סנט פטרבורג, רוסיה – Saint Peterburg

סנט פטרבורג, רוסיה – Saint Peterburg

סנט פטרבורג, מהיפות בערי רוסיה, היא ללא ספק אחד מיעדי הטיול המרכזיים של תיירים בעת ביקורם ברוסיה. סנט פטרבורג, הידועה גם בשמה הישן לנינגרד, היא העיר השנייה בגדולה ברוסיה, המכילה לא מעט סיפורים היסטוריים, ארמונות, כנסיות, קתדראלות גנים ירוקים, תעלות מים והמון טבע השזור במלאכת מחשבת בינות הנוף האורבאני של העיר המודרנית המתפתחת. העיר שתוכננה בקפידה עוד בהקמתה במאה ה-18 שומרת על צביונה ההיסטורי- ארמונות מרהיבים, אדריכלות וארכיטקטורה נפלאים בסגנון ניאו-קלאסי והמון מקומות ואתרים שהפכו לשם דבר בתרבות הרוסית המודרנית כשרידים לתקופות היסטוריות שהיו ואינן עוד (ויש שיגידו שטוב שכך).

סנט פטרבורג- כרטיס ביקור

שם: סנט פטרבורג
מדינה: רוסיה
אוכלוסיה: 4,661,000 נפש
שפה: רוסית
מטבע: רובל רוסי  
שעון: השעון המקומי בסנט פטרבורג מקדים את שעון ישראל בשעה
אקלים: סנט פטרבורג ממוקמת בקו רוחב צפוני למדי, אשר מקרב את האקלים בה לאקלים קוטבי בו הימים ארוכים בקיץ והלילות ארוכים בחורף. שעות היום בשעות הקיץ רבות מאוד ואילו בחורף שעות היום מועטות והאווירה בעיר אפלולית. מקומה הצפוני של סנט פטרבורג יוצר בה אקלים קר (אם כי יש לומר לא קר במידה המצופה מאזור כה צפוני על פני הגלובוס). בשיא החורף צונחות בה הטמפ' עד לכדי 15 מעלות מתחת לאפס ואילו הקיץ בה קצר יחסית ויש שנים שהשלג עוד יורד בעיר בסוף חודש אפריל תחילת חודש מאי.

סנט פטרבורג – התמצאות כללית

סנט פטרבורג היא העיר השנייה בגודלה ברוסיה (אחרי הבירה מוסקבה). היא מצויה בצפון מערב המדינה ממש על שפת הים הבלטי ונחשבת לבירת מחוז לנינגרד. העיר אוחזת בתואר העיר הצפונית ביותר (שמכילה מעל מליון תושבים) וזאת בשל מיקומה על קו רוחב צפוני
(השני לפני הקוטב). העיר בנויה על שטח רחב ידיים המכיל בתוכו אזורים רבים של פארקים וריאות ירוקות, תעלות מרהיבות ואגמים מה שמשווה לעיר מראה של טבע, ירוק שלווה וקלאסיקה.   לעומת ערים אירופאיות עתיקות אחרות שנבנו והתפתחו במרוצת השנים סנט פטרבורג נבנתה בצורה מתוכננת ומוקפדת מאוד מראש, תוך תכנון קפדני של רחובותיה, תעלות המים שלה (שנהר הנבה הוטה במיוחד על מנת למלאן) האגמים והפארקים. העיר מאוד נוחה וקלה להתמצאות מאחר ובנויה משדרות פתוחות ורחבות ורחובות המצטלבים זה בזה.

סנט פטרבורג – היסטוריה כללית

סנט פטרבורג הוקמה ע"י הקיסר פטר הגדול במאה ה-18 לאחר ניצחונו במלחמה הצפונית כנגד השבדים. הוא החליט בשנת 1712 להעתיק למקום את בירתה של האימפריה הרוסית מתוך רצון שתהווה "חלון לאירופה ולערב". הוא תכנן את העיר בקפידה תוך ביצוע עבודות אדריכלות וארכיטקטורה ע"י טובי האדריכלים והאומנים האירופאים של אותה תקופה. כל בעלי המקצוע ישרו מודלים מרשימים של עיצוב ארמונותיו והמבנים בעיר כתעתיקים של בירות ומונומנטים יפים באירופה על מנת ל"התחרות" בהם ולהוות תחליף שאינו נופל מהן בחשיבותו הבינלאומית.

  בעבודות ההקמה של העיר הושקעו תקציבי עתק ואלפי איכרים גויסו לביצוע עבודות כפייה בבנייתה של עיר הבירה. רבים מהם מתו מהקור והמאמץ בדרך ולא חזו בפרויקט מושלם. יורשיו של פטר הגדול החזירו את הבירה לאחר מותו למוסקבה, אך סנט פטרבורג נותרה ציר מסחרי חשוב ומרכזי באימפריה הרוסית של אותם ימים.

במאה ה-20 עם תחילת מלחמת העולם הראשונה, בשיאו של הקומוניזם, שונה שמה של העיר ל"פוטרוגארד" וזאת על מנת שתשמע יותר "רוסית" בהגייתה (בעוד השם המקורי סנט-פטרבורג הוא בכלל בעל גוון הגייה הולנדי). לאחר מותו של לנין מנהיג הקומוניזם הסובייטי החושב של רוסיה בשנת 1924 הוחלט להחליף את שמה של העיר ללנינגרד על שמו של המצביא הדגול.

במלחמת העולם השנייה, הקרב על לנינגרד בין הרוסים לבין כוחות גרמניה הנאצית היה מהקרבות הקשים העוצמתיים וההרסניים ביותר במלחמת העולם השנייה כולה. בקרב זה ספגו הרוסים אבידות של חצי מליון עד מליון מאזרחי העיר, והעיר כולה נחרבה.

  לאחר תום מלחמת העולם השנייה נבנתה לנינגרד מחדש, ממש מהיסוד והמבנים בה שוקמו. העיר החלה לשקם עצמה גם מבחינה דמוגרפית והאוכלוסייה בה התרחבה בקצב מתמיד. עם תום ימיה של ברית המועצות בשנות התשעים של המאה העשרים התבצע בעיר "משאל עם" בו בחרו רוב התושבים לחזור לשמה המקורי של העיר "סנט פטרבורג" ולהותיר את שם המחוז "לנינגרד".

בשנים האחרונות החלה תנופת בנייה שיפוץ, חידוש ושיקום של כל מבני התרבות והאזורים הראויים לשימור בסנט פטרבורג. העיר מחדשת פניה והופכת להיות פנינה אמיתית של יופי אדריכלי וארכיטקטוני מהמרשימות באירופה כולה.

סנט פטרבורג – תחבורה

כיאה לאחת הערים הגדולות והמפוארות ברוסיה, לסנט פטרבורג נמל תעופה בינלאומי (פולקובה 2) לטיסות חוץ ואף נמל תעופה לטיסות פנים (פולקובה 1) המצויים מרחק של כ-20 ק"מ דרומית למרכז העיר. רוב התיירים נוחתים בשדות התעופה של העיר בין אם לאחר שטסו טיסת פנים מיעד ברוסיה (לרוב מכיוון מוסקבה) ובין אם הגיעו אל העיר ישירות משלל יעדים ברחבי העולם. בתוככי העיר קיימת רשת של רכבת תחתית (מטרו) זולה ונוחה מאוד. ההתמצאות ברכבת התחתית קלה והנסיעה בה מהירה, יעילה מאוד (ההמתנה לרכבת היא של דקות ספורות בלבד) והכי חשוב זולה- בעיקר אם יש ברצונכם לצאת אל מחוץ למרכז העיר.

בתחומי מרכז העיר קיימת רשת יעילה של אוטובוסים וחשמליות שאף הם זולים וידידותיים מאוד, ניתן להגיע מכל מקום כמעט לכל מקום ביעילות ובמהירות. נסיעה ברכב פרטי (רכב שכור) אינה מומלצת לתיירים, חוקי הנסיעה ברוסיה נוקשים, לא תמיד מובנים והמפגש עם השוטרים הרוסיים לרוב מסתיים בקנסות או סנקציות חמורות יותר (ולא יעזור לכם שתגידו שאינם מכירים את החוקים…)

סנט פטרבורג – אתרים ואזורים שכדאי לבקר

כיכר הארמון– כיכר הארמון מהווה ללא ספק את ליבה של סנט פטרבורג. הכיר רחבת הידיים היא אחת הכיכרות הגדולות באירופה והיא מכילה בתוכה מונומנטים רבים בעלי ערך היסטורי ותרבותי החשובים למורשת הרוסית. ההיסטוריה של רוסיה שלובה עם אירועים שאירעו בכיכר זו והארמון הצמוד אליה. מארמון זה נשלטה האימפריה הרוסית לאורך ההיסטוריה בימים שבהם הייתה סנט פטרבורג לבירה. בכיכר הזו התקיימה גם המהפכה הבולשביקית של שנת 1917 עם עלייתם של הקומוניסטים בהנהגתו של לנין והתפרצותם אל ארמון המלוכה. ברחבי הכיכר רחבת הידיים ניתן למצוא את מונומנט "שער הניצחון" שער גדול מימדים שנועד לפאר את הניצחון הרוסי הגדול על נפוליון במאה ה-19 אשר בראשו מפוסלת "מרכבת הניצחון" רתומה לארבעה סוסים צוהלים. במרכז הכיכר מצוי המונומנט העצום לכבודו של הצאר אלכסנדר הראשון שהיה זה שהביא את הניצחון לרוסים על צבאו של נפוליון. המונומנט נישא לגובה של כ-50 מטרים בצורת עמוד בראשו מפוסל אלכסנדר הראשון בדמות מלאך ואוחז בידו צלב על מנת לסמל את הניצחון הגדול על הצרפתים ולחלוק לו כבוד. כיום ברחבי הכיכר פזורים מוזיאונים שונים, מתקיימים בה מופעים, קונצרטים, טקסים ועצרות לאומיות מרכזיות והיא מוקפת בבתי קפה ומסעדות מה שהופך אותה לאטרקציה מקומית בעבור המקומיים והתיירים כאחד.

גן הקיץ של פטר הגדול (Letniy Sad)- גן הקיץ נבנה בימין של פטר הגדול מייסד העיר במאה ה-18. הוא נפרש אל אזור מרהיב רחב ידיים בין נחל פונטנקה (Fontanka) ונהר הנבה התוחם אותו מצידו האחר. כאשר ציווה פטר הגדול להקים את הגן הוא הורה שיהיה מעוצב בצורה גיאומטרית מדויקת הדומה לגנים המרשימים של ארמון וורסאי אשר נבנו בימיו של לואי ה-14 בצרפת. הגנים מעוצבים להפליא, בצורה סימטרית ומדויקת והביקור בהם לא מותיר אף אחד אדיש. בקצה הגן מצוי ארמון הקיץ של פטר הגדול, שבנוי יחסית בצניעות ומכיל שתי קומות בלבד. כיום הארמון פתוח לקהל הרחב וניתן לבקר בו בהלך שהותכם בגן הקיץ. (הארמון מצוי בפינה הצפון מזרחית של הגן). הצריף של פטר הגדול- מפתיע לדעת אבל גם פטר הגדול כאשר רצה לראות כיצד מתנהלת מלאכת בניית עיר חלומותיו נדרש לישון בתנאים של צריף. זהו למעשה הבית הראשון שהוקם בעיר וממנה פיקח פטר הגדול בעצמו על התנהלות הבנייה. פטר גר בצריף הלא גדול הזה במשך 5 שנים בהן נמשכה הבנייה וכיום המקום הוא מעין מוזיאון. במקום תוכלו לראות את תנאי המחייה בהם חי במאה ה-18 בעת בנית העיר כמו גם לא מעט חפצים אישיים המשויכים לאותו צאר.

קתדראלת סר איזאק (Isaacovskyi Sobor)- הקתדראלה של סר איזאק היא ללא ספק מהגדולות והמרשימות בין כל כנסיות וקתדראלות סנט פטרבורג (והאמינו שיש רבות ויפות בהן). הקתדראלה המוקדשת לקדוש הרוסי סר אייזק שהיה פטרונו של פטר הגדול מייסד העיר. הקתדראלה נחשבת למבנה הניאו-קלאסי המאוחר ביותר שנבנה בעיר במאה ה-19 בימיו של הצאר אלכסנדר הראשון ובנייתה נמשכה למעלה מ-50 שנה.לא קל לפספס את המבנה המרשים בגודלו המתהדר בכיפת זהב מרשימה המתנשאת מעל כל פני האזור וצובעת את קו הרקיע של סנט פטרבורג בבוהק זהוב מרהיב. אל תתנו לאפרוריות היחסית של הכנסייה מבחוץ לבלבל אתכם, כנסו פנימה ותיווכחו ביופי הפאר וההדר המצויים בה. לא פלא שהיא הוגדרה כאחת הכנסיות היפות והמרשימות באירופה בכולה. כיום הקתדראלה חדלה מלתפקד ככנסייה פעילה והיא משמשת היום כמוזיאון לטובת המבקרים הפוקדים אותה מידי יום. אין ספק שמדובר באטרקציה תיירותית מרכזית שכל תייר בסנט פטרבורג מבקר בה.

שדרות נייבסקי (Nevskiy Prospect)- שדרות נייבסקי הן מהיפות והמפוארות שבסנט פטרבורג. השדרות הנרחבות מצויות ממש בלב ליבה של העיר, וכמו בערים מרכזיות גדולות באירופה הן מפארות את העיר, ומכילות את מיטב המותגים, הבוטיקים היוקרתיים והשמות החמים בתחום האופנה, העיצוב והאומנות הרוסיים כמו גם שמות חמים מהעולם כולו. יש הרואים בשדרות נייבסקי את ה"שאנז-אליזה" של סנט פטרבורג, והאמת יש אמת בדבריהם. השדרות מרהיבות ביופיין בעיקר בשעות הערב אז מוארות הן באור יקרות והתיירים נהנים לטייל בין החנויות והקניונים הרבים הפזורים לכל אורכן.

הוסף תגובה