הונגריה- Hungary

הונגריה- Hungary

הונגריה המצויה במרכז מרכזה של אירופה היא בעלת מיקום אידיאלי בלב היבשת. היא גובלת במדינות רבות מהן מעבר הגבול אליה קליל ונוח ובכך היא הופכת להיות יעד תיירותי נפלא עבור תיירים רבים מרחבי העולם. הונגריה המפותחת של היום מהווה מעין חוט מקשר נוח שבין מערב אירופה ובין מזרחה. אומנם היא אינה מפותחת כמדינות המערב אך אינה בעלת מאפיינים מזרח אירופאים טיפוסיים ובכך היא מעין "תפר" נוח מבחינה תרבותית שבין מזרח למערב. הונגריה היא הזדמנות נפלאה לביקור בבודפשט הבירה- אחת הערים היפות באירופה, אך גם סיור באזורים הטבעיים שלה- בשפלות המוריקות וברכסי ההרים הגבוהים, כל אלה שהמוסיקה ההונגרית הנפלאה מתנגנת ברקע ושבקדרה כבר מתבשל לו מאכל הגולאש המסורתי.

הונגריה- תעודת זהות
שם: הרפובליקה ההונגרית
עיר בירה: בודפשט
משטר: רפובליקה
אוכלוסיה: 10,007,000 נפש
שפה רשמית: הונגרית
מטבע: פורינט
שעון: השעון המקומי מאחר את שעון ישראל בשעה אחת.
תחבורה: רשת האוטובוסים של הונגריה יעילה וטובה, היא מרשתת את רוב האתרים ברחבי המדינה. רשת הרכבות מרושתת אף היא אך ביעילות פחותה מקווי האוטובוסים. יחד עם זאת ניתן להגיע באמצעות רכבת בין הערים הגדולים והאתרים המרכזיים במדינה. נמלי תעופה מצויים בערים הגדולות, אך לא יעיל וזול לטוס בטיסות פנים ממקום למקום. ניתן להשכיר רכב ברחבי הונגריה ומשרדי חברות השכרת הרכב הבינלאומיות הולכות ופותחות יותר ויותר סניפים ברחבי המדינה. בתוככי הערים הגדולות ובראשן בודפשט הבירה פועלות רכבות תחתיות ההופכות את השיטוט והניידות בעיר לקלה הרבה ויותר ונוחה.
אקלים: ניתן לחלק את האקלים ההונגרי לשלושה אזורי מזג אוויר הנבדלים ביניהם בצורה ניכרת. בדרום האקלים הוא אקלים ים תיכוני ממוזג, בתוככי המדינה שורר אקלים יבשתי ובמערבה אקלים אטלנטי. ככל שנכנסים לתוככי המדינה שינויי האקלים בה קיצוניים יותר- חורף קר מאוד וקיץ חם מאוד. בשוליה של המדינה האקלים ממוזג יותר הבא לידי ביטוי בכך שהחורף והקיץ מתונים ופחות קיצוניים בהפרשי הטמפרטורות שלהם.

הונגריה- קצת היסטוריה
 תחילת ההיסטוריה של הונגריה לוקחת אותנו אל שנת 1000 לספירה, אז נוסדה ממלכת הונגריה בידי אישטוואן הראשון. בראשית ימיה הייתה הונגריה כרוכה עם ההיסטוריה של ממלכות פולין ובוהמיה שהיו בסביבתה וידעה השפעות מצד קיסרי האימפריה הרומית הנוצרית ומכאן שרוב בני הממלכה היו נוצרים בדתם. במאה ה-13 נחרבו חלקים נרחבים ממלכת הונגריה עם כיבושם ופלישתם של המונגולים. ולאחר תקופת כיבושם שוקמה הונגריה, הלכה והתעצמה והפכה להיות ממלכה גדולה ועצמאית אשר פיתחה רבות את התרבות המרכז אירופאית וחיזקה את הקשר עם מדינות מערב אירופה שכבר אז נחשבו למפותחות יותר מבחינה תרבותית. במאה ה-15 עם תחילת תקופת הרנסנס הונגריה נהנתה מתחייה תרבותית משמעותית. היא חלשה על שטחים רבים בהם פעלו אומנים שונים והפכו את הונגריה להיות מרכז לתרבות ואומנות משמעותית. במאה ה-16 תמה עצמאותה של הונגריה ואיתה גם ימיה היפים, הממלכה נכבשה בידי האימפריה העותומאנית התורכית. לאחר כ-150 שוחררה הונגריה מהעול של האימפריה התורכית בידי כוחות אוסטרים והחלה לשלוט בה שוללת הבסבורג האוסטרית. ההונגרים ניסו להתקומם ולעמוד על דרישה לעצמאותם, אך כל ניסיונותיהם לקבל עצמאות עלו בתוהו.

רק במאה ה-19 לאחר תבוסתה של האימפריה האוסטרית במלחמות באיטליה ובפרוסיה הצליחו ההונגרים לקבל אוטונומיה יחסית תחת שלטונה של האימפריה האוסטרו-הונגרית שלא האריכה ימים ובאה אל קיצה במלחמת העולם השנייה אז נפרדו אוסטריה וגרמניה. עם תומה של מלחמת העולם הראשונה פלשו כוחות קומוניסטיים אל הונגריה והפכו אותה למדינה קומוניסטית כחלק מהגוש הקומוניסטי של מזרח אירופה.

במלחמת העולם השנייה כרת שליט הונגריה ברית עם אדולף היטלר שדרש שהונגריה תשתף פעולה עימו במלחמתו מול ברית המועצות. כאשר שליטה של הונגריה החל לאותת שאינו מעוניין במלחמה מול בריה"מ כבשה גרמניה הנאצית את הונגריה בשנת 1944 דבר שהביא לשילוחם של מיליוני יהודי הונגריה אל מחנות ההשמדה ובראשם אשוויץ שם מצאו את מותם בימיה האחרונים של מלחמת העולם.

לאחר תום מלחמת העולם השנייה סופחה גרמניה כחלק מברית המועצות והגוש הקומוניסטי. השלטון הקומוניסטי שינק את משטרו מברית המועצות שלט בהונגריה עד התמוטטות הקומוניזם בשנת 1991 אז הפכה הונגריה למדינה דמוקרטית יותר, חיזקה את קשריה עם מדינות מערב אירופה ואף הצטרפה כחלק מן האיחוד האירופי בשנת 2004.

הונגריה- על הגיאוגרפיה, החי והצומח
 הונגריה ממוקמת במרכז אירופה וגובלת בשבע מדינות מקיפות אותה מכל עבריה: סלובניה, קרואטיה, יוגוסלוויה, רומניה, אוקראינה, סלובקיה ואוסטריה. מבחינה טופוגרפית ניתן למצוא בה שפלות רחבות ידיים כמו גם אזורים הררים המאופיינים ברכסי הרים גבוהים ומושלגים. את הונגריה חוצים שני נהרות גדולים: הדנובה והטיסה המחלקים אותה למעשה לשלושה שלישים מבחינה גיאוגרפית ואילו הנהר השלישי הדראבה מהווה את הגבול הטבעי שבינה לבין קרואטיה (בחלקה הדרום מערבי של הונגריה).

לצד הנהרות הגדולים ניתן למצוא בהונגריה מאות אגמים בגדלים שונים ההופכים אותה לארץ של מים וטבע ומקיימים בה אטרקציות טבעיות של נופים עוצרי נשימה לצד אגמים המכילים נביעות של מעיינות חמים שמהווים אטרקציה תיירותית ממדרגה ראשונה עבור התיירים המבקרים באזורים אלו.

בעבר היו רוב שטחיה של הונגריה מיוערים, אבל עם התעצמות האוכלוסייה בה החלו שטחיה להיות מעובדים והיערות עברו תהליך מתמיד של בירוא, דבר שהביא את המצב היו לכדי כך שרק 14 אחוזים משטחיה הפתוחים של הונגריה מיוערים. במעט היערות שעוד נותרו בה ניתן למצוא בעלי חיים מגוונים המאפיינים את תא השטח של מרכז אירופה דוגמת: צבאים, ארנבות, חזירי בר לוטרות וכד'. באזורי האגמים ניתן למצוא עופות מים רבים ובעלי כנף המקננים על צמרות העצים ומשווים למקום יופי ייחודי וקסום.

הונגריה- מה לראות ומה לעשות
 התרבות ההונגרית משלבת פולקלור עממי מקומי עם תרבות צוענית הודות לכמויות הצוענים הרבות הנודדות ברחבי המדינה. ניתן למצוא באדריכלות המקומית השפעות מהתקופה הגותית ומתקופת הבארוק ולצידן גם השפעות מקומיות עממיות. ההונגרים מומחים למלאכות יד עממיות וניתן למצוא בזול בעיקר בשווקים ובכפרים מלאכות יד עממיות המתרכזות בעיקר ברקמות, פיסול, גילוף בעץ וקדרות.

המוסיקה ההונגרית ידועה אף היא ברחבי העולם, יש בה מן המוסיקה הקלאסית העתיקה לצד ריקודים הונגריים עממים מוכרים. ההשפעות ההונגריות ניכרות ביצירות קלאסיות רבות המנוגנות ברחבי העולם ואילו מוסיקת הפולקלור ההונגרית מנוגנת אף היא בידי בני המקום והצוענים לשמחתם של התיירים.

המטבח ההונגרי ידוע אך הוא בטיבו ובחריפותו. יש האומרים שההונגרים אוכלים הכל, אם נצמצם מעט את האמירה נוכל לומר שההונגרים אוהבים בשר ונוהגים לאכול את כל הבשר. אם נדייק נאמר שלהונגרים יש מאכלים כמספר האיברים של בעלי החיים והם לא פוסחים על אף אחד מהם- לרבות איבר מינו של הסוס שנחשב בהונגריה כמעדן… לצד המאכלים האזוטריים ישנם מאכלים הונגריים שכבשו את המטבח היהודי האשכנזי באשר הוא וידועים בו כמובן הגולאש ההונגרי המפורסם, הפאלאצ'ינה (הידועה גם בשמה בלינצ'ס) והצ'ולנט (החמין האשכנזי הידוע). האוכל ההונגרי לרוב מטובל בחריפות של פפריקה מתוקה וחריפה והבשר עתיר שומן וקלוריות.

חובבי הפולקלור והתרבות ימצאו בהונגריה אזורים בהם התרבות העממית עדיין שולטת במלוא עוצמתה וניתן ליהנות ממנה ומהאוטנטיות שלה. כמובן שבמרכזי הערים הגדולות ובראשן בבודפשט הבירה, הסיכוי למצוא תרבות עממית אותנטית נמוך וכל שנותר הוא למצוא מופעי פולקלור המוניים לטובת התיירים, יחד עם זאת סיור בבודפשט הוא מרהיב ביופיו ומקפל בתוכו איזור אורבאני יפיפייה המשלב מבנים עתיקים בבנייה ואדריכלות ייחודית עם מבנים מודרניים- כל אלה בנויים משני עבריו של נהר הדנובה היפיפה.

אם יוצאים מתחום הערים הגדלות ניתן למצוא בהונגריה אזורי טבע נפלאים הטובלים ביערות ירוקים, אגמים רחבי ידיים אשר בחלקם אף מבעבעים מעיינות חמים בעלי סגולות מרפא וגם סתם בעלי טמפרטורה המשרה אווירה של "אמבטיה בטבע". אזורי טיול רבים קיימים ברחבי הונגריה. ברחבי המדינה יש 5 פארקים לאומיים וכאלף שמורות טבע שונות המזמינות את המטיילים שבכם לטיול בנוף הטבעי של הונגריה הקסומה. אז הטיולים והמסלולים המוצעים לטיול בהונגריה ניתן לעשות או ברגל, או בטיולי אופניים או על גבי סוסים (כדאי לבדוק את האפשרויות המוצעות בכל אזור טיול).

אטרקציה אחרת היא שייט נהרות. נהרות הונגריה רחבי ידיים וחוצים המדינה כאמור לשלושה אזורים. לא נגזים אם נאמר שנהרות הונגריה יכולים גם לשמש אפיק תחבורתי נוח, אך לרוב הם משמשים בעיקר כאטרקציה תיירותית של שיט נופש על גבי אוניות תיירים המספקות שיט רגוע בעיקר בעונת הקיץ כאשר משני גדות הנהר ניתן לחזות בנופיה הנפלאים של הונגריה- מומלץ בחום!

הונגריה- דברים שחשוב לדעת וכדאי לזכור:
וויזה ואשרות כניסה: ישראלים אינם זקוקים לאשרת כניסה מיוחדת להונגריה (להשהייה באשרת תייר של עד לשלושה חודשים)
סכנות בריאות ומחלות: אין סכנות בריאות מיוחדות.
חשמל: 220 וולט
מטבע: פורינט
שעון: השעון המקומי מאחר את שעון ישראל בשעה אחת
עלויות מחייה: ככל שהונגריה הולכת ונפתחת יותר למערב ומאבדת את שארית סממניה הקומוניסטים היא הופכת להיות מדינה יותר ויותר יקרה. בעבר הייתה הונגריה יעד זול מאוד לתיירות, אך כיום היא כבר הולכת ומתייקרת בהדרגה. באופן יחסי ניתן לומר שמדובר עדיין באחת ממדינות אירופה הזולות יותר, וגם בה כמו בכל המדינות השכנות ניתן לצמצם עלויות בקלות תוך לינה בהוסטלים ואף בחדרים שמשכירות משפחות הונגריות מקומיות- בכך ניתן לשלב גם חיסכון כלכלי וגם חוויה של היטמעות במקום ופגישה עם ההונגרים האותנטיים שלרוב הינם אנשים חביבים ומסבירי פנים.

הוסף תגובה