אוסטריה, Austria

אוסטריה, Austria

אוסטריה מולדתם של מוצרט ושטראוס (המלחין, לא הגלידה) ידועה במוזיקה הזורמת לאורך ההיסטוריה שלה, היא מקום פעולתו של זיגמונד פרויד וממנה תרם לעולם את אחד הגילויים המרעישים בעולם הפסיכולוגיה. סגנון הבנייה עוצר הנשימה של המבנים והכנסיות היפים בכל אזוריה מהווים הזדמנות למעקב אחר ההתפתחות הארכיטקטונית לאורך ההיסטוריה, נהר הדנובה החוצה אותה ומאפשר לתיירים מביניכם שייט קסום על מימי הנהר המפורסם נופים האלפים עוצרי הנשימה בהם אפשר לטייל, לעשות סקי ולרוץ במדשאות ממש כאילו הייתם ג'ולי אנדריוז מצלילי המוסיקה, וכמובן איך ניתן בלי ארוחה טובה של שניצל וינאי וקינוח של שטרודל אוסטרי מסורתי- מה צריך יותר? האמינו לנו- פשוט כלום!

 אוסטריה, כרטיס ביקור
שם מלא: רפובליקת אוסטריה.
עיר בירה: וינה.
יבשת: אירופה.
משטר: רפובליקה פדראלית.
אוכלוסייה: 8,355,200 נפש.
מטבע: אירו (יורו).
שפה רשמית: גרמנית
אקלים: האקלים באוסטריה הוא אקלים מרכז אירופאי טיפוסי. עונות השנה די מקבילות לעונות בישראל: עונת הקיץ באוסטריה (מאי-אוקטובר) טובה לטיולים בטבע, מזג האוויר נוח ונטול משקעים. עונת החורף (דצמבר-אפריל) היא עונה קרה ומושלגת אז הופכת אוסטריה ליעד תיירותי מועדף עבור חובבי הסקי וענפי ספורט החורף האחרים (כולל בניית אנשי שלג).

 אוסטריה – קצת היסטוריה
בהיסטוריה הקדומה של אוסטריה, היה מצוי האזור תחת התקפות ופלישות של שבטים זרים אשר כבשו אותו והקימו בו ממלכות שקמו ונפלו. הבולטת בהם הייתה האימפריה של קרל הגדול במאה התשיעית, אך גם היא החזיקה מעמד מאות שנים ספורות עד לעלייתה של שושלת הבסבורג במאה ה-13. הקמת ההמלכה של שושלת הבסבורג הייתה מהמהלכים ההיסטוריים החשובים באירופה של אותה תקופה, ושושלת זו שלטה באוסטריה ברציפות מהמאה ה-13 ועד מלחמת העולם הראשונה!

אוסטריה הלכה וגדלה בהדרגה תוך ששושלת הבסבורג מספחת לעצמה עוד שטחים בעזרת רכישת אדמות, ובעיקר תוך נישואים תועלתניים בין שושלות שולטות ומכובדות באירופה. בולטים במרוצת ההיסטוריה נשואי האיחוד בין יורש העצר האוסטרי לביתו של מלך ספרד מה שהביא לאיחוד הממלכות למאתיים שנה ולפיצולן בשנית במאה ה-16.

במאה ה-17 תחת שלטונו של הקיסר ליאופולד הראשון שהיה חובב מוסיקה ידוע הופכת וינה להיות מרכז תרבותי מוסיקאלי חשוב ופועלים בה מגדולי המלחינים של אותה תקופה ביניהם שטראוס, מוצרט, סליארי, בטהובן, שוברט ואחרים המותירים אחריהם מורשת מפוארת של יצירות קלאסיות שעד היום מנוגנות באולמות הקונצרטים הגדולים בוינה וברחבי העולם. במאה ה-18 עולה הקיסרית מריה תרזה לשלטון והופכת את אוסטריה להיות מדינה מודרנית. היא מקימה שלטון ריכוזי ובו משרדי ממשלה, עורכת רפורמות מרחיקות לכת בתחום המיליטריסטי והכלכלי. מבצעת מהפכה בתחום החינוך ומאפשרת חינוך חינם לכולם ובכך מצעידה את אוסטריה אל עבר העידן המודרני. רפורמות אלה נעצרות ונקטעות באיבן כאשר אוסטריה מובסת ע"י לוחמיו של נפוליון בקרב אוסטראליץ הפורסם שהותיר בידיה של אוסטריה את השליטה על שטחים מצומצמים.

במאה ה-19 יודעת אוסטריה מלחמה קשה נגד פרוסיה, אז נוחלת המדינה תבוסה נוספת המובילה להקמתה של מונרכית אוסטרו-הונגריה שמונעת את כניסתה של אוסטריה לאיחודה של גרמניה תחת שלטונו של ביסמארק. בתחילת המאה ה-20 מספחת אוסטריה את אזור בוסניה תחת שטחה, ולאחר הירצחו של אחיין קיסר האימפריה האוסטרו הונגרית בסרייבו בירת סרביה מכריזה המדינה מלחמה בשנת 1914. רוסיה מצטרפת לגונן על סרביה ובכך הופך הקרב הנקודתי למלחמת עולם של ממש וניצתת מלחמת העולם הראשונה.

לאחר תום מלחמת העולם הראשונה, צומצם שטחה של אוסטריה משמעותית תוך שהיא נאלצת להעניק עצמאות למדינות כמו צ'כוסלובקיה, פולין, הונגריה וסרביה שהיו תחת שלטונה דבר שצמצם משמעותית את כוחה של שושלת הבסבורג. עם צבירת התסכול עקב ההפסדים נוצר תהליך של התעוררות לאומית ולאומנית אוסטרית דבר המאפשר למשטר הנאצי הצומח בגרמניה השכנה בשנות השלושים של המאה העשרים לרכוש את אמונם של האוסטרים, ובשנת 1938 לספח ללא קרב תוך משאל עם את אוסטריה אל הרייך השלישי (האנשלוס).

במלחמת העולם השנייה לוחמת אוסטריה כחלק מצבא הרייך כנגד בעלות הברית. שוב בבחירתה את הצד הלא נכון של המערכה נוחלת אוסטריה מפלה כבדה, סובלת הפצצות כבדות לאורך כל מלחמת העולם השנייה. בתום המלחמה מחולקת אוסטריה ע"י בעלות הברית לארבעה אזורי שלטון מופרדים על מנת לנטרל את כוחה ההרסני. היא מורשת לקום מחדש כרפובליקה עצמאית ששבה לגבולותיה כפי שהיו טרם מלחמת העולם השנייה רק בשנת 1955.

במרוצת השנים שחלפו מימי מלחמת העולם השנייה, מנסה אוסטריה להתמודד עם הקשיים הכלכליים שהותירה אותה מלחמת העולם, עם גלי ההגירה ההולכים וגוברים בתחילה עם נפילתו של הגוש הקומוניסטי מאזור מזרח אירופה ולאחר מכן לאחר פירוקה של יוגוסלביה גם ממדינות אלה. גלי ההגירה הביאו לגל לאומנות נוספת שהביא להתחזקותה המדאיגה של מפלגת ימין לאומנית הקוראת לשנאת זרים, דבר שהביא לא פעם למתיחות בין ישראל לאוסטריה ואף לאקט מחאתי הפגנתי של החזרת השגריר הישראלי מאוסטריה לתקופה קצרה.

בתחילת שנות התשעים צורפה אוסטריה לאיחוד האירופי וכיום היא מדינה דמוקרטית אשר מתמודדת עם זיכרון העבר ומהחשש להישנותו עקב התחזקות הגושים הימניים-לאומניים במדינה כאשר הנשיא המכהן כיום (קורט ולדהיים) הוא בעל עבר במפלגה הנאצית.

אוסטריה – גיאוגרפיה, על החי והצומח
אוסטריה היא רפובליקה הממוקמת בלב יבשת אמריקה. היא מוקפת כולה במדינות שכנות הגובלות לה, והיא חסרת כל גישה אל ים או נמל גדול. מקיפות את אוסטריה מכל עבריה: גרמניה, צ'כיה, סלובקיה, הונגריה, סלובניה, איטליה ושוויץ. מקומה האסטרטגי בלב אירופה מביא לכך ששרשרת הרי האלפים מהגבוהים והמושלגים של אירופה חוצים אותה ועוברים בעיקר באזורה הדרום מערבי של המדינה, כאשר הפסגה הנישאה בהם היא הר גרוסגלוקנר (3,800 מ').

שטחים רבים מאוסטריה מכוסים ביערות אירופאים טיפוסיים הממלאים כמעט חצי משטחה של המדינה. באזורים הנמוכים מורכבים היערות בעיקר מעצי אלון עבותים וגבוהים ואילו באזור הגבוהים יותר עצים ממשפחת המחטניים (אורנים וכד') ואילו באזור האלפים הופכים השטחים הירוקים להיות דשאים אלפינים מרהיבים זרועי פרחים צבעוניים ההופכים את האזורים למרבדי פרחים בשיאי עונות הפריחה. בלב המדינה עובר נהר הדנובה שהוא מהמפורסמים והגדולים שבנהרות אירופה. סביב הנהר מתפרש עמק הדנובה שהוא מהאזורים הפוריים ביותר במדינה. באוסטריה קיימים אגמים רבים חלקם פזורים בין פסגות האלפים הנישאות וחלקם בעמקים המנקזים אליהם את מימי הפשרות השלגים.

אוסטריה – מה לראות ומה לעשות
אמרת אוסטריה? אמרת מוסיקה. אוסטריה היא אחת הארצות המוסיקאליות והתרבותיות ביותר באירופה מבחינה זו. היא בעלת היסטוריה מוסיקאלית עשירה, ולאורך ההיסטוריה פרסה שושלת הבסבורג את חסותה על אומנים ומלחינים רבים שפעלו בתחומיה והקדישו לה את יצירותיהם. הקיסרים לאורך ההיסטוריה שהיו אף הם חובבי מוסיקה ונגנים מחוננים הזמינו את מיטב האופרות והסונאטות ממיטב המלחינים ואלו נותרו בתור נכסי צאן הברזל של המוסיקה הקלאסית עד ימינו, כולל ז'אנר מוסיקאלי שלם הקרוי על שם עיר הבירה הלוא הוא "הואלס הווינאי". גם כיום אוסטריה נחשבת לבירת המוסיקה של אירופה כאשר היא המקום האולטימטיבי לשמוע קונצרטיים של מוסיקה קלאסית בהרכבים פילהרמוניים מרשימים. לתזמורת הפילהרמונית של וינה אין אח ורע בעולם כולו, והאופרות של וינה הן מהטובות בעולם כאשר הרפרטואר שלהן הוא לרוב מקומי (כך זה שרוב הקלאסיקות העולמיות בתחום מקורן מהמדינה שלך).

אוסטריה היא גן עדן של ארכיטקטורה עתיקה מכל התקופות. עקב שליטתה הבלתי מעורערת של שושלת הבסבורג לאורך השנים השתמרו בה כנסיות עתיקות ומבנים מרשימים מכל התקופות ההיסטוריות שעברו על אירופה במרוצת מאות השנים האחרונות. יש בה מבנים מרשימים של תקופת הבארוק, הרוקוקו, ואף מבנים המאופיינים בארכיטקטורה מודרנית אקסטרווגנטית ייחודית. הכנסיות ומבני התרבות המרשימים של אוסטריה מלאים בפאר והדר ובעלי ערך היסטורי רב. ברחבי אוסטריה ובעיקר בערים הגדולות (וינה, זלצבורג ואחרות) פזורים מוזיאונים רבים האוצרים בתוכם יצירות אומנות רבות ומרשימות נכסי שושלת הבסבורג. המטבח האוסטרי גם הוא מאוד לאומי ואנין טעם, בעל תרומה משמעותית למטבח העולמי בכלל והיהודי בפרט עם המצאת "השניצל הווינאי" הקלאסי ששום מטבח יהודי כשר אינו יכול שלא לכלול אותו בין מתכוניו. וכמובן עוגות השטרודל האוסטריות המפורסמות. בנוסף לחובבי הבשר אוהבים האוסטרים להכין מעדני בשר כמעט מכל איבר פנימי של בעלי החיים שנשחטים והם לא מוותרים על אף חלק והופכים אותו למעדן לאומי עם שם מאפיינים ומתכון מוקפד.

מבחינת פעילויות אוסטריה נחלקת בין המטיילים התיירותיים הפוקדים את עריה הגדולות ונהנים מהמאפיינים המאוד אירופאים תרבותיים שלה, המוזיאונים, הקונצרטים וההווי התרבותי המודרני הקיים בהן ואילו האוכלוסייה השנייה היא של המטיילים חובבי הסקי והטיולים המעדיפים לנטוש את הערים הגדולות לטובת מסלולי הטיול ומסלולי הסקי הנפלאים שיש בעיקר באזור חבל האלפים של המדינה. מסלולי הטיול נפלאים לאורך כל עונות השנה ואילו בתקופת הפריחה הופכים מרבדי הדשא במורדות האלפים למרבדי פרחים עוצרי נשימה.

בעונת החורף, היא עונת הסקי נפתחים כל אתרי הסקי של אוסטריה ההופכים לאטרקציה המרכזית של המדינה. המוני תיירים מכל רחבי אירופה מגיעים אל אוסטריה על מנת ליהנות מאתרי הסקי המעולים שלה ולגלוש במורדות ההרים במסלולי סקי מסומנים.

מקור אטרקציה תיירותי אחר הוא אזור עמק הדנובה ונהר הדנובה עצמו שהוא מהיפים ומרשימים באירופה, הרבה אטרקציות תיירותיות קיימות על גדות נהר הדנובה, כאשר כמובן שאחת המומלצות היא ללא ספק שיט על נהר הדנובה- עם אפשר בשילוב של נגינת ואלס הדנובה הכחולה של שטראוס ברקע (איך לא…).

אוסטריה דברים שחשוב לדעת וכדאי לזכור
וויזות ואשרות כניסה: לישראלים אין צורך בוויזה מיוחדת לשהות באוסטריה של עד שלושה חודשים (במסגרת המדיניות של האיחוד האירופאי).
מחלות וסכנות בריאות: אוסטריה היא מדינה מודרנית, אין בה מחלות ומגיפות. יחד עם זאת אם אתם מתכננים לטייל באזורים הגבוהים של האלפים קחו בחשבון סכנת מחלת גבהים (לרגישים) וסכנות של כוויות קור, כמו גם כוויות קרינה מהשמש עקב הבוהק הרב באזורים המושלגים.
מטבע: אירו (יורו)
שעון: השעון המקומי באוסטריה מאחר בשעה אחת את שעון ישראל.
עלויות: העלויות באוסטריה יחסית אינן גבוהות למדינה אירופאית ממוצעת, יחד עם זאת באזורי התיירות ועקב שילוב מטבע האירו, המחירים גבוהים הרבה יותר ואין ספק שיש להצטייד בכמות כסף נכבדת. ניתן להוזיל עלויות תוך שינה באכסניות ובאתרי קמפינג אך עדיין יש להיערך מבחינה כלכלית בהתאם.
תחבורה: אופציית התחבורה היעילה ביותר באוסטריה היא השכרת רכב. סוכנויות השכרות רכב פזורות ברחבי אוסטריה ובעיקר בהרים הגדולות. הכבישים ברחבי המדינה טובים והשילוט נוח ולכן קל להתמצא ולהתנייד בהם. בתוככי הערים קיימת רשת חשמליות מסועפת ויעילה מאוד המוזילה את השיטוט וחוסכת עמידה בעומסי התנועה עקב קדימות שיש לחשמליות בצירים המרכזיים.

הוסף תגובה