אירלנד – Ireland

אירלנד – Ireland

אירלנד, אי האזמרגד, היא ללא ספק יעד תיירותי בלתי נשכח. מי שביקר באירלנד דינו שיחזור אליה עוד ועוד וישבה בקסמיה של ארץ הפיות והגמדים, ארץ הגבעות המוריקות, ארץ עלי התלתן וארץ הטבע המוריקה. אך אירלנד היא לא רק קלאסיקה של טבע ופואטיקה של פיות ומלאכים. אירלנד היא מולדתם של U2, להקות המוסיקה האירית הסוחפת והעליזה, בירת הגינס, הפאבים האיריים הידועים בכלל העולם ושלל משקאות אלכוהוליים הנושאים את שמו של האי הנפלא הזה. בואו לאירלנד- להיכבש בקסמיה, לגמוע את נופיה, ליהנות מתרבותה הקלאסית מחד והפרועה מאידך. בואו לאירלנד- בטוח שלא תצטערו!

אירלנד- במושגים כללים
 על מנת שלא להתבלבל ובכדי להבין אחת ולתמיד חשוב להבין כיצד בנוי האי האירי המכונה בשפה השגורה "אירלנד". אירלנד כאמור הוא אי באוקיינוס האטלנטי הנמצא מערבית לבריטניה. בשם "אירלנד" מכונה האי כולו, אך מבחינת שליטה קיימות באי מעין שתי מדינות. הרפובליקה של אירלנד שוכנת בדרומו של האי, מדובר ברפובליקה עצמאית החולשת על פני 5/6 מתוך האי כולו ובירתה דבלין. בצפון האי "אירלנד" מצוי אזור "צפון אירלנד" אשר מהווה חלק מהממלכה המאוחדת של בריטניה הגדולה ובירתה בלפסט.

אירלנד – כרטיס ביקור
שם: הרפובליקה של אירלנד
בירה: דבלין
משטר: רפובליקה דמוקרטית
אוכלוסייה: 4,015,000 נפש
שפה רשמית: אירית, אך גם אנגלית
מטבע: אירו
חברות באיחוד האירופי: כן
אקלים: למרות מקומי הצפוני יחסית (מבחינת קווי הרוחב על פני הגלובוס) אירלנד נהנית מאקלים ממוזג יחסית וזאת בזכות "זרם הגולף" המביא אליה את האקלים הטרופי היישר מאזור הקריביים הרחוקים המצויים מעבר לאוקיינוס האטלנטי. בחורף הטמפרטורות צונחות מתחת לאפס רק לעיתים רחוקות ובקיץ הטמפרטורות חמימות ונעות סביב כ-30 מעלות. המיקום הצפוני יחסית מביא לאילנד את היתרון של הרבה שעות אור יום (עד 23:00 עוד שורר אור ברחבי הרפובליקה) אך החיסרון הוא בכמויות המשקעים הרבות היורדות כאן לאורך כמעט כל ימות השנה!

אירלנד – קצת היסטוריה
מתיישביה הראשונים של אירלנד היו הקאלטים, לוחמים קדומים מתקופת הברזל שישבו את האי האטלנטי בתקופות קדומות של 300 לפנה"ס. מאז הם התקיימו בה כ-1000 שנה ומורשתם עדיין קיימת בחלקים רבים מהרפובליקה (בשינויים רלוונטיים ברוח הזמן כמובן). בתקופת האימפריה הרומית לא הייתה אירלנד חלק ממנה ולכן גם שקיעתה ובואם של ימי הביניים החשוכים לא השפיעו על התפתחותה של אירלנד כלל שהמשיכה להיות מעין אזור אוטונומי של התרבות האירופאית.

במאה השמינית החלו להגיע אל אזור אירלנד לוחמים וויקינגים שהפרו את השלווה האוטופית ששררה באירלנד מזה מאות שנים והחלו לבזוז את כנסיותיה. הרומן שבין הוויקינגים לבין תושבי המקום החל כאמור בטונים צורמים והסתיים בכריתת הסכמי שותפות והשתקעותם של הוויקינגים באזור והקמתה של דבלין הלוא היא הבירה האירלנדית הקלאסית שהייתה למעין "מיני ממלכה" בימיהם של הוויקינגים.

במאה ה-12 הופיעו האנגלים על אדמתה של אירלנד ובראשותו של המלך הנרי השני כבשו את אדמתה וסיפחו אותה לאנגליה באופן הדרגתי אשר שיא המאמץ היה במאה ה-17 בימיהם של הנרי ה-8 ואליזבת' הראשונה שסיפחו את כל אירלנד כולה תחת הממלכה הבריטית המאוחדת. האירים המקומיים שלא אהבו את הכיבוש הקולוניאליסטי שנכפה עליהם התמרדו אך כמובן שהכתר הבריטי היה חזק מהם ודיכא את מרידותיהם ביד קשה. בנוסף חויבו האירים לייצא את תוצרתם החקלאית ללא רווחים לאנגליה מה שהותיר את אזור אירלנד כאזור עני אשר תושביו מצויים במצב סוציו-אקונומי ירוד. במאה ה-19 לאחר מספר שנות בצורת בהן לא חסו הבריטים על האירים ועדיין גזלו את מעט התוצרת החקלאית שלהם חל הרעב הגדול באירלנד בו מתים מאות אלפים וההגירה השלילית מאירלנד הייתה בשיאה.

במאה העשרים בשנת 1916 החלה התקוממות אירית לאומית שנקרא "התקוממות הפסחא" בה קראו האירים לעצמאות ולהינתקות מכתר הבריטי. האירים הכריזו על מדינתם כעצמאית דבר שהתקבל כמובן בזעם מצד הבריטים שהכריזו מלחמה. מלחמת אנגליה-אירלנד התרחשה בין עד לשנת 1921 אז הוכרעה במתן עצמאות ל-26 מחוזות אירים שהקימו את הרפובליקה האירית בעוד אזור צפון אירלנד הורשה להקים בית נבחרים משלו תחת הכתר הבריטי. הרפובליקה האירית התנתקה סופית מחבר הלאומים הבריטי בשנת 1948. בצפון אירלנד החלה מתיחות בין קתולים לפרוטסטנטים ובעוד בשטחים של דרום ומרכז אירלנד שככו הקרבות מאז מלחמת אנגליה-אירלנד בשנות העשרים, בצפון האי המשיכו קרבות משנות השישים ועד לסוף שנות התשעים כאשר כוחות צבאיים של הרפובליקה האירית תוקפים את הצבא הבריטי בשטחים של צפון אירלנד. רק בסוף שנות התשעים לאחר שדם רב נשפך החלו שיחות השלום ביחס לצפון אירלנד ובריטניה הסכימה להעניק מדינה מסוימת של עצמאות למחוז ואפשרה הקמת מועצה משותפת לצפון ולדרום המדינה (הרפובליקה של אירלנד).

קיום הרפובליקה של אירלנד היא מדינה פוסט תעשייתית. אירלנד שעד לפני שנים לא רבות הייתה מדינה חקלאית כיום נחשבת למעצמת הייטק. הפופולאריות שלה עולה בקרב צעירים ועריה הגדולות הופכות להיות פיסות נדל"ן יוקרתיות שערכן עולה באופן מהיר.

אירלנד – גיאוגרפיה על החי והצומח
אירלנד הוא "אי ירוק בים". אמרת אירלנד, אמרת ירוק! לא בכדי שמה החלופי של אירלנד הוא "אי האיזמרגד" (Emerald Isle). מרחביו הירוקים של האי הקסום הזה הביאו להיווצרותם של אגדות רבות אודות פיות, גמדים ושאר יצורים דמיוניים החיים בין הגבעות המוריקות של אירלנד. האי שאורכו 500 ק"מ ורוחבו 300 ק"מ שוכן כאמור במימיו של האוקיינוס האטלנטי מערבית לבריטניה. באי האירלנדי יש מעט מאוד ערים גדולות מה שמותיר שטחים נרחבים של מרבצים יורקים, גבעות מוריקות אינסופיות או שטחים ביצתיים פתוחים.

רוב הגידולים והצמחייה הקיימת כיום באירלנד היא מעשה ידי אדם, רוב הקרקע באירלנד עובדה בשנים שקדמו לתקופת הרעב הגדול (המאה ה-19) כאשר אירלנד הייתה מעצמה חלקית חשובה באירופה ויצאה כמויות רבות של תפוחי אדמה בעיקר לבריטניה. מצב זה הביא לכך שכל פיסת אדמה בה עובדה למטרות חקלאיות ולכן לא נותרו בה רבים מיערות האלונים הטבעיים שכיסו שטחים נרחבים על פני האי בתקופה הטרום חקלאית. ברחבי האי ניתן למצוא לא מעט בעלי חיים ויונקים. ניתן למצוא ברחבי היערות של אירלנד שועלים, עטלפים, איילים, סמורים, סנאים, קיפודים ושאר בעלי חיים המאפיינים יערות קלאסיים שכאלה. באזור הסמוך לחוף ניתן להבחין בזנים ייחודיים לאי של ציפורים כמו במלכישלנים וזנים מיוחדים של עורבים בעלי מקור בצבע אדום בוהק.

אירלנד – מה לראות ומה לעשות
התרבות האירית היא אחת התרבויות המשפיעות ביותר בתחום הספרות, המוזיקה, והבילויים של העת המודרנית. תרומתם של יוצרים איריים רבים בתחומי הספרות והמוסיקה שינתה את פני המאה ה-20 והאנושות והשפיעה רבות על התרבות המודרנית. רבים מהם ידועים בשמותיהם אך פחות מוכרים בהשתייכותם האירית. סופרים כמו: סמואל בקט, אוסקר ווילד, ג'ורג' ברנארד שואו, ג'ונתן סוויפט ואחרים הם רק חלק מהשמות שיצירותיהם נכתבו על רקע התרבות האירית ונופיה הקסומים. בתחום המוסיקלי הידועים ברחבי העולם הם כמובן להקת U2 האירית שסחפה אחריה המונים מכל המדינות על פני הגלובוס, כמובן שגם אלביס קוסטלו (She) ושינייד אוקונור הם מקור של גאווה אירית. המוסיקה האירית העממית זוכה בשנים האחרונות לעדנה בינלאומית הודות ללהקות הריקוד והפולקלור האיריות המופיעות בשנים האחרונות ברחבי העולם וזוכות להצלחה מסחררת דוגמת "לורד אוף דה דאנס" (Lord Of Dance) ו"ריבר דאנס" (River Dance) אך גם להקות פולקלור מקומיות ופחות ידועות יוכלו לספק את הסחורה של מוסיקה אירית טובה ברחבי רחובותיה של דבלין או הערים הגדולות האחרות. המוסיקה האירית היא לא רק נחלתם של הלהקות האיריות המפורסמות ויש אף שיאמרו שבשביל לשמוע מוסיקה אירית אמיתית מומלץ לעזוב את הציביליזציה והערים הגדולות לטובת פאבים נידחים בכפרים שם ניתן לשמוע את המוסיקה האירית האמיתית המנוגנת בכלי הנגינה המסורתיים.

עוד נדבך תרבותי חשוב בתרבות האירית היא ללא ספק הבירה! איך אפשר בלי פאבים איריים ותרבות השתייה של בירות איריות איכותיות הידועות בכל העולם. הבירות אשר הידועה בהן היא כמובן בירת "גינס" הזהב השחור של אירלנד הן אבן שואבת לאלפי תיירים הגודשים את הפאבים של דבלין הבירה כמו גם את הפאבים של הכפרים השוכנים בכל רחבי האי וחוגגים יחד עם המקומיים לצלילי המוסיקה האירית המשובחת. עוד משקאות שאם תחשבו על זה עפ"י שמם ניתן להבין את מולדתם הם כמובן ה"ארייש קרים" וה"אייריש קופי" אשר לצד עוד עשרות סוגים של בירות מקומיות מעלים את רמת האלכוהול והשמחה בקרב התיירים והמקומיים כאחד.

אחרי שספגתם תרבות אירית קלאסית ומודרנית וודאי תשמחו לשמוע שאירלנד ידועה גם בזכות האתרים הטבעיים הנפלאים הפזורים בה. היא מקום נפלא עבור אלה האוהבים לטייל בשלווה בטבע וליהנות מנופים מרהיבים מוריקים של הרים וגבהות נפלאים. אירלנד מרושתת כולה במסלולי הליכה מסומנים נפלאים המציעים לתיירים מיטיבי הלכת מגוון אטרקציות נפלאות ונופים קסומים- הרים וגבעות הטובלים בנהרות ואגמים החוצים אותם. נסו לקחת איתכם ספרים וספרות אירית ולקרוא אותה במקביל למסעותיכם על האי ותראו איך הקסם מתעורר לחיים ממש לנגד עיניכם.

רצועת החוף הארוכה של אירלנד, בתוספת לנהרות והאגמים הרבים הפזורים ברחבי האי הופכים אותה לאזור דיג מועדף. חובבי הספורט הימי האתגרי יכולים למצוא כאן אזורים מצוינים לגלישת גלים, אתרי צליליה מהטובים והיפים שבאירופה כמו גם מועדונים רבים המתמחים בשיוט ויאכטות שהן ענף מטופח ממוסד ומקצועי מאוד באירלנד.

אירלנד – דברים שחשוב לדעת וכדאי לזכור
וויזות ואשרות כניסה: אין צורך בוויזות או אשרות כניסה מיוחדות
מחלות וסכנות בריאות: אין
מטבע: אירו (יורו)
חשמל: 220 וולט
שעון: השעון המקומי באירלנד מאחר את שעון ישראל בשעתיים
עלויות: כיאה למדינה מערבית מודרנית אירופאית העלויות כאן אינן זולות. יחד עם זאת אם תקפידו ללון שלא במלונות הפאר (יש הרבה אכסניות פזורות ברחבי אירלנד, בעיקר באזורים הכפריים) ולסעוד במחירים סבירים (אם כי מומלץ פעם אחת לפחות ללכת למסעדת "גורמה") תוכלו להסתדר עם תקציב סביר של כ-30$ ליום.
תחבורה: באופן מפתיע התחבורה הציבורית באירלנד אינה מרושתת היטב (על אף גודלו הלא רב של האי האירי). התחבורה הציבורית אינה מגיעה לכל האזורים ועל כן הדרך הטובה ביותר לניידות באירלנד היא רכב שכור, אך אופציה זו יכולה להיות יקרה. אם אתם שוכרים רכב קחו בחשבון שהנהיגה באירלנד היא בצד שמאל (ממש כמו בבריטניה) ועל כן הקפידו לנסוע בזהירות רבה עד שתתרגלו אחרת תמצאו עצמכם נוסעים בצד הנגדי כאשר מכוניות יופיעו ממש מולכם!

הוסף תגובה