימים על האי וחיים בו באין מפריע.

האוכלוסייה הדלילה יחסית הקיימת על האי מאפשרת לטבע שבו להתקיים בטבעיות, והפארקים הלאומיים הרבים המוכרזים בשטחה של טזמניה מוודאים זאת ומגנים על הזכויות של הטבע ובעלי החיים לפאר את האי שמאוד מתגאה בטבע המרשים שבו.

המבקרים בטזמניה נהנים מאוד מהטראקים שנחשבים ליפים והמרגשים ביותר באוסטרליה ומטיול "בסוף העולם".

טזמניה- כרטיס ביקור
שם מלא– טזמניה
עיר בירה– הובארט (בירת טזמניה)
פדרציה – טזמניה היא 1 מ-6 המדינות בפדרציה האוסטרלית.
מיקום– מדינת אי דרומית למדינת ויקטוריה באוסטרליה.
אוכלוסייה– 478,000 נפש.
שעון– השעון המקומי בטזמניה מקדים את שעון ישראל ב-8 שעות.
אקלים– הקיץ של טזמניה (דצמבר-פברואר) הוא הזמן המתאים לביקור באי מאחר והטמפרטורות בו נמוכות הרבה יותר מאשר באוסטרליה הלוהטת בעונה זו של השנה. מאידך החורף בטזמניה קשה וקר הרבה יותר (יוני-אוגוסט).

טזמניה- קצת היסטוריה
טזמניה היא למעשה המדינה הקטנה ביותר מבין מדינות אוסטרליה הממוקמת על אי ומרוחקת ממדינת האם כ- 240 ק"מ דרומה. ההיסטוריה של טסמניה זהה להיסטוריה של אוסטרליה כולה. גם בטזמניה חיו האבוריג'ינים במשך עשרות אלפי שנים בצורת חיים שבטית וילידית עד הגיעו של האדם הלבן האירופאי. אל טזמניה הגיעו הבריטים בתקופה מאוחרת יחסית וישבו אותה רק במאה ה-19.

עם הגיעם של הבריטים אל האי החלו מאבקים בינם לבין האבוריג'ינים שלחמו בהם בחירוף נפש והגנו על מולדתם וארצם היחידה אך הכישלון במערכה נחרץ די מהר. האבוריג'ינים נושלו מאדמתם באכזריות, חלקם נרצחו וחלקם נאסרו. האבוריג'ינים מתו בהמוניהם חלקם ממחלות, חלקם מצער וחלקם מהרג מכוון של המתיישבים הבריטים שחמדו את אדמתם.

ההתיישבות בטזמניה החלה באזור הובארט שלימים נקבעה כבירה של מדינה זו החברה בפדרציה האוסטרלית. תחילת ההתיישבות האירופאית בה הייתה של פושעים שהוגלו אליה מאוסטרליה. האבסורד הוא שגם המתיישבים הראשונים של אוסטרליה היו למעשה פושעים שהוגלו מאנגליה ועל כן בטזמניה רוכזו כל פורעי החוק מבין פורעי החוק של אוסטרליה דבר שלא מצא חן בעיני המתיישבים הנורמטיביים בטזמניה ובעקבות לחץ שהופעל על ידם הגלות לטזמניה של פושעים ופורעי חוק הופסקה. טסמניה החלה להתפתח כמרכז ימי חשוב באזור אוסטרליה של ציד לווייתנים וסחר בבשר שלהם. נמלי טזמניה תפקדו כצי סוחר בבשר הלווייתנים ובשאר הגידולים שגודלו על האי. הטבע הפראי בטזמניה נודע בכל העולם והאי הירוק הפך לסמל למען איכות הסביבה ושימור הטבע. האוכלוסייה בטזמניה עוסקת רבות בשימור הטבע והמפלגות הירוקות על אי בעלות כוח השפעה רב בבית הנבחרים של המדינה.

טזמניה- התמצאות
טזמניה היא אי שנחשב למדינה הקטנה ביותר מבן ששת מדינות הפדרציה האוסטרלית. שטחה נחשב לקטן ביותר (לשם השוואה הוא גדול משטחה של ישראל פי 3) אבל מיושב מאוד בדלילות. עיר הבירה, הובארט, היא מרכז החיים התרבותי ביותר על פני האי וגם המרכז התיירותי ממנה יוצאים כבישים לאתרי התיירות והפארקים הלאומיים הרבים הפזורים ברחבי האי. לטזמניה ניתן להגיע באמצעות טיסות פנים מרחבי אוסטרליה ובעיקר ממלבורן בירת מדינת ויקטוריה הנמצאת 240 ק"מ מטזמניה אך נחשבת לקרובה ביותר לאי. אפשרות נוספת היא הגעה באמצעות מעבורת ממלבורן לדבונפורט בטזמניה (שייט של כ- 14 שעות). יש תחבורה מפותחת יחסית בטסמניה בין אתרי התיירות השונים שלה, ניתן גם לשכור בה רכבים לתקופת השהות על האי ולהתנייד בין האתרים ביתר קלות.

טזמניה- לינה
על דלילותה היחסית באוכלוסיה בטזמניה יש מספיק מקומות לינה, אכסניות ובתי מלון לכולם, בכל הסוגים והמינים. לרוב יהיו אכסניות ומקומות לינה בסמוך לאתרי התיירות והפארקים הלאומיים שהם מקום הטיול המועדף ברחבי האי. בבירה הובארט קיימים בתי מלון מפוארים (אך יקרים) ואכסניות זולות מרוכזות בעיקר באזור מרכז העיר. למי שמתכנן טראקים בפארקים הלאומיים לרוב הלינה היא או בבקתות עץ סמוכות לפארקים או באמצעות אוהלים בשטחי הקמפינג המוכרזים.

טזמניה- מה לראות ומה לעשות?
לא בכדי נחשבת טזמניה למעיין "מיני ניו זילנד" ומטיילים רבים אוהבים להעביר בה ימים רבים של טראקים וטיול בפארקים הלאומיים רחבי הידיים הקיימים בה. שטחים רבים של נופים פראיים שמוגנים כפארקים לאומיים קיימים בה בצורה מגוונת מאוד על אף שטחה הלא רב. בטזמניה ניתן למצוא הרים געשיים גבוהים, נהרות ומפלים מרהיבים, פסגות הרים מושגלות ואתרי סקי, יערות גשם טרופיים עבותים ומרחבים גדולים וירוקים. לחופיה של טסמניה ניתן למצוא כמובן יונקים ימיים רבים והיפים בהם כמובן לווייתני הענק ששוחים לאורך קו החוף והופכים את העניין לאטרקציה של ממש. מפגש עם התושבים הטזמנים הנחמדים והאדיבים ניתן בכל שטחי המדינה ובעיקר בבירה הובארט שאף היא מעוצבת בצורה ארכיטקטונית קולוניאליסטית מעניינית.

אז איפה כדאי לבקר?
הובארט- עיר הבירה
הובארט עיר הבירה היא גם המקום שבו החלה כל ההתיישבות בטזמניה ומכאן שהעיר מעוצבת בצורה קולוניאליסטית אוסטרלית טיפוסית. יש בה רחובות עתיקים ושכונות של בתי אבן. הנמל העתיק של הובארט הוא גם מקום יפה ומומלץ לביקור. מבשלת בירת ה"קסקייד" (אחת הבירות הטובות באוסטרליה) ממוקמת שנים רבות בהובארט והסיורים המודרכים הנעשים במקום מצוינים (וגם הטעימות שבסוף הסיור).

הר וולינגטון
הר וולינגטון הצופה על הובארט הבירה מתנשא לגובה של מעל 1200 מטרים. תחבורה ציבורית מגיעה עד למעלה ההר אך משם יש צורך להמשיך בצעידה רגלית עד לפסגה ממנה נשקף נוף מרהיב על היופי הפראי של טזמניה המקיף את הובארט הבירה. מומלץ לעלות אל ההר ביום בהיר מאחר שפסגתו נמצאת מעל העננים וביום מעונן לא תוכלו לראות את הנוף אלא רק את העננים מסביבכם.

הפארק הלאומי מאונט פילד – Mount Field
פארק לאומי זה נחשב לאחד הפארקים הלאומיים הוותיקים ביותר באוסטרליה. הוא מכיל דונמים רבים של נופים מרשימים המתחלקים להרים, יערות גשם, מפלים רבים, אשר המפורסמים בהם הם מפלי ראסל (Russell Falls) הנופלים מגובה של 40 ויודעים ביופם, ועוד. האתר הממוקם מערבית לבירה הובארט, והינו ידוע מאוד ומהמפורסמים באתרי הטבע של טסמניה.

העיירה פורט ארתור בחצי האי טזמן
חצי האי טזמן נמצא שעה וחצי נסיעה דרומית מזרחית להובארט הבירה. העיירה פורט ארתור הייתה בעברה עיירת פושעים ואסירים שהוגלו אליה מאוסטרליה. כיום משמש המקום שבו שכנה בעבר העיירה כאטרקציה תיירותית. המבנים העתיקים שוחזרו ומדריכי הטיולים במקום מציעים אטרקציות של "טיול רוחות" לילי, ביקור ב"אי המתים", בית הקברות של הפושעים הגדולים מהעבר, אליו מגיעים בשיט ועוד.

מרוץ הסירות של הובארט
מרוץ הסירות המלכותי של הובארט הוא קרנבל מסורתי של טזמניה המתקיים מידי שנה בחודש פברואר. כל העיר לובשת חג ואווירת קרנבל לקראת מרוץ הסירות המסורתי והנמל מתמלא ביאכטות וסירות נפלאות המקושטות ברוב פאר והדר.

ביום הראשון של השנה (1 בינואר) מתקיים מרוץ היאכטות המסורתי בין סידני להובארט שאף הוא אירוע ססגוני מאוד הנחגג בעיר הבירה ומומלץ לנכוח בו אם אתם נמצאים במקרה בטזמניה עם כניסת השנה החדשה.

הוסף תגובה