לונדון

לונדון

לונדון היא אחת מהערים הקסומות בעולם. בירתה של בריטניה הגדולה מעולם לא נראתה טוב יותר! עם שלל אטרקציות לכל המשפחה, מוזיאונים, מרכזי תרבות, מחזות זמר בווסט-אנד, אתרים מפורסמים ופעילות סביב השעון הבירה של אנגליה הופכת להיות אטרקציה בלתי נשכחת המושכת אליה מילוני תיירים לאורך כל ימות השנה בקיץ ובחורף בגשם ובשלג תמיד לונדון האפרורית עמוסה בתיירים שמוצאים את היופי שלה בכל מזג אוויר ובכל טמפרטורה.

לונדון יודעת ומשלבת בתוכה מנהגים עתיקים של ארמון המלוכה הבריטי עם שכונות הפריקים והפנקיסטים המופרעים והאוונגרדיים ביותר באירופה, מצעדים של חילופי משמרות ברחובות של חיילי משמר המלכה רכובים על סוסים לצד פנקיסטים עם תסרוקות מוזרות בשלל צבעי הקשת הלבושים בבגדי עור ונועלים נעלי פלטפורמה ענקיות- כן כן, זו היא לונדון – עיר בלי הפסקה (חוץ מהפסקת התה הבריטית המסורתית של שעה 16:00)

לונדון- כרטיס ביקור

שם מלא: לונדון
מדינה: לונדון היא בריתה של בריטניה הגדולה (אנגליה)
אוכלוסיה: 7,683,000 נפש (בעיר עצמה)
שפה: אנגלית בריטית
מטבע: לירה שטרלינג
שעון: השעון המקומי בלונדון מאחר את שעון ישראל בשעה אחת.
אקלים: רבים יאמרו שלונדון אפרורית בכל ימות השנה ויש אמת בדברם. בלונדון כל יום טומן בחובו פוטנציאל לגשם, ממטרים יורדים בלונדון כמעט בכל ימות השנה אך החורף גשום וקר הרבה יותר ולכן עדיפים חודשי הקיץ (יולי-אוגוסט) על אף שגם הם לא יחלצו אתכם מכמה ימים של גשם לפרקים…
תחבורה: לונדון צפופה מאוד ועמוסה. יש בה רכבת תחתית (ה"טיוב"/אנדרגראונד) מהטובות והנוחות באירופה בה קל מאוד להתמצא ולהגיע בקלות ממקום למקום. האוטובוסים האדומים של לונדון הם שם דבר בכל העולם אך הם מסובכים להתמצאות. אל לונדון ניתן להגיע או בטיסה ישירה, או דרך רכבת ה"יורוסטאר" שמחברת בית צרפת לאנגליה בעזרת תעלה תת-קרקעית שנחפרה מתחת לתעלת לה-מאנש. עוד אפשרות על מנת לחצות את תעלת לה-מאנש בין צרפת לבין אנגליה היא בעזרת רחפת או מעבורת גדולה.
נהיגה בלונדון: לא מומלץ וכמעט בלתי אפשרי להיכנס ללונדון העמוסה והפקוקה ברכב פרטי, אך למי שבכל זאת רוצה להשתתף בניסוי מומלץ לו שיזכור שבלונדון הנהיגה הפוכה: מושב הנהג בצד ימין ונוהגים בצד שמאל של הכביש!
עלויות מחייה: עלויות המחייה בלונדון גבוהות. יחד עם זאת ניתן למצוא בה מלונות זולים בעיקר באזורים רחוקים יותר ממרכז העיר. על מנת לצמצם עלויות נסו למצוא מלון זול המרוחק ממרכז העיר מחד אך נמצא סמוך לתחנת האנדרגראונד- הרכבת התחתית של לונדון. חיסכון בתחום הרכבת התחתית יכול להיות משמעותי על ידי קנייה של "אוייסטר" כרטיס נסיעה הניתן לטעינה למשך זמן שהותכם בלונדון בסגנון "חופשי יומי/שבועי" המוזיל את עלויות הנסיעה באופן משמעותי (כמעט בחצי!)

לונדון- קצת היסטוריה

הרומאים היו הראשונים שפתחו את איזור לונדון על גדות נהר התמזה (הת'מז-Thames) הם הקימו את האזור הקרוי עד היום ה"סיטי אוף לונדון" (The City of London) והקיפו אותו בחומה. לונדון הייתה נקודת מפגש של דרכים רומיות ידועות באימפריה הרומית ועל כן פותח בה מאוד תחום המסחר.

בתקופות הממלכות המוקדמות והמלכים הראשונים של בריטניה ובעיקר בימיו של וויליאם הכובש, החלה לונדון לרכוש את מעמדה כעיר מרכזית בממלכה אליה הועברו מבני השלטון ונבנה בה ארמון ווסט מיניסטר והכנסייה הצמודה אליו. בתקופה של המלכה אליזבת' הראשונה ידעה לונדון פריחה ושגשוג, היא הורחבה מאוד וידעה תנופת בנייה משמעותית עד האסון שפקד אותה בשנת 1666- השריפה הגדולה של לונדון. השריפה כילתה כמעט את כל לונדון של אותם ימים ולא הותירה זכר או שריד לבנייה העתיקה בה. ההרס הרב לא נותר זמן רב ולונדון שוקמה בעשורים שלאחר השריפה ואף העצימה והרחיבה את שטחה בצורה משמעותית.

הבנייה המחודשת בלונדון ספגה מכה אנושה נוספת עקב הפצצות כבדות של הצבא הגרמני במלחמת העולם השנייה 1939-1945 שהותירו את לונדון כעיי חורבות. מבנים רבים ניזוקו ושכונות שלמות הפכו לגלי אבנים. לונדון נבנתה בשלישית במאה העשרים והשתקמה במהירות. בעשורים האחרונים ובייחוד בתקופת המילניום המתקרב ידעה לונדון ימים של צמיחה ושגשוג אדירים, הוקמו בה אתרי תיירות רבים והיא התפתחה לעין שיעור עד הגיעה למה שידוע כיום כלונדון- הבירה הבלתי מעורערת של הממלכה הבריטית המאוחדת, העמוסה והצפופה אך בעלת הייחודיות האופיינית לה. לונדון לא עוצרת את התפתחותה וכיום עוסקים בלונדון בהכנות הקדחתניות לקראת אולימפיאדת לונדון 2012 הצפויה להתקיים בעיר בעוד שנים מספר.

לונדון- התמצאות

לונדון היא גדולה ועמוסה בשכונות שונות אשר לכל שכונה אופי וייחוד האופייני לה. לונדון נבנתה על גדות נהר התמזה (הת'מז) משני צידיו. הנהר העובר לכל אורכה של לונדון הוא אולי נקודת הציון הברורה ביותר בה. לונדון מחולקת לאזורים שונים ביניהם הווסט-אנד, האיסט אנד, הסוהו, צפון לונדון ועוד.

לאוהבי אתגרי הניווט, ניתן לנווט בלונדון עם מפה מעל פני הקרקע באמצעות התחבורה הציבורית, אתגר לא פשוט שגם לוקח זמן רב עקב התברברויות רבות ופקקים עצומים בכל רחבי לונדון. הדרך היעילה יותר לטייל בלונדון ולעבור ממקום למקום מבלי להתבלבל רבות ומבלי להיתקע בעומסי התנועה הרבים הינה הרכבת התחתית של לונדון ("הטיוב"/ האנגרגראונד). בדרך זו תוכלו להסיר דאגה מלבכם ותחסכו לעצמכם את כאב הראש של להבין באיזו שכונה אתם נמצאים ולאן עליכם להגיע. לרוב המקומות המפורסמים בלונדון ונקודות העניין המרכזיות בעיר יש תחנות "טיוב" בקרבתן (לרוב אף קרויות על שם האתר) ולכן לא תצטרכו להשקיע זמן רב בהתמצאות.

לונדון- לינה

בתי המלון בלונדון יקרים מאוד, כל אפשרויות הלינה של לונדון לרוב יקרות ועל כן כדאי לברור מבין כל המקומות היקרים את המקומות "היקרים פחות". אזורים שונים בלונדון מוגדרים כיקרים פחות או יותר מאחרים ועל כן מומלץ שלא לישון ממש במרכז העיר אלא להתמקד באזורים מרחוקים מעט (באזור כיכר ראסל לדוגמא, שם עלויות המלונות זולים יותר ותחנות הרכבת התחתית הפרוסות יביאו אתכם למחוז חפציכם).

על אף ההמלצה להתרחק ממרכז העיר מומלץ שלא לבחור במלונות הממוקמים בשכונות הנידחות יותר של לונדון בקצותיה של העיר דוגמת "נוטינג היל", שעל אף הקומדיה הרומנטית הקסומה, נחשבת לשכונה מרוחקת שמקשה את הניוד ממנה למרכז העיר ולמרכזי התיירות והעניין.

לונדון- מה לראות ומה לעשות?

לונדון מלאה בפעילויות ואטרקציות בכל שעות היממה. היא נעימה להליכה ולטיול רגלי (וודאו שיש לכם מטריה בתיק כי תמיד יכול לתפוס אתכם גשם), אך היא גם נהדרת לטיול בעזרת האוטובוסים האדומיים בעלי שתי הקומות שהפכו כבר לשם דבר ברחבי העיר. בלונדון עשרות אתרים מפורסמים ומבנים ארכיטקטוניים כמו הביג-בן כנסיית ווסט-מיניסטר, הכנסיות והמבנים לאורך גדות נהר הת'מז וכמובן ארמון באקינגהם.

לצד האתרים הארכיטקטוניים וההיסטוריים לונדון מלאה בפעילות מודרנית גועשת ושוקקת: סצנת לילה פעילה מאוד: בתי קפה, פאבים ומועדונים כמו גם מחזות הזמר המובילים בעולם המציגים את מיטב הפקות ברודווי בעיבוד לונדוני לטובת האירופאים שלא רוצים להרחיק עד ניו- יורק לצפייה במחזות הזמר הנפלאים.

מה לראות, ואיפה כדאי לבקר בלונדון?


ארמון באקינגהאם-
ארמון באקינגהם הוא מקום מושבה של מלכת אנגליה (כיום אליזבת' השנייה). הארמון, הממוקם בקצה הדרך הצבועה באדום (שימו לב לאורך כל לונדון ששדרות הצבועות באדום מובילות אל ארמון המלכה), אינו ייחודי בבנייה או בסגנונו הארכיטקטוני ולכן על אף שניתן להיכנס לביקור בימים מסוימים במספר אולמות הפתוחים לקהל החוויה הזו מוטלת בספק ולא בהכרח שווה את המאמץ וההמתנה בתור. בין אם בחרתם להיכנס לארמון ובין אם לא שימו לב לדגל המונף בראש הארמון: אם הדגל מונף בראש התורן המלכה נמצאת בארמון ואם לא- חפשו אותה ברחובות לונדון…

חילופי המשמר ליד ארמון באקינגהם-
חילופי משמר המלכה המתרחשים ליד ארמון באקינגהם הן אחת האטרקציות ההיסטוריות המפורסמות ביותר בלונדון. פעמיים בשבוע ובימים קבועי נערכים חילופי כיתות משמר המלכה. הכיתה היוצאת עוזבת את הארמון והכיתה הנכנסת תופסת את מקומה ברוב פאר והדר במצעד ותהלוכת סוסים ותזמורת. כיום למצעד חילופי המשמר ערך תיירותי רב יותר מערך ביטחוני אמיתי אך זו ללא ספק אחת האטרקציות שנחשבות ל"חובה" בקרב התיירים הרבים הפוקדים את המקום.

הגנים המלכותיים – הייד פארק, קנסיגטון, סנט ג'יימס פארק
הגנים המלכותיים ברחבי לונדון הם ריאות ירוקות נפלאות בלב העיר המתועשת והעמוסה כל- כך. פינות הירק הנפלאות האלה מטופחת בקפידה מאחר והן בבעלות רשמית של המלכה והם נחשבים לשטחים שבבעלותה ומכאן הכבוד שהבריטים רוחשים להם. הפארקים הרבים עמוסים בצמחייה, ספסלים ואגמים נפלאים בהם שטים ברבורים וסנאים המקפצים להם על המדשאות ובין העצים. הפארקים יפים במיוחד בתקופת השלכת בסתיו. ברוב הפארקים לא שתולים פרחים כלל והאגדה מספרת שאחת ממלכות אנגליה תפסה את בעלה קוטף פרחים בגנים למאהבת שלו והיא כל כך כעסה עד שהורתה לעקור את כל הפרחים מכל הגנים המלכותיים.

הייד-פארק המפורסם ידוע מבין הגנים כמרכז תרבותי חשוב בו בעיקר בימי ראשון ניתן לחזות בדוברים ומטיפים שונים בעלי אג'נדה תרבותית וחברתית העולים על במות קבועות/ניידות/או אפילו ארגזים הפוכים ונואמים דרשות המציגות את דעותיהם ואת תוכניותיהם לשינוי העולם.

כנסיית ווסט-מיניסטר
כנסיית הווסט-מיניסטר שנמצאת על גדות נהר הת'מז היא כנסייה מפוארת מאוד בה קבורים כל מלכי אנגליה וצאצאי משפחת המלוכה. היא זכתה לפרסום ולסיקור מיוחד עם מותה של הנסיכה דיאנה בשנת 1997. טקס האשכבה ששודר בשידור חי לכל העולם העלה את הכנסייה המרהיבה לכותרות ומאז היא מושכת תיירים רבים אליה הבאים לחזות בקבריהם של משפחת המלוכה הבריטית כמו גם בארכיטקטורה והגרנדיוזיות של הכנסייה המרשימה מאוד.

הביג-בן ובית הפרלמנט
שעון הביג בן המפורסם מאד עומד ניצב בלב הפרלמנט של בריטניה המורכב משני בתים: בית הנבחרים ובית הלורדים. הפרלמנט של בריטניה פתוח בשעות מסוימות מאוד למבקרים והאמת היא שהביקור בו הוא ממש לא אטרקציה גדולה. מוקד העניין המרכזי בו הוא כמובן הביג-בן שהינו אחד מסמליה הגדולים של לונדון ואנגליה ובשביל לחזות בו אין צורך להיכנס אל הפרלמנט אלא פשוט להרים ראשכם מעלה.

גלגל המילניום – "לונדון איי"- London Eye
גלגל המילניום שנבנה על ידי חברת התעופה בריטיש-איירווייז לכבוד חגיגות המילניום הוא גלגל- הענק הגדול ביותר בעולם! – שלא כמו גלגלי-ענק אחרים בלונה פארקים המושג "ענק" מקבל במקרה זה משנה תוקף. הגלגל הענק מורכב מקרוניות רבות אשר כל אחת מכילה בערך 30 איש ונישא לגובה של 135 מטרים, עושה סיבוב איטי מאוד הנמשך כחצי שעה במהלכו אפשר לזכות בתצפית עוצרת נשימה על יופייה של לונדון ממעוף הציפור. האטרקציה מושכת אליה תיירים רבים ועל כן רצוי להגיע לרכוש כרטיסים לשעה ספציפית, להמשיך לטייל ולחזור כשתגיע שעת העלייה שלכם ובכך תחסכו זמן עמידה ממושך בתורים. הכניסה לגלגל הענק אינה זולה אך שווה את הכסף ללא ספק. לחובבי הז'אנר מומלץ לעלות לגלגל הענק גם לסיבוב יום וגם לסיבוב לילה או לפחות בעת השקיעה!

רחוב דאונינג 10 – מקום מושבו של ראש ממשלת אנגליה
רחוב דאונינג 10 הוא מקום מושבו של ראש ממשלת אנגליה מזה שנים רבות. בשכנות אליו גרים גם השרים הבכירים של ממשלו. המקום כמובן מוגן ומאובטח והכניסה אליו בלתי אפשרית אך בחלופכם על גדות התמזה בטיול לעבר כנסיית ווסט-מיניסטר מומלץ לעצור, לצלם ולהמשיך למקומות מרתקים יותר…

מוזיאון השעווה של מאדאם טוסו
מוזיאון השעווה של מאדאם טוסו- לונדון הוא הסניף המקורי הגדול והמורחב של מוזיאון השעווה (שבינתיים כבר הקים סניפים נוספים ברחבי העולם). מוזיאון השעווה מכיל בתוכו בובות שעווה רבות בגודל טבעי של גדולי עולם בתחומים שונים ביניהם פוליטיקה, תרבות, אומנות, כוכבי מוסיקה מהעבר והווה, כולם מסודרים בתצוגה מרשימה המאפשרת להצטלם איתם ולהרגיש קרוב מאי פעם…

לצד הדמויות הרבות יש גם סיור ממונע הממחיש את תולדות העיר לונדון עם בובות זזות כאשר התייר נוסע בקרוניות המעוצבות בצורת המוניות המסורתיות של לונדון. הכניסה למוזיאון אינה זולה, אך האטרקציה שווה בייחוד עבור משפחות עם ילדים.

כיכר פיקדילי
כיכר פיקדילי היא ה"טיימס סקוור" של לונדון. הכיכר עמוסה בשלטי ניאון ומסכי פלזמה ענקיים של החברות המובילות בעולם וסביבו קניונים ומרכזי קניות רבים. הביקור בכיכר פיקדילי מומלץ בעיקר בשעות הלילה אז אורות הפרסומות בולטים באופן מיוחד. בסמוך לכיכר קיימים מספר רב של בתי קולנוע מהגדולים והמפורסמים בעולם והפרמיירות הנוצצות ביותר של סרטי הוליווד עם מיטב הכוכבים נערכות בכיכר פיקדילי ולכן סיכויים רבים שתוכלו לצפות בכוכבי הוליווד צועדים על השטיח האדום באחת הפרמיירות בעת ביקרוכם באזור.

המוזיאון הבריטי- The British Museum
המוזיאון הבריטי הוא מהגדולים והחושבים שבמוזיאוני ההיסטוריה והתרבות בעולם. המוזיאון אוצר בתוכו אוספים מכובדים מאוד של הממלכה הבריטית שנאספו על ידי השליטים והמלכים לאורך כל שנות ההיסטוריה של בריטניה הגדולה. במוזיאון אגפים וקומות רבות של מיצגים המחולקים לפי נושאים. התערוכות הקבועות מושכות את תשומת ליבם של תיירים רבים כאשר המפורסמת ביניהן היא תערוכת המומיות המצריות המקוריות המוצגות במוזיאון, חלקן בארונות קבורה וחלקן כשלדים עטופים בתכריכים. המוצגים הללו הם אוטנטיים ומהמרשימים בתחום זה הקיימים כיום ברחבי העולם. הכניסה למוזיאון הינה בחינם.

הווסט אנד- ואיזור הסוהו
הווסט-אנד ואיזור הסוהו הם אזורי הבוהמה של לונדון ומרכזי התרבות והאומנות של העיר. ברחבי הווסט-אנד פזורים תיאטראות רבים המציגים את מיטב מחזות הזמר הנודעים בעולם בהפקות גרנדיוזיות ומרשימות. לרוב ההפקות שרצות בווסט-אנד מקבילות להפקות שרצות באותו הזמן בברודווי בניו-יורק. הפקות הענק הללו הן מהטובות והאיכותיות בעולם ועל כן מומלץ לצפות לפחות במחזמר אחד בעת שהותכם בלונדון.

כרטיסים מוזלים (קופת הרגע האחרון) לקניית כרטיסים למחזות הזמר ניתן לרכוש בכיכר "לסטר" ("לסטר סקוור"- קיימת גם תחנת "טיוב" בשם זה).

במתחם הווסט אנד נמצא גם איזור הסוהו בו קיים המרכז של הקהילה הגאה בלונדון. פאבים, בארים ומועדונים של הקהילה הגאה כמו גם מרכזי בילוי רבים לסטרייטים מאפיינים את אזור הבילויים של לונדון הפתוח עד השעות הקטנות של הלילה.

רחובות אוקספורד וריג'נט
רחובות אוקספורד וריג'נט הם שני רחובות מרכזיים המצטלבים ביניהם ואשר נודעו במרוצת השנים כמרכז הקניות האולטימטיבי של לונדון. הרחובות עמוסים בבתי כולבו מהמפורסמים והגדולים באנגליה ובעולם כמו גם במסעדות רבות ורשתות מזון מהיר (שחקו משחק ונסו לספור כמה סניפי מקדונלדס יש לאורך הרחוב…) לאורך הרחוב תוכלו למצוא את כל מבוקשכם בתחום השופינג והאופנה. הרחובות אטרקטיביים במיוחד בתקופת ה"סיילים" (מכירות החיסול) שלפני חג המולד.

נוטינג היל- ושוק פורטובלו
נוטינג היל היא שכונה ציורית ונפלאה הנמצאת במערב לונדון. השכונה זכתה לפרסום רב לאחר צאת הקומדיה הרומנטית הקלאסית "נוטינג היל" בכיכובם של ג'וליה רוברטס ויו גראנט. בשכונה נמצא שוק פורטובלו הנפלא הפתוח בימי שבת בעיקר (אז השוק מלא) אך החנויות לאורך הרחוב פתוחות לאורך כל השבוע. הביקור בשוק המאופיין בעתיקות ומזכרות שונות הוא חוויה נהדרת, ומעריצי הסרט שמחים תמיד למצוא לכל אורכו פינות חמד שתועדו בסרט הנפלא.

שכונת "קאמדן"- השוק של קאמדן
שווקי קאמדן הממוקמים באזורים הצפוניים של לונדון ממוקמים במרכז הבוהמה של לונדון כיום. אל תיבהלו אם תראו חנויות של פריקים מוזרים לובשים חליפות עור ותסרוקות מוזרות לראשם- זהו מרכז סצנת הרוק הכבד, הלבוש הגותי וריכוז הפריקים של לונדון. באזור שווקים רבים חלקם של בדים, בגדים, עתיקות וגם המון חנויות צעצועים ואפילו חנויות של אופנה "גותית" אם תמיד חלמתם על נעלי פלטפורמה משוגעות או מעיל עם ניטים או מסמרים…

הוסף תגובה