לואנג פרבאנג, לאוס – Luang Prabang

לואנג פרבאנג, לאוס – Luang Prabang

לואנג פרבאנג היא אחת הערים הגדולות בלאוס והאמת שניתן לומר שהיא אחת הערים הבודדות למעט הבירה וויינטיאן שראויות להיקרא "עיר". היא ממוקמת במרכז חלקה הצפוני שלי לאוס, והיא בירת מחוז לואנג פרבאנג הקרוי על שמה. היא ממוקמת למעשה על מעין אי שר נוצר בצורה טבעית ע"י כרסום נהר המקונג את סלע הגיר עליה היא בנויה. העיר ממוקמת במפגש נהר המקונג עם נהר הנאם-קאן מה שהופך את מקומה לאזור אסטרטגי בעל חשיבות מסחרית וכלכלית גדולה. ברחבי העיר שזכתה לאורך כל השנים למעמד של עיר קודש פזורים מקדשים מפוארים רבים אשר הקנו לה את מעמדה המיוחד. בשנת 1995 הכריז ארגון אונסק"ו העולמי על היותה אתר מורשת תרבותי הראוי לשימור.

לואנג פרבאנג- כרטיס ביקור

שם: לואנג פרבאנג
מדינה: לאוס
מחוז: לואנג פרבאנג
אוכלוסייה: 103,000 תושבים
דת: בודהיזם
מטבע: קיפ
אקלים: מזג האוויר בלואנג פבראנג הממוקמת בעמק נהר המקונג הוא מהחמים והלחים שבלאוס כולה. הטמפרטורות בחודשים החמים (מרץ-אפריל) מגיעה עד 38 מעלות ואילו בעונה הקרה (דצמבר-ינואר) הטמפרטורות צונחות לכדי 15 מעלות.

לואנג פרבאנג- תחבורה

כיאה לאחת הערים המרכזיות בלאוס, ליד לואנג פרבאנג ממוקם נמל תעופה בינלאומי בו נוחתות טיסות מייעדים וערים גדולות באזור ביניהן הבירה ויינטיאן, בנגקוק וצ'אנג מאי (תאילנד), סיאם ריפ (קמבודיה), האנוי (וייטנאם) ועוד.

מבחינה יבשתית מחוברת לואנג פרובאנג באמצעות כבישים מספר 13 ומספר 1 לערים ואנג ויינג ויינג צ'אן ומאונג קסאי.

אפשרות אחרת להגעה לאזור לואנג פרבאנג היא באמצעות שיט על נהר המקונג רחב הידיים על גדותיו ממוקמת העיר. ניתן להגיע לאזור מהגבול התאילנדי באמצעות שיט שאורך כיומיים.

לואנג פרבאנג- קצת היסטוריה

קיימות שתי סברות לנסיבות הקמתה של העיר לואנג פרבאנג. האחת מספרת כי בודהה בעצמו שהה באזור באחד ממסעותיו וניבא שהעיר תהיה בירה של ממלכה מפוארת ועשירה ביום מן הימים, וסברה אחרת חגיגית הרבה פחות גורסת שהעיר הוקמה על ידי שני נזירים שהתפעלו מיופי המקום והחליטו להקים בו יישוב.

בתחילת דרכה נקראה לואנג פרבאנג "סואה" והיא הייתה עיר בממלכה התאילנדית העתיקה, ואילו במאה ה-18 הפכה העיר להיות בירת ממלכת לואנג פרבאנג. כאשר השתלטו הצרפתים על האיזור בעת הקולוניאליזם הם יחסו לכל אזור לואנג פרבאנג מעמד של קדושה, ולכן העדיפו להציב שם את המלך כשליט מטעמם בלי יכולות עצמאיות ואוטונומיות אלא מעין שליט צייתן לשלטון הקולוניאליסטי הצרפתי.

עם סוף הכיבוש הקולוניאליסטי הצרפתי ועם הכרזת עצמאותה של לאוס, הפך שליט לואנג פרבאנג לראש המדינה העצמאית הצעירה ולמלך על כל ממלכת לאוס, כפי שהיא נראית גם כיום.

לואנג פרבאנג- דברים שכדאי לראות

טקס ה- Tak Bat איסוף נדבות הנזירים- אין מדובר בטקס דתי או בפולחן בודהיסטי סודי אלא פשוט במעמד קצת מוזר, אחדים יאמרו מביך בו אוספים הנזירים של לואנג פרבאנג תרומות ונדבות מידי בוקר. המנהג שהפך למעין טקס של ממש מתרחש במספר אתרים בעיר, המרכזי בהם הוא רחוב Sisavangvong בו ניתן לראות המוני נזירי עטויי גלימות כתומות ומגלוחי ראש מכל הגילאים פושטים את ידם ומקבצים נדבות וצדקה. מחזה מוזר ומאוד מעניין מבחינה תרבותית. הטקס מתחיל מידי בוקר בשעות מוקדמות מאוד, הנזירים יוצאים אל הרחובות ומתחילים באיסוף הצדקה. המקומיים נותנים להם בעיקר דברי מזון. לרוב תיירים לא נוהגים לקחת חלק בטקס ולכן העדיפו לצפות בו מן הצד.

מפלי קוואנג סי (Kuang Si Falls)- המפלים ממוקמים 29 ק"מ מלונאג פרבאנג. הדרך המובילה אליהם היא דרך עפר פתלתלה ולא סלולה אך הנסיעה המתישה שווה את החוויה המרשימה. מפלי הקוואנג סי הם מפלים מדורגים מרשימים הנופלים מגובה רב. אל האזור ניתן להגיע כאמור באמצעות נסיעה במשאית או בקטנוע (זכרו שהדרך משובשת!) או באמצעות סירה תוך שיט בעלה הנהר. אזור המפלים מרשים ביותר ונמצא בלב של צמחייה ירוקה ועבודה. מן גן עדן קטן בו תוכלו לשוטט שעות ארוכות ליהנות מהמראות והנופים ואף לשחות בברכות ההיקוות מתחת לכל מפל.

המרכז להצלת דובים- בדרככם לטיול במפלי הקוואנג סי תוכלו לעצור במרכז להצלת דובים שם משמרים קהילת דובים אסיאתיים שחורים גדולה שהוצלה מציידים בלתי חוקיים הפועלים באזור ומאיימים להכחיד את בעל החיים הענק והמרשים הזה. המקום מגודר והוא מעין שמורת טבע אשר מאפשרת לדובים לקיים אורח חיים טבעי ללא התערבות רבה מידי מצד המטפלים אך מבטיחה את הישארותם של הציידים מחוץ לתחום.

שוק הלילה של לואנג פרבאנג– שוק הלילה מתקיים מידי ערב ברחוב המקביל לנהר. תוכלו למצוא כאן הכל- מזון, פירות, ירקות ושאר מצרכים אשר המקומיים סוחרים בהם במסורתיות אופיינית. התיירים לרוב לא קונים כאן כלום, אך שואפים את האווירה ואת הניחוחות של השוק. שימו לב שלהבדיל משווקים מקבילים בתאילנד שוק הלילה כאן נסגר מוקדם (9 בערב) ולכן הקדימו לבוא אחרת תפספסו את כל החוויה!

טיפוס על גבעת הפו-סי (Phou Si)- הר (או שמא נכון להגדירו גבעה) הפו-סי הוא ללא ספק אחד מהמקומות היפים לטייל בהם באזור, בייחוד עבור אלה האוהבים לצאת למיני-טראקים ולאמן את הרגליים. ההר הוא הנקודה הגבוהה ביותר באיזור ממנה נשקף נוף פנוראמי משגע על כל העיר מלמעלה. ניתן לעלות לפסגה בעיקר בשעות הזריחה (אם בא לכם להשכים קום) אך גם בשקיעה זה בסדר וליהנות מהמראה הנפלא הנשקף מכל עבר. על הפו-סי יש גם 4 מקדשים בהם נחמד לבקר בדרככם אל הפסגה. כניסה למתחם עולה 20,000 קיפ.

מנזר הוואט סינאנג תונג- (Wat Xieng Thong) מקדש "העיר המוזהבת" הוא המקדש העתיק והיפה ביותר בכל לואנג פראבנג. הוא נבנה בשנת 1560 והוא בהחלט מרשים מאוד ומדהים ביופיו. במקום ניתן לראות את הנזירים לבושי הגלימות הכתומות מבצעים את פולחנם כמו גם לחזות בארכיטקטורה המרשימה בעיצובו של המקדש הזה. במבנה סמוך למבנה המרכזי נמצאים כי האפר של כל משפחת המלוכה של לאוס.

מערות פאק או (Pak Ou Caves)- המערות הנמצאות צפונית לעיר נקראות גם "מערות בודהה". הנסיעה אורכת משהו כמו שעה ברכב או שעה וחצי בשיט במעלה נהר המקונג. ניתן לשכור קאנו עם מדריך שישייט אתכם עד לפתחן של המערות אז תוכלו ליהנות מחוויה ייחודית ולא תיירותית במיוחד. בתוך המערות חשוך ולכן מומלץ להצטייד מראש בנרות או בלפידים.

הוסף תגובה