מוסקבה, רוסיה- Moscow

מוסקבה, רוסיה- Moscow

מוסקבה היא בירתה של הפדראציה הרוסית. כיאה לבירתה והעיר הגדולה של המעצמה השנייה בגדולה בעולם מוסקבה היא ללא ספק אחת הערים המרשימות ברוסיה אם לא בעולם כולו בעלת מאפיינים ייחודיים בתחום התרבות, ההיסטוריה והארכיטקטורה המאפיינים אותה והניבטים אל התייר המבקר בה מכל פינה. מוסקבה יודעת לשלב ישן וחדש, שרידים של משטר קומוניסטי אפל עם, ארמונות צארים מפוארים המעידים על הפאר וההדר כמו גם על דיכוי ההמונים בשילוב חדש ומודרני. כיום כל שנותר מהמשטרים המעוולים בהיסטוריה הם פיסות ארכיטקטוניות מרשימות, כנסיות מרהיבות ומוזיאונים המגוללים סיפורים היסטוריים עוצרי נשימה. בואו ליהנות ממוסקבה ההיסטורית אשר זורם בה דם צעיר חדשני ומודרני.

מוסקבה – כרטיס ביקור

שם: מוסקבה
מדינה: רוסיה
אוכלוסיה: 10,494,000 נפש
שעון: השעון המקומי במוסקבה מקדים את שעון ישראל בשעתיים.
מטבע: רובל רוסי
אקלים: מזג האוויר במוסקבה הוא כמו מזג האוויר בכל רוסיה, חמים בקיץ (החודשים יולי-אוגוסט הם החמים ביותר) וקפוא בחורף. (השלג מתחיל לרדת מאמצע חודש נובמבר ונשאר עד חודש אפריל). העונה הטובה ביותר לפיכך לביקור במוסקבה היא הקיץ אם כי אז צפו לעומס מבקרים ועל כן, גם החל מחודש אפריל-מאי ואילך אם תצטיידו בביגוד מחמם מתאים תוכלו ליהנות מביקור בבירה הרוסית הקרה.
תחבורה: התחבורה במוסקבה קלה ונוחה, יש בה רכבת תחתית יעילה אשר פועלת בה כבר שנים רבות ב-11 קווים הקלים מאוד להתמצאות (כמו כל רכבת תחתית ממוצעת באירופה העובדת בשיטת הקווים לפי צבעים). בנוסף קיימת במוסקה רשת אוטובוסים, נהגי המוניות ישמחו להסיע אתכם (במחירים אל זולים במיוחד) וגם רגליכם יכולים להיות אמצעי תחבורתי נוח וזול בעיקר באזור האטרקציות המרכזיות של העיר הסובבות כולן את הכיכר האדומה ולכן אינן מצריכות הליכת כברת דרך ארוכה מידי.

מוסקבה- התמצאות

מוסקבה היא בירתה של רוסיה, ונחשבת גם לעיר הגדולה ביותר בפדרציה הרוסית. היא ממוקמת בחלקה האירופאי של רוסיה ממערב לרכס הרי אורל שהוא המחיצה הטבעית הרשמית שבין יבשת אירופה לבין יבשת אסיה העוברת בלב ליבה של הפדרציה הרוסית.

מוסקבה ממוקמת ממזרח לנהר הוולגה שהוא אחד משלושת הנהרות הגדולים ביותר הזורמים ברוסיה מה שהופך את מיקומה למיקום אסטרטגי דבר שהשפיע רבות על עיצובה של מוסקבה כעיר מסחר ימית מפותחת משחר ההיסטוריה. בלב ליבה של מוסקבה בצמוד לקרמלין זורם נהר מוסקבה הרחב.

בלב ליבה של מוסקבה מצוי הקרמלין, זהו מקום מושבו של הנשיא הרוסי ומשם הוא מנהל את ענייני המעצמה השנייה בגודלה בעולם- הפדרציה הרוסית. הקרמלין שהוא יעד מבוצר הבנוי צורת משולש מהווה את מרכזה של העיר וצופה על הכיכר האדומה המצויה אף היא במרכז העיר.

סביר הקרמלין התפתחה מוסקבה במעין ארבעה מעגלים התחומים בכבישים טבעתיים. המעגלים נבנו כל אחד בתקופה שונה ומהווה ציון דרך בהתפתחותה ההיסטורית של מוסקבה. רוב אתרי התיירות והאטרקציות המרכזיות של מוסקבה מרוכזות בתחום המעגל הראשון ולכן לתיירים המבקרים בעיר לרוב אין צורך לצאת מתחום זה שהוא אינו רחב ורדיוסו מצומצם יחסית וקל להתמצא בו ולשוטט בו ברגל.

מוסקבה – אתרים שלא כדאי לפספס!

הקרמלין (Kremlin)- פירוש המילה קרמלין הוא מבצר. ברחבי רוסיה מפוזרים הרבה מבני "קרמלין" אך ללא ספק כאשר הרוסים מציינים את ה-"קרמלין" הם מתכוונים לקרמלין השוכן בלב ליבה של מוסקבה. המבנה המבוצר המצוי בלב ליבה של הבירה הרוסית וצופה אל הכיכר האדומה הוא מרכז תיירותי מספר 1 במוסקבה ואף הוכרז בשנות התשעים כאתר מורשת עולמית על ידי ארגון אונסק"ו. צורתו של הקרמלין היא צורת משולש אשר כל אחת מצלעותיו בת כ-750 מטרים. המתחם עצום ומרהיב ביופיו. הגישה אליו חלקית מאחר ובתוכו שוכן מקום מגוריו ועבודתו של הנשיא הרוסי ומשם מתנהלים כל ענייני המעצמה הרוסית.

לקרמלין חשיבות היסטורית רבה שכן לאורך מאות שנים גרו בו השליטים הרוסיים ומכאן נוהלו כל ענייני המעצמה לטוב ולרע. זה היה מקום מושבו של לנין, סטאלין, גורבצ'וב, ילצין פוטין ואחרים. המקרים בקרמלין מתרשמים מאוד מיופיו ומאוסף הכנסיות, הצריחים ומגדלי הפעמונים הפזורים לאורך המתחם, דבר המפתיע בעיקר את המעודכנים בהיסטוריה הרוסית ששללה בתקופת הקומוניזם כל מעורבות דתית בחיי המדינה והאזרחים. התשובה לכך שמבנם אלו נבנו טרם המהפכה הקומוניסטית ושומרו גם על ידי השליטים הקומוניסטים לשמחתם של התיירים המבקרים כיום במקום המאוד מרשים הזה. מומלץ לשוטט בין הכנסיות ומגדלי הפעמונים המרהיבים של מתחם הקרמלין ולהשקיף ממנו על אזור הכיכר האדומה כמו גם על נהר מוסקבה הזורם ממש למרגלותיו.

הכיכר האדומה- Krasnaya Ploshchad הכיכר האדומה היא ללא ספק אחת הכיכרות המפורסמות והגדולות ברוסיה אם לא בעולם כולו. היא הייתה לאחד מהסמלים החשובים ביותר של השלטון הקומוניסטי הרדיקאלי ששרר ברוסיה עד לשנות התשעים של המאה העשרים. קיימת מחלוקת לגבי מקור שמה של הכיכר וכינויה "אדומה". טענה אחת אומרת שהמקור הוא מתוך השייכות למפלגה הקומוניסטית אשר זוהתה לאורך כל תקופת המשטר עם הצבע "האדום", טיעון אחר אומר שפירוש המילה "אדום" ברוסית הוא "קרסנייה" שהוא גם שמה של הכיכר וגם תרגום חלופי למילה "יפיפייה". כך או כך בין הקומוניסטים הם אלה שצבעו את הכיכר באדום ובין אם לא הם בוודאי שמחו על כך שמדובר בכיכר האדומה ולא בכיכר הכחולה. הכיכר האדומה הוקמה עוד במאה ה-15 ע"י הצאר איוואן האיום אשר כשמו כן הוא לא אופיין בהיותו אדם סימפטי במיוחד. הוא הרס את כל דוכני הסוחרים והרוכלים שהיו קיימים באזור הכיכר והקים על שטח של 73 אלף מטרים רבועים את הכיכר הענקית שהייתה שטח התכנסות ענק שנועד בתחילת ימיה לטקסים ופולחנים דתיים כמו גם להוצאות להורג של מתנגדי שלטון והכרזות מלכותיות מטעמו של הצאר. בעידן הקומוניזם הכיכר הייתה סמל לכוחם של הקומוניסטים בעיקר הודות למצעדי הראווה הגרנדיוזיים שנוהלו בה, טקסי אחד במאי הרשמיים ונאומים של נציגי המפלגה הקומוניסטית.

כיום הכיכר האדומה היא אחד המרכזים התיירותיים השוקקים ביותר ברוסיה, היא מאגדת מספר אתרים מרכזיים נוספים המצויים בשטחה כמו המוזוליאום של לנין, קבר החייל האלמוני וקתדראלת ואסילי הקדוש המרהיבה שהיא אחד מסמלי הכיכר לאורך שנים.

המוזוליאום של לנין- Lenin Mausoleum אחד האתרים המרכזיים בכיכר האדומה הוא ללא ספק המוזוליאום של ולדימיר איליץ' לנין שהיה מנהיג המהפכה הקומוניסטית הרוסית ונשיא רוסיה בין השנים 1917-1924. אומנם הוא לא הספיק לכהן בראש המעצמה הרוסית זמן רב אך גודל המהפכה הביאה אותו להיות לחד האנשים הנערצים מחד והשנואים מאידך בהיסטוריה המודרנית (הכל תלוי את מי שואלים). במוזוליאום המרשים הנבנה לכבודו ולזכרו מצויה גופתו החנוטה ומוצגת לראווה לכל התיירים המוזמנים לחלוף על פניו של המנהיג הקומוניסטי הדגול.

אם חפצתם לראות במו עיניכם את לנין, אל תצפו לאיש גדל קומה מדובר בגופה חנוטה בגודל לא רב ויש לומר לצורך הגילוי הנאות שרעיונותיו של האיש היו הרבה יותר מרשימים מאשר הוא עצמו- לפחות בגרסתו החנוטה. ובכל זאת החוויה של מעבר על פני ארון הקריסטל המהודר אינה כרוכה בתשלום, אך כרוכה בטרטור רציני, המתנה בתור ארוך, הגעה בשעות בהן המוזוליאום פתוח וציות בשתיקה לשוטרים השומרים על המצביא בכך שתחלפו על פני הארון מבלי לעצור, מבלי להשמיע רעש ותוך מספר שניות כבר תהיה החוויה התמוהה כבר מאחוריכם.

קתדראלת ואסילי הקדוש – Sobor Vasilia Blazhennogo אין עוררין על כך שקתדראלת ואסילי הקדוש השוכנת בלב הכיכר האדומה היא אחת הקתדראלות היפות והמרשימות בעולם, והפכה ברבות השנים לסמלה המסחרי של מוסקבה והכיכר האדומה. הקתדראלה נבנתה במאה ה-16 על ידי הצאר איוואן האיום הרביעי לאחר נצחונו המרשים על הטטאריים על מנת לפאר את הישגיו ועוצמתו האישית כמו גם עוצמתה של ממלכתו. הקתדראלה מכונה בשפת העם "קתדראלת הבצלים" והיא אחת הסמלים המובהקים לארכיטקטורה הרוסית הקלאסית המאופיינת בצריחים בצורת בצלים צבעוניים המתמרים מעל עמודי הפעמונים ומגדלי הכנסייה השונים. הכנסייה מרהיבה בצבעיה, יש הטוענים שנראית כאילו הוצאה ישירות מתוך פארק חלומי של וולט דיסני.

בעבר הייתה הקתדראלה מכלול כנסייתי דתי מרשים אשר הכיל לא פחות מתשעה מבנים שונים, כיום משמש המקום בעיקר למוזיאון ומומלץ מאוד להיכנס ולבקר בתוכו מאחר ובמקרה זה מומלץ להסתכל גם בקנקן וגם במה שיש בו. עיצוב הפנים של הקתדראלה מרהיב לא פחות מעיצובה החיצוני. בפנים ניתן לראות דיוקנאות של קדושים נוצריים, עיטורים של פרחים וצורות גיאומטריות המשומרות בקפידה, מסדרונות וגרמי מדרגות פתלתלים תלולים וארוכים בהם פשוט כיף ללכת לאיבוד ולהרגיש כמו בסרט פנטזיה ישן.

פארק גורקי – Park Gorkogo פארק גורקי הקרוי על שם הסופר הרוסי הנודע מקסים גורקי הוא הפארק הגדול ביותר במוסקבה והריאה הירוקה ורחבת הידיים המצויה בלב ליבה של הבירה הרוסית, ממש על גדות נהר מוסקבה בגדה הצופה על הקרמלין. הפארק עצום מימדים ויש בו לא מעט אטרקציות תיירותיות לכל המשפחה. הרוסים המקומיים נוהגים לפקוד אותו דרך קבע, והתיירים אף הם מקפידים שלא להחמיץ ביקור בפארק היפה לאורך כל ימות ועונות השנה. בלב הפארק המצוי לונה פארק גדול לשמחתם של הילדים, בעונת החורף האגמים בפארק קופאים והופכים להיות זירת החלקה על הקרח נפלאה ואילו בעונת הקיץ ניתן לשוט בסירות על האגמים הנפלאים הפזורים בינות העצים וכרי הדשא. בשיאה של עונת החורף מתקיים במקום תחרות פיסול קרח ייחודית, ולאורך כל ימות השנה הפארק הוא מקום לכינוסים תרבותיים, קונצרטים ומופעי רוק. מומלץ להתעדכן אילו אירועים מתרחשים בפארק גורקי בתקופת שהותכם במוסקבה אולי תזכו גם באיזה מופע תרבות רוסי.

תרבות רוסית במוסקבה מוסקבה כיאה לבירה הרוסית גדושה באזורי בילוי תרבותי- אולמות קונצרטים, תיאטראות, היכלים המארחים מופעי באלט קלאסי ואולמות קבועים של להקות הבלט, התיאטרון והתזמורות של מוסקבה הידועות בייחודיותן ומקצועיותן בכל העולם כולו. לחובבי התרבות מסוג זה מוסקה היא המקום ליהנות ממופע באלט איכותי של להקת הבאלט של ה"בולשוי" (Bolshoi) כמו גם מופעי תיאטרון או התזמורת הפילהרמונית של מוסקבה. מוסקבה היא גם משכנו הקבוע של "קרקס מוסקבה" (Moscow State Theatre) שנחשב לאחד הקרקסים היפים והטובים ביותר בעולם- מופעי אקרובאטיקה, אילוף חיות, ליצנים ושאר מאפיינים של הקרקס הקלאסי מוצגים כמעט מידי ערב בהופעות נפלאות של הקרקס האיכותי הזה.

קניות במוסקבה גם קניות ניתן לעשות במוסקבה – והרבה! אם מאסתם בתרבות ובארכיטקטורה רוסית קלאסית תוכלו למלא את המצברים באחת משורת הקניונים המרשימים הפזורים ברחבי מוסקבה. הגדול והחדיש מבין שורת הקניונים הוא קניון אברופייסקי (Evropeisky Mall) המשתרע על לא פחות משבע (!!!) קומות של חנויות מותגים יוקרתיות מרוסיה ומכל העולם. ניתן למצוא שם את מיטב השמות והמותגים הנחשבים מכל העולם (ואפילו ניתן למצוא מספר חנויות של מותגים ישראלים- אם תחפשו היטב). קניון מומלץ אחר הוא קניון אוקהוטני ריאד (Okhotny Ryad) אשר אומנם לא ענק כמו קניון אברופייסקי אך גם הוא אינו טומן ידו בצלחת. הקניון משתרע על פני שלוש קומות מלאות בחנויות ומרכזי בילוי וממוקם במיקום האולטימטיבי ממש מחוץ לקרמלין בצמוד לכיכר האדומה (סמוך לקבר החייל האלמוני). אזור קניות ובילוי נוסף הוא שוק איסמעילובקי (Ismailovki Rinok) שקרוי על שם הגיבור ההיסטורי של ברית המועצות איסמעיל. השוק הוא למעשה מתחם הרבה יותר רחב, מעין עיר רוסית מסורתית הבנויה עץ ומכילה עשרות דוכנים, מסעדות, מרכזי בילוי ובהם ניתן למצוא הכל- מוצרי אומנות, עתיקות, מזכרות ועוד… השוק פתוח במלואו בימי ראשון ועל כן מומלץ להגיע לכאן ביום זה (בימים אחרים פתוחים רק חלקים מכל המתחם המרשים הזה אותו לא תרצו לפספס).

הוסף תגובה