ויטנברג, גרמניה – Wittenberg

ויטנברג, גרמניה – Wittenberg

ויטנברג היא אחת הערים החשובות בנצרות הפרוטסטנטית (והאמת שזה מה שיש להגיד עליה בתכלית הקיצור). אומנם מדובר בהחלט בעיר יפה ועתיקה בעלת אווירה ייחודית ושימור מרשים של המבנים הנפלאים שהיו כאן בימי הביניים (טיול קצר בכיכר העיר נראה ממש כמו טיול במנהרת הזמן), אך ללא ספק מדובר בעיר של איש אחד: מרטין לותר, אבי הרפורמציה הפרוטסטנטית. המקומיים ישמחו לקשר עבורכם כל מקום וכל אתר בעיר ללותר, יסבירו לכם איפה עבד, איפה למד, איפה אכל, איפה גר ואיפה פרסם את נאומו המפורסם "95 התיזות". מעבר לכך תוכלו למצוא גם מבנים ארכיטקטוניים יפה והאמת, לא הרבה מעבר. לפריקים של תיאולוגיה תהיה זו בהחלט חוויה מיוחדת.

ויטנברג- כרטיס ביקור
שם: ויטנברג
מדינה: גרמניה
מדינת מחוז: סקסוניה
שטח: 240 קמ"ר
אוכלוסיה: 50,400 נפש
שפה: גרמנית
מטבע: יורו (מטבע האיחוד האירופי)

ויטנברג- מידע כללי
ויטנברג שייכת לממלכת פרוסיה הסקסונית לשעבר וממוקמת במזרח גרמניה על גדות נהר האלבה, אחד מהנהרות הגדולים והידועים החוצים את גרמניה בעיקר בחלקה המזרחי. את הפרסום והכבוד שלה כמו גם את הפרק החשוב בין דפי ההיסטוריה האנושית קנתה לה ויטנברג בזכות מרטין לותר- אבי הנצרות הפרוטסטנטית אשר היה מרצה באוניברסיטה המקומית של ויטנברג במאה ה-16. בראשית ימיו לימד לותר פילוסופיה ולאחר מכן תיאולוגיה כאשר הוא החליט בעקבות ייאושו מהכנסייה הקתולית לקרוא עליה תיגר ופרסם את 95 התזות שלו אחד הכתבים המכוננים בדת הנוצרית אותם לפי המיתוס מסמר לדלת הכנסייה המקומית. דרכו החלופית לראיית העולם בכלל ועולם הנצרות בפרט הלכה והתפשטה וממנה התפתח זרם הנצרות הפרוטסטנטית ומכאן חשיבותה גם של העיר ויטנברג כמקום הולדת אחד הזרמים הראשיים בדת הנוצרית כיום. זה גם מה שהעניק לה את תואר ארגון אונסק"ו העולמי כאתר מורשת הראוי לשימור.

ויטנברג- מה לראות ומה לעשות

הבית של מרטין לותר- מרטין לותר, כאמור ד"ר לתיאולוגיה ואבי זרם הנצרות הפרוטסטנטית היה כומר גרמני נוצרי אדוק שחי ולימד בויטנברג. ביתו של לותר (שבתחילה היה מנזר שהחיל כמה עשרות נזירים שהתגוררו בו בעוד ללותר היה חדר אחד בלבד וברבות הימים אף להיות הבית כולו שלו) היום משמש כמוזיאון לתולדות הרפורמציה והתפתחות הזרם הפרוטסטנטי של הנצרות. נכון שבתור ישראלים ויהודים העניין פחות מרתק אך הבית מרשים מאוד מבחוץ ולא ניתן להתעלם שמדובר באחת מפיסות ההיסטוריה החשובות בהיסטוריה האנושית, בעיקר עם אתם חובבי תיאולוגיה.

כיכר העיר- כיכר העיר של ויטנברג נראית כאילו הזמן עצר בה מלכת. היא נראית בדיוק כמו בימיו של מרטין לותר וימי תחילת הרפורמציה. העיצוב של הכיכר הוא בסגנון הבנייה האופייני לימי הביניים. בצידה הדרומי ניתן לחזות בבית העירייה הישן של ויטברג. הבית המקסים עם קירותיו הלבנים וגג הרעפים הכתום נראה כאילו יצא מסרט ישן. כיום עיריית ויטנברג אינה נמצאת שם עוד והמקום הוא מוזיאון לאומנות בו מתקיימות תערוכות אומנות שונות, אך הקסם נשאר במבנה כשהיה. עם תפעילו את הדמיון תוכלו לדמיין כיצד חיו באזור הכיכר אנשים בימי הביניים. הכיכר שהייתה מרכז חייהם התרבותי שמשה להם להתכנסויות, טקסים וגם לימי שוק ויריד. סביב הכיכר כיאה למקום הכי מרכזי בעיר גרו שכבות האצולה ומכאן הפאר וההדר המקיף אותה. סיור בכיכר ביום שטוף שמש הוא חוויה לעיניים ועם קצת דמיון תוכלו להרגיש את האווירה ששררה כאן כמה מאות שנים לפני שנולדתם.

הכנסייה הרפורמית הראשונה של ויטנברג (כנסיית העיר)- הכנסייה שנבנתה במאה ה-13 הייתה לכנסייה הרפורמית הראשונה (זו שהוחלה בה לראשונה שיטת הרפורמציה הדתית של מרטין לותר) אך עבורנו, בני הדת היהודית יש לה משמעות סמלית נוספת. הכנסייה יכולה להעיד על אורח חייהם של היהודים בימי פעילותה של הכנסייה בימי הביניים ועל הקשר שבין הנצרות לבין היהדות. מיקומה של הכנסייה הוא על התפר שבין השכונות הנוצריות בעיר והשכונות שבהן חיו יהודי ויטנברג בימי הביניים. כידוע תקופת ימי הביניים ידועה בתור אחת התקופות האנטישמיות ביותר אז פרחה האנטישמיות העתיקה המבוססת על שנאה דתית עזה שבין הנוצרים ליהודים. הדבר ניכר בציורי הקיר התלויים על קירות הכנסייה כאשר הבולט בהם הוא ציור "חזירת היהודים". זהו ציור בו ניתן לראות את יהודי ויטנברג רוכנים מעל חזירה (הטמאה לפי היהדות כמובן) ובוחנים את חלקי גופה. הציור המפורסם הפך ברבות הימים לאנטישמיות העתיקה של ימי הביניים שנפוצה לאחר מכן לכל מחוזות אירופה.

כנסיית המצודה (כנסיית הטירה)- זוהי הכנסייה המפורסמת ביותר המזוהה עם זרם הנצרות הפרוטסטנטית. הסיפור מספר שעל דלת הכנסייה הזו קבע במסמר מרתין לוטר את 95 התיזות שלו שבישרו את ראשית תנועת הרפורמציה שהביאה להתפתחות הנצרות הפרוטסטנטית. כיום טוענים שמדובר באגדה או במיתוס ושלותר לא תלה את התיזות על דלת הכנסייה. בין כך או כך כיום הכנסייה נהנית ממעמדה בתור אחת הכנסיות החשובות בנצרות והדלת שמייחסים בתור "הדלת" עליה נתלו התזות יצוקה היום ממתכת כבדה ועליה חרוטות 95 התיזות של לותר. אם תהיתם, הדלת המקורית נשרפה כמו גם כל הכנסייה שחברה ושוחזרה מחדש רק במאה ה-19.

 



הוסף תגובה