הוואנה, קובה – La Habana

הוואנה, קובה – La Habana

הוואנה היא עיר הבירה הססגונית והמיוחדת של קובה והיא גם אוחזת בתואר העיר הגדולה ביותר בכל איזור הקאריבים. העיר מונה למעלה מ-2.3 מליון תושבים וממוקמת בצידה המזרחי של קובה.

מעמדה של הוואנה כבירה מרכז בתוכה את כל משטרו הקומוניסטי המרתק של פידל קאסטרו ומכילה לא מעט מבני ממשל, מרכזי תרבות, מוזיאונים ואתרי תיירות מהחשובים שבקובה כולה, לצד שדה התעופה הבינלאומי, התחנה המרכזית הגדולה ממנה יוצאים קווי תחבורה לכל קצוות המדינה ומרכזה הכלכלי של המדינה.

הנחיתה של התייר הממוצע בהוואנה תהיה קשה למדי. רוב המטיילים לוקים בהלם תרבות עם יציאתם מהטרמינל (יש כאלה החווים אותו מיד עם הפתחה של דלת המטוס) הוואנה נראית כאילו הזמן בה עצר מלכת- מבנים ישנים, רחובות עתיקים, על הכבישים נוסעות מכוניות אמריקאיות מודל שנות השישים שנראה כי כבר מזמן היו צריכים לפנות את מקומן ולמצוא עצמן במגרש גרוטאות אך זהו גם קסמה של העיר- עיר שהזמן בה עצר מלכת ולא משחק בה תפקיד מרכזי, עיר שחיה כמה מאות שנים בעבר.

תרבותה של קובה נשקפת מכל פינה בהוואנה: השילוב של ישן וחדש ניכר בה היטב. רוב המבנים בה ישנים ואוטנטיים. מעטים מהמבנים משופצים ומשוחזרים רובם נשארו כשהיו וחלקם מוזנחים ומטים לפול (בייחוד בתי התושבים החיים בעוני רב). יש היראו בכך "קסם" וייחודיות ויש שירגישו באווירה של מחנה פליטים- כבר אמרנו שהיופי הוא בעיני המתבונן?

הוואנה היושבת לחופו של הים הקריבי היא עיר נמל, יש בה לא מעט חופים אך היא אינה מתהדרת בחופים היפים ביותר של קובה (ואפילו לא מתקרבת לכך). המחפשים חופים טוב יהיה אם ימשיכו עוד 140 ק"מ מערבה לכיוון
ואראדרו עיירת הנופש הפופולארית.

הוואנה היא בירת התרבות של קובה. יש כאן לא מעט מרכזי תרבות ואין ספק שניתן לשאוף את תרבותה של קובה דרך שיטוט רגלי בהוואנה. יש כאן מסעדות ובתי קפה המגישים אוכל קובני משובח. מועדוני הריקוד והמופעים המשמיעים את מוסיקת הסלסה הקובנית המסורתית עורכים מופעי ראווה, שיעורי סלסה וערבי ריקוד פתוחים לצלילי תזמורות חיות המנגנות מוסיקה חיה לאורך כל הערב לשמחתם של הבליינים.

"כיכר המהפכה" של הוואנה (Plaza De La Revolucion) מכילה את רוב מרכזה השלטוני של קובה, מבני הממשל הקומוניסטי מקיפים את הכיכר וממנה נושא פידל קאסטרו שליטה הבלתי מעורער של קובה את נאומיו ההמוניים והארכניים המפורסמים כל כך בכל רחבי העולם. ביקור בכיכר הוא אחת החווית התרבותיות המרתקות בקובה. אפילו בשיטוט קצר סביב מבני הממשל ניתן לחוש בעוצמתו של השלטון הקומוניסטי, החודר וחולש על כל פינה ברחבי המדינה ומעורב בחיי אזרחיו באופן קיצוני.

היסטוריונים טוענים כי קובה, שהיא ללא ספק אחד השרידים האחרונים של המשטר הקומוניסטי הקלאסי, עומדת לפני מהפכה והיפתחות אל העולם המערבי המודרני. המהפכה הזו היא עניין של זמן והמשטר הקומוניסטי בקובה חי על זמן שאול, ועל תיירים רבים גודשים את קובה בשנים האחרונות על מנת להתרשם מצורת החיים, התרבות והמשטר שכמעט חלפו מן העולם ואין ספק שביום שבו קובה תיפתח אל המערב הדברים כבר יראו אחרת ולעולם לא ניתן יהיה להשיב את גלגלי ההיסטוריה לאחור- אז מומלץ מאוד להזדרז ולהגיע לקובה!

לינה– הלינה בהוואנה כמו בקובה כולה לא זולה במיוחד. הממשלה בונה מלונות ממשלתיים ומחייבת את התיירים ללון בהם אלא אם כן יש להם סידורי לינה אחרים. המחירים בבתי המלון הממשלתיים יקרים ומופקעים ועל כן מומלץ להזמין לעצמכם מקום לינה מראש (באמצעות האינטרנט) אצל בעלי "קאסות" שהן מעין יחידות דיור ברחבי הוואנה וקובה כולה. הלינה ב"קאסות" משפחתיות היא צורת הלינה הפופולארית והזולה ביותר בקובה. חשוב להצטייד במקום לינה (ראשוני- גם אם לילה אחד) עוד בטרם תגיעו לקובה מאחר ובשדה התעופה תשאלו היכן אתם הולכים לשהות. אם לא תהיה לכם תשובה מוכנה מראש תשלחו באל כורחכם לאחד מהמלונות הממשלתיים.

תחבורה– בהוואנה קיים נמל התעופה הבינלאומי של קובה בו נוחתות טיסות מכל רחבי העולם (המדינות שנמצאות בקשרים דיפלומטיים עם קובה כמובן). הדרך השכיחה טובה ביותר להגיע לקובה היא דרך מקסיקו סיטי וקנקון מהן יוצאות טיסות סדירות להוואנה, אך יש גם לא מעט חברות תעופה אירופאיות שמקיימות קווים סדירים דרך מגוון יעדים באירופה להוואנה. בתחנה המרכזית של הוואנה ישנם אוטובוסים שיוצאים ליעדים בכל רחבי המדינה. תחנת הרכבת בהוואנה מחברת אותה עם רוב הערים הגדולות שבקובה ומגיעה אפילו עד לסנטיאגו דה קובה הממוקמת בצידו השני של האי.

הוסף תגובה