מדריד היא בירתה הלא כל כך נוצצת של ספרד. בשנים האחרונות "גנבה" לה ברצלונה את הבכורה והורידה את קרנה של מדריד כיעד התיירות הפופולארי ביותר של ספרד. אף על פי כן מדריד היא עיר נפלאה, בירה אירופאית מעניינת ומקום מושבו של המלך הספרדי חואן קרלוס. היא מרכז ארכיטקטוני מעניין הטומן בחובו שנים של כיבושים מוסלמיים ונוצריים כמו גם עידנים שחורים של מלחמות האזרחים שהשתוללו ברחבות הבירה של המאה העשרים.

מדריד היא ללא ספק המרכז של ספרד: ראשית, מ"כיכר שער השמש" שבה הנחשבת ל"נקודת האפס" הספרדית, נמדדים כל המרחקים במדינה אך אם לא די בכך מדריד מכילה בתוכה את כל שורשי המסורת הספרדית: אצטדיון הכדורגל של ריאל מדריד, מופעי פלמנקו, קרבות מלחמות שוורים, אוכל ספרדי משובח וסניפים רבים של "זארה" ו"מנגו"…

אז בינינו- מה עוד צריך הבנאדם?

מדריד- כרטיס ביקור

שם מלא: מדריד
מדינה: בירתה של ספרד
אוכלוסיה: 3,213,000 נפש
שפה: ספרדית
מטבע: יורו (מטבע האיחוד האירופי)
אקלים: מזג האוויר במדריד מאופיין כאקלים ים תיכוני. בשל מיקומה במקום גבוה הלילות בה קרים יותר אך עדיין אין בה חורף קשה. החודשים החמים ביותר הם בעונת הקיץ (יולי-אוגוסט) בהם הטמפרטורה לעיתים עולה מעל 30 מעלות.

מדריד- קצת היסטוריה

עדויות ראשונות להתיישבות באזור מדריד מעידות על התיישבות בה בתקופות פרה-היסטוריות קדומות, אך התיישבות משמעותית ראשונה עליה יודעים בוודאות הייתה במאה הראשונה לספירה על ידי מוסלמים ממלכת טולדו שהתיישבו באזור העיר שלימים התגלגל שמה לכפי שקרויה כיום: "מדריד".

במדריד היה מרכזה של ממלכת טולדו המוסלמית שנכבשה לאורך המאות הקדומות בידי אימפראטורים ושליטים שונים. יהודים חיו במדריד כמו בכל רחבי ספרד עד לשנת 1492 בה גורשו בעקבות צו הגירוש שהוצא מטעם הממלכה המאוחדת של פרננדו ואיזבלה שהקימו למעשה את הממלכה הספרדית המאוחדת וקבעו את בירתה במדריד.

במאה ה-18 שופצה העיר על ידי המלך פליפה החמישי שהחליט שעל בירתו להיות מפוארת וגדולה יותר והעביר את העיר מתיחת פנים רצינית. הספרדים לא זכו ליהנות זמן רב מבירתם הספרדית המשופצת כי זו נפלה יחד עם שטחים נרחבים בחצי האי האיברי לידיו של נפוליון הצרפתי שסיפח את ספרד לאימפריה הצרפתית שלו במאה ה-19.

המאה ה-20 הייתה תקופה קשה עבור מדריד. אי יציבות שלטונית ומתיחויות פוליטיות שהפכו למלחמת אזרחים של ממש הפכו את מדריד הבירה לשדה קרב. הקרובות התחוללו ברחובות וזרעו בהם הרס רב ששוקם רק שנים לאחר מכן עם הפיכתה של מדריד למונרכיה חוקתית תחת שלטונו של המלך הספרדי הנוכחי חואן קרלוס אשר קבע במדריד את מושבו והקים בה את ארמונו.

מדריד עמלה בשנים האחרונות על מיתוגה כעיר מובילה באיחוד האירופאי ומשפיעה בין בירות אירופה. היא הציגה מועמדותה לאירוח המשחקים האולימפיים של שנת 2012 אך הפסידה ללונדון וכעת היא בין חמשת המועמדות הסופיות לאירוח אולימפיאדת 2016.

מדריד- התמצאות

מדריד היא בירת ספרד, היא ממוקמת במרכז המדינה באזור נישא הגבוה מעל פני הים. למרות שמדריד היא הגדולה שבערי ספרד היא נחשבת לעיר שאינה מסובכת להתמצאות וזאת בזכות הרכבת התחתית היעילה והזולה הפועלת בעיר. כרטיס נסיעה בתחתית עולה יורו אחד והרכבת מגיעה עד לשדה התעופה. תחנות הרכבת משולבות בעיר עם תחנות ה"מטרו" (הרכבת התחתית) דבר שמסייע מאוד במעבר בין שני אמצעי תחבורה אלה בנוחות מרבית. בעזרת הרכבת התחתית הנוחה ומפה טובה של העיר תוכלו לעבור מנקודת עניין אחת לאחרת בקלות רבה וביעילות. הרכבות התחתיות פעולות משעות הבוקר המוקדמות ועד שעות הלילה המאוחרות ותדירות הרכבות הנעות ב-12 קווים תכופה מאוד.

פוארטה דל-סול ("כיכר שער השמש") היא מרכז מדריד הן מבחינה גיאוגרפית והן מבחינת תחומי עניין. המרחקים במדריד (כמו בכל ספרד) נמדדים ביחס ל"שער השמש" ועל כן מאוד קל להתחיל את סיור ההתמצאות בעיר או ההכרות עימה מ"שער השמש" שמעבר להיותה מרכז של העיר היא גם מרכז מסחרי חשוב ויושב על מפגש של עורקי התחבורה הראשיים.

לינה- במדריד

מדריד היא עיר גדולה. כמו כל בירה אירופאית שמכבדת את עצמה יש בה מלונות רבים בדרגות פאר ויוקרה משתנות. המחירים נעים בין מלונות זולים מאוד ליקרים ומהודרים ביותר. לרוב ככל שהמלונות קרובים יותר לאזורים מרכזיים בעיר ולנקודות עניין ואטרקציות יעלה מחירם אם כי ניתן למצוא גם "מציאות" של מלונות זולים באזור מרכז העיר. יחד עם זאת ניתן להתפשר ולהתרחק מעט ממרכז העיר ולתור אחר מלון או אכסניה זולים שתחנת רכבת תחתית ("מטרו") נמצאת בסביבתם. מאחר והנסיעה במטרו זולה מאוד (יורו אחד) וזמינה עד שעות מאוחרות הדבר יכול לחסוך מאוד בהוצאות הלינה ובכך להוזיל את כל הטיול.

מדריד- מה לראות ומה לעשות?

מדריד היא בירתה של ספרד ובשל כך רוב האטרקציות בעיר סובבות את התרבות הספרדית ומבני השלטון והממשל וכמובן הארמון המלכותי מושכים אליהם תיירים רבים. במדריד כיכרות מרכזיות רבות שכמו הכיכרות האירופאיות הקלאסיות עושות הומאז'ים למצביאים חשובים בהיסטוריה הספרדית כמו גם לגיבורי תרבות וסופרים. עמודי התווך בתרבות הספרדית ביניהם מלחמות השוורים, הכדורגל המקומי של ריאל מדריד ובתי ספר ללימודי פלמנקו אף הם מוצאים מקום של כבוד בבירה הכי ספרדית באזור…

אז איפה כדאי לבקר במדריד?

כיכר ספרד- פסלו של דון קישוט וסנצ'ו פנצ'ו

כיכר ספרד היא אחת האטרקציות האהובות על מטיילים שחובבים צילום. הכיכר המרכזית סובבת את המונומנט של מיגל דה סרוונטס שהיה הסופר שהביא לעולם את סיפורו של "דון קישוט" לוחם תחנות הרוח הספרדי המפורסם. העיר מדריד בה חי הסופר מרבית שנות חיו עושה לו כבוד ובכיכר הזאת ליד פסל בדמותו מופיעים כמובן גם גיבוריו האלמותיים דון קישוט (בספרדית: דון קיחוטה) וכמובן עוזרו הנאמן והשמנמן סנצ'ו פנצ'ו.

הארמון המלכותי של מדריד

הארמון המלכותי של מדריד הוא אולי האטרקציה הראשונה במעלה בעיר הבירה הספרדית בתחום הארכיטקטורה. כבר מאות שנים שהארמון עומד על תילו אך כיום המלך הספרדי חואן קרלוס בחר שלא לגור בו ועבר לארמון קטן יותר. הארמון משמש כיום לטקסים ולקבלות פנים רשמיות ועל אף שהמלך הספרדי אינו גר בו דרך קבע הוא נחשב למעונו הרשמי. הארמון הכולל כמעט 3000 חדרים פתוח לביקור הקהל באגפים מסוימים (50 חדרים בלבד) והספרדים מאוד נהנים להציץ בארמון המלוכה ולראות איך נראית חצר מלכם. לתיירים שמעדיפים שלא להיכנס גני הארמון והמבנה מרשימים גם מבחוץ ושווים בהחלט תמונה או שתיים…

כיכר "שער השמש"- פאורטה דל סול

"שער השמש" או כפי שמכונה בספרדית פוארטה דל סול הוא למעשה מרכז העיר ואם תרצו גם מרכז ספרד. האזור נחשב ל"נקודת האפס" הספרדית וממנה נמדדים המרחקים לאזורים שונים בספרד ולרחבי מדריד ועל כן מומלץ להתחיל להתמצא מכאן. במרכז הכיכר עומדת מזרקה גדולה וכמובן גם פסלו של שארל ה-3 מלך ספרד. מכיכר "שער השמש" יוצאים רחבותיה הראשיים של מדריד ומספר רחובות ומרכזי קנויות נמצאים מסביבה.

אצטדיון סנטיאגו ברנבאו

על ריאל מדריד שמעתם? אם לא כנראה שעליכם לעבור לנקודת העניין הבאה… ריאל מדריד היא אחת מקבוצות הכדורגל הגדולות והמפוארות ביותר בליגה הספרדית, באירופה ואולי גם בעולם כולו. מיטב שחקני הכדורגל המובילים בעולם היושבים על חוזי ענק של מיליוני דולרים הם מנת חלקה והיא ללא ספק אימפריה של כדורגל. אצטדיון סנטיאגו ברנבאו הוא אצטדיון מדהים כיאה לקבוצה הביתית שלה הוא שייך. באצטדיון מעל 100,000 מקומות ואין ספק שלאוהדי הכדורגל צפייה במשחק בו היא חוויה מדהימה! דמיינו לעצמכם איך נשמעים 100,000 אוהדים שצועקים ביחד, אוהדי הכדורגל- זאת ההזדמנות להגשמת חלומות…

מלחמות שוורים במדריד- זירת "לאס וניטס"

מדריד היא בירת מלחמות השוורים של ספרד. בבירה נמצאת הזירה הגדולה ביותר למלחמות השוורים בכל רחבי ספרד. היא גדולה מאוד ומכילה כ-25 אלף מקומות ישיבה של צופים להוטים לחזות באחד ממיצגי הראווה המזוהים מאוד עם ספרד והמסורת הספרדית. עונת מלחמות השוורים היא בין החודשים מרץ לאוקטובר ובה ניתן לחזות במופעים של טרובדורים נלחמים בשוורים זועמים כמעט מידי יום. בשנים האחרונות גוברים הקולות של ארגונים למען זכויות בעלי החיים בספרד הקוראים להפסקת ספורט אלים זה הגורר התעללות קשה וסבלי גסיסה איטיים של השור אך שלא כמו ברצלונה שאסרה על קיום מלחמות אלה בשטחה, מדריד ממשיכה לקיים אותם כמיטב המסורת. הבחירה אם ללכת או לא היא כולה שלכם, מה שבטוח- אל תלבשו אדום.

רחוב "גראן וייה" – קניות רבותיי קניות!

רחוב "גראן וייה" הוא רחוב עמוס מרכזי קניות ולא סתם בחרו לו את שמו: "הדרך הגדולה" (בתרגום חופשי). הרחוב הארוך הוא ללא ספק גן עדן לחובבי קניות תוכלו למצוא שם את מיטב מרכזי הקניות של מדריד, לערוך קניות של שלל מוצרים ממיטב חברות האופנה האירופאיות וכמובן לזכות לביקור בארץ האם של "זארה" ו"מנגו"- ראו הוזהרתם.. בכל כמה מטרים יש חנות של זארה (למי שמתקשה לעמוד בפיתוי..)

הגנים הבוטניים הלאומיים

הגנים הבוטניים הלאומיים של מדריד נבנו במאה ה-18 בתקופתו של המלך פרדיננד ה-6 וכיום הם פרושים על שטחים של מעל 80 דונמים מלאים במיני צמחים שונים ומגוונים המחולקים לאגפים על פי סוגיהם מבחינה בוטנית. הביקור לחובבי הצמחייה מומלץ מאחר והגנים מרהיבים ביופיים בעיקר סביב עונות הפריחה בהם כל האזור לובש חג וצבעי הפריחה הססגונית משובבים נפש.

פלמנקו- מועדון/מסעדה קאסה פאטאס

קאסה פאטאס ("בית הרגליים") הוא מועדון מסעדה הסובב סביב אומנות הריקוד הספרדית המסורתית- הפלמנקו. מידי ערב מתקיימים במקום מופעי פלמנקו מרהיבים. הצופים יישובים סביב שולחנות וסועדים ארוחת ערב אשר בתומה (בשעה 23:00 לערך באמצע השבוע) מתקיים מופע הריקוד המסורתי. בשעות היום מקיים המקום גם שיעורי ריקוד ברמות שונות לפלמנקו. אם בא לכם ללמוד קחו קסטנייטות, שימו פרח אדום בשיער- וקדימה אל הרחבה…

הוסף תגובה

Booking.com