טורקיה – Turkey

טורקיה – Turkey

טורקיה הפכה במרוצת השנים ליעד התיירותי הפופולארי מספר אחת עבור הנופש הישראלי. עשרות ואולי מאות אלפי ישראלים גודשים מידי שנה את אזורי התיירות הפופולאריים של טורקיה ביניהם איסטנבול, ואזור הריביירה הטורקית ובירתה הלא רשמית אנטליה. כפרי הנופש המהנים הרבים, חופי הרחצה המדהימים וניחוחות של ישן מהול בחדש כבשו את לב הישראלים בסערה ובייחוד המחירים הזולים של החופשה החלומית!

אך טורקיה היא לא רק ים שמש וריקודי "א-גא-דו" של צוות הבידור סביב הבריכה. טורקיה היא אלפי שנים של היסטוריה מרתקת: אימפריות רבות שקמו ונפלו מותירות את שרידיהן והשפעותיהן הניכרות גם אלפי שנים לאחר מכן במבנים, בשרידים הארכיאולוגים, בתרבות, ובארכיטקטורה המרשימה. כל אלו הופכות את טורקיה לאתר תיירותי מרתק לחובבי הארכיטקטורה כמו גם התרבות האסלאמית המזרחית ההופכת לחגיגת מראות, טעמים וריחות.

ועוד לא דיברנו על טורקיה של הטבע- טיולי אקסטרים, טיולי ג'יפים, טרקים מאתגרים לפסגות מושלגות, אתרי סקי ואיך שכחנו- גם המון רחת לוקום!

טורקיה- כרטיס ביקור

שם מלא: הרפובליקה הטורקית
בירה: אנקרה
משטר: דמוקרטיה פרלמנטארית
אוכלוסייה: 71,892,000 נפש
דת: אסלאם
מטבע: לירה טורקית חדשה
שעון: השעון המקומי בטורקיה זהה לשעון המקומי בישראל.
שפה: טורקית
אקלים: טורקיה היושבת על המפגש של יבשת אסיה עם יבשת אירופה ולחופי אגן הים התיכון נהנית ממספר סוגי אקלים. לאורך החופים של הריביירה הטורקית שורר אקלים ים תיכוני הדומה לארץ ישראל. באזור איסטנבול הטמפרטורות נמוכות מעט יותר ובהרים יש סיכויים לחורף קר מושלג.

טורקיה- קצת היסטוריה

ההיסטוריה על אדמתה של טורקיה החלה כבר לפני למעלה מ-7000 שנה! אימפריות רבות קמו ונפלו באזור האדמה עליה יושבת הרפובליקה הטורקית כיום. היו אלה החיתים, הפרסים, אלכסנדר מוקדון והיוונים שהחליפו את השליטה באזורים אלו לאורך אלפי שנות היסטוריה שקדמו לתחילת הספירה הנוצרית. השטח המחבר בין יבשת אירופה לאסיה ולחופי הים התיכון, האגאי והשחור נחשב לנקודה אסטרטגית מאוד ועל כן לאורך ההיסטוריה נחשב למרכזי האימפריות השונות והאימפראטורים בחרו כמעט תמיד למקם בשטח זה את בירות האימפריות.

האימפריה הרומית שהביאה את בשורת הנצרות גם לאזור טורקיה חלשה על שטחים רבים ממזרח וממערב והקימה את קונסטנטינופול (הלוא היא איסטנבול של היום) וקבעה אותה כבירת האימפריה. לאחר חיסול קיסריות רומא ופיצול האימפריה לאימפריות המזרחית והמערבית ותחילת העידן הביזאנטי שונה שמה של קונסטנטינופול לביזנטיון והיא עדיין שמרה על מעמדה כעיר הבירה של האימפריה הרומית המזרחית.

עד לבואם של העותומאניים, שהחלו את ימי האימפריה שהביאה ליצירת טורקיה המודרנית, היו עוד מספר גלגולים של מונגולים, סלוג'וקים וצלבנים שהקימו בשטחים אלה את ממלכותיהם והותירו את חותמם על אוכלוסיית המקום. בשלהי המאה ה-13 החלו העותומאניים להקים את האימפריה העותומאנית שמרכז שלטונה היה באזור טורקיה אך היא נפוצה והגיעה עד לאזורים מרוחקים. האימפריה שחלשה על שטחים עצומים באירופה ובאסיה קבעה את מרכזה בטורקיה (גם בחינה גיאוגרפית אך גם מבחינה תרבותית). הסולטאנים העותומאניים שלטו בטורקיה ביד רמה, אך כוחה של האימפריה הלך והתדלדל במרוצת השנים עד שהגיע לשיא דעיכתו שמאה ה-19 אז ביקשו עמים רבים את עצמאותם ומרדו בשלטון הסולטאן העותומאני.

את שיא המשבר וקריסת האימפריה מייחסים ההיסטוריונים להיצמדותה של טורקיה לגרמניה במלחמת העולם הראשונה אשר לאחר שנסתיימה הביאה אותה להיות בצד המפסיד דבר שהביא לחלוקת שטחי האימפריה בין בעלות הברית ומתן עצמאות לעם הטורקי בשנות העשרים של המאה ה-20.

טורקיה של המאה העשרים עשתה מאמצים רבים להתרחק ככל שניתן מגינוני האימפריה העותומאנית. תהליכים של הפרדת דת ומדינה הוחלו בה באופן קיצוני. הדמוקרטיה החלה להיות מקובלת בה ושליטים נבחרו באופן דמוקרטי. הדמוקרטיה הביאה לטורקיה לא מעט קשיים וזאת בשל סכסוכים פנימיים על זכות אדם וזכויות ייצוג של קבוצות אתניות שונות ביניהם הכורדים והארמנים. גל של שחיתות מוסדית מטעם השלטונות הביא את טורקיה להיות אחת המדינות הפחות יציבות באירופה. כלכלתה הלא יציבה, אי סדרים שלטוניים והפרת זכויות האדם בכל מערכת היחסים של הטורקים עם הכורדים במזרח המדינה מעיבים כיום על השלטון הדמוקרטי של טורקיה ומקשים עליה להגשים את חלומה המדיני-כלכלי להיכנס אל האיחוד האירופי ולהיות חברה באיחוד היוקרתי.

טורקיה- על הגיאוגרפיה, החי והצומח

טורקיה היא מדינה ענקית החולשת על שטחים רבים וממוקמת על התפר שבין יבשת אסיה לבין יבשת אירופה. לא פעם מכונה היבשת עליה יושבת טורקיה: "אירואסיה" או "אסיה הקטנה" וזאת משום כאמור שהתפר חוצה את טורקיה למעשה לשני חלקים בדיוק באזור העיר איסטנבול. טורקיה גובלת במדינות רבות ביניהן באזור הבלקן: יוון, בולגריה, וארמניה ובאזור אסיה באיראן ועיראק מה שהופך אותה לבעלת תפקיד אסטרטגי חשוב במציאות הפוליטית-מדינית של ימינו.

הישיבה בין שתי יבשות יוצרת בטורקיה צורות טופוגרפיה שונות ומגוונות. יש בה הרים מושלגים ופסגות נישאות המלאות שלג לאורך רוב ימות שנה, כמו גם עמקים נרחבים טבולים בירוק מדהים, עמוסי נהרות שוצפים, מפלים נפלאים והמון מים המאפיינים את הצד האירופאי שבה. באזור קו החוף לאורך הים התיכון נהנית טורקיה מאזור חופים מרשים "הריביירה הטורקית" הסובב את אגן הים התיכון.

טורקיה בעלת חופים הן באזור אגן הים התיכון והן באזור הים השחור. הצמחייה בטורקיה באזורים הטבעיים שאינם אורבאניים כיום מאופיינת ביערות עבותים בהם שוכנים בעלי חיים רבים ומגוונים. בעיקר באזורים האסיאתים הפחות מפותחים של המדינה קיימים לא מעט בעלי חיים שנדיר למצוא באזורים העירוניים והמפותחים בצד האירופאי ובשאר מדינות אירופה והבלקן.

טורקיה- מה לראות ומה לעשות?

תרבות האימפריה העותומאנית והאיסלם ניכרים כיום מאוד באורח החיים התורכי. הטורקים נהנים כיום משרידי העבר של האימפריות העותומאניות שהותירו בה מסגדים עצומים ומרשימים המפארים את עריה הגדולות. יש בה לא מעט מונומנטים מרשימים שנותרו שרידים מגלגולי ההיסטוריה הרבים והאימפריות שקמו ונפלו בה. מבנים מונומנטאליים מרשימים כמו כנסיית "איה סופייה" מהתקופה הביזאנטית ו"המסגד הכחול" שנבנה כתשובה המוסלמית לכנסייה מפארים את איסטנבול העיר הגדולה ביותר ואלו רק דוגמאות בודדות. טורקיה היא מדינה העמוסה בהיסטוריה תרבותית ארוכת שנים הנשקפת למטייל בה דרך המבנים, הרחובות, הנמלים, הארכיטקטורה הייחודית והארכיאולוגיה.

טורקיה הפכה בעשורים האחרונים לאחת מבירות הנופש המרכזיות עבור נופשים רבים מאזור הים התיכון ובייחוד מישראל. נופשים רבים טסים לאזור הריביירה הטורקית שלחופי הים התיכון שם נהנים באזורים תיירותיים כמו אנטליה, קמר ובודרום אשר מציעות כפרי נופש במחירים זולים יחסית לתיירות האירופאית, חופי ים מדהימים, אווירה של חופש וכיף ופעילויות בילוי בסגנון "מועדון הים התיכון" ו"קלאב מד" סביב השעון. חובבי הספורט הימי ייהנו אף הם באזורי הריביירה הטורקית בשלל אטרקציות ימיות כמו גלישה, אופנועי ים, סקי מים, קייט סרפינג ועוד.

בערים הגדולות וביעדי התיירות המרכזיים תוכלו ליהנות מהוויה התורכית שכוללת את השווקים רחבי הידיים המעבירים בצורה הטובה ביותר את תרבות המזרח- התבלינים, הנרגילות, התרבושים, חפצי האומנות ואיך לא- הרחת לוקום המאכל הלאומי. טיול בשווקים התורכיים הוא חוויה רב חושית תוכלו לראות, להריח, לטעום, לשמוע את המוסיקה הטורקית וכמובן- למשש את הסחורה… המסעדות התורכיות מציעות אוכל מדהים וערב לחך הכולל מסעדות מזרחיות של בשרים על האש מהטובים שטעמתם מעודכם והכל במחירים זולים יחסית- גם במקומות המתוירים.

באזורים הטבעיים והפראיים יותר של תורכיה הכוללים הרים נישאים ועמקים ירוקים ניתן לצאת לטיולי ג'יפים מסעירים, טרקים מאתגרים, טיפוסי הרים קשים ומסלולי הליכה וטיול השונים מהאטרקציות הרגילות והמוכרות של טורקיה. בשנים האחרונות רבים המטיילים היוצאים לגלות טורקיה אחרת- של טרקים, טיולים ומסעות כמו גם של אתרי סקי נהדרים הפותחים את שעריהם בעיקר בעונת החורף אז עולה מפלס השלג בפסגות הגבוהות.

טורקיה- דברים שחשוב לדעת וכדאי לזכור!

וויזות ואשרות כניסה: לישראלים אין צורך באשרות כניסה מיוחדות לטורקיה. מחלות וסכנות בריאות: למטיילים באזורים הפתוחים של טורקיה קיימת סכנת הדבקות במחלות שונות, אך רוב המטיילים המתמקדים באזורים המתוירים של איסטנבול והריביירה הטורקית אינם צריכים לחשוש.
חשמל: 220 וולט
שעון: השעון המקומי בטורקיה זהה לשעון המקומי בישראל.
מטבע: לירה טורקית
עלויות מחייה: טורקיה נחשבת למדינה זולה יחסית למדינות אירופה השונות, האינפלציה כאן גבוהה ועלויות המחייה נמוכות. באזורים המתוירים ניתן למצוא דילים זולים מאוד ולקבל רמת שירות ורמת תיירות גבוהה מאוד ביחס לעלות הנמוכה. באזורים התיירותיים בטורקיה יהיו המחירים גבוהים יותר מאשר באזורים הפחות מרכזיים ומתויירים.
אזהרות מטיילים: על אף שטורקיה היא מדינה תיירותית פופולארית מאוד על ידי הישראלים אל לנו לשכוח שמדובר במדינה מוסלמית שמערכת היחסים בינה לבין מדינות ערב שונאות ישראל (איראן/סוריה/עיראק) כמו גם קשרה עם ישראל סבוכים למדי. משרד החוץ נוטה לפרסם מפעם לפעם אזהרות קונקרטיות לגבי אזורים המסוכנים לטיול ונופש בטורקיה ועל כן חשוב להיות מעודכנים בהתראות רלוונטיות טרם יציאתכם לטיול או לנופש.

הוסף תגובה