טולדו, עיר הבירה של ממלכת ספרד בין המאות ה-11 וה-15 יפה ממש כמו בעבר. עם מבנים מרשימים, מצודות עתיקות ושני בתי כנסת שהפכו האחד למוזיאון לחורבנה של יהדות טולדו והאחר לכנסיית "מריה הלבנה" מספרת טולדו את סיפורה של ממלכת ספרד: על תור הזהב שלה, על תקופת הכיבוש המוסלמית המורית שהביאה אותה לפסגת העולם התרבותית ועד לחורבנה של יהדות ספרד המפוארת שבאה אל קיצה בגירוש ספרד. סיפורים של דו קיום וחיים שלווים של יהודים נוצרים ומוסלמים בעיר אחת שבאו ברגע אחד לקיצם והפכו ליגון של מלחמות דת ושל סבל.

טולדו – כרטיס ביקור
שם: טולדו
מחוז: קסטיליה לה מנצ'ה
מדינה: ספרד
שטח: 232 קמ"ר
אוכלוסיה: 81,000 נפש
שפה: ספרדית
מטבע: אירו (מטבע האיחוד האירופי).

טולדו – מידע כללי

טולדו היא מהחשובות שבערים העתיקות של ספרד, היא ממוקמת במרכז ספרד כ- 70 ק"מ דרומית למדריד (הבירה). העיר שוכנת על גבעה ונושקת לנהר הטחו. חשיבותה של טולדו בהיסטוריה הספרדית רבה, היא הייתה בירתה של ממלכת ספרד במשך 500 שנים (בין המאה ה-11 למאה ה-16) עת עבר התואר למדריד (הבירה הנוכחית). טולדו כיום דומה מאוד לכפי שהיה ניתן לראות אותה בימי הביניים אז כאמור הייתה מהחשובות שבערי ספרד (אם לא החשובה בהן) העיר העתיקה של טולדו מבוצרת ומוקפת חומה עבה עד היום וסיור בסמטאותיה ממחיש את החיים של יהודי ספרד בימי הביניים. בטולדו הייתה קהילה יהודית מהגדולות והחשובות של יהודי ספרד, כמובן שקהילה זו חרבה במאה ה-15 עם החלת גירוש ספרד שגזר כליה על יהדות ספרד כולה ובתוכה גם יהדות טולדו המפוארת. בשנת 1986 הוכרזה העיר טולדו כאתר מורשת עולמית הראוי לשימור מטעם ארגון אונסק"ו וזאת בשל חשיבותה ההיסטורית ובשל היותה עיר של דו-קיום בין שלושת הדתות: האסלאם, הנצרות והיהדות שבתקופות אחדות לאורך ההיסטוריה הצליחו לקיים בה חיים של שותפות זו לצד זו.

טולדו- מה לראות ומה לעשות?

קתדראלת טולדו

אחת הקתדראלות היפות של העולם העתיק הספרדי מצויה בטולדו ויופייה עוד לא פג ממנה על אף שחלפו כבר שנים רבות מאז נבנתה לראשונה. הקתדראלה הבנויה בסגנון גותי החלה להיבנות החל מהמאה ה-13 לספירה והשלמתה הייתה במאה ה-15. בקתדראלה מצויים לא מעט אוצרות של הקהילה הקתולית המקומית וישנם בה גם מספר הישגים ארכיטקטוניים חשובים אשר המרשים בהן הוא ללא ספק המזבח העצום במצוי בלב הקתדראלה. המזבח שנבנה בגובה של מספר קומות והוא יצוק כולו מברונזה בשילוב עם סוגי שיש שונים מרהיב ביופיו. בזכות משחקי אור וצל ובזכות חור ייחודי שנחצב בתקרת הקתדראלה הוא מואר באור השמש מספר דקות ביום בצורה שבה נוצרת אשליה בה כאילו המזבח עולה לגן עדן. משחקים נוספים של אור וצל נערכים לאורך כל הקתדראלה ומתאפשרים הודות למאות חלונות הוויטראז' הפזורים לכל אורכה. החללים בה מוארים באור יקרות וזוכים לתאורה צבעונית כאשר השמש חודרת מבעד לחלונות הצבעוניים.

בית הכנסת "אל טרנסיטו"

בכל ספרד נותרו בסך-הכל שלושה בתי כנסת העומדים על תילם כיום כעדות אילמת ליהדות ספרד הגדולה והעשירה שחרבה עם גירוש ספרד במאה ה-15. האחד מצוי בעיר קורדובה בדרום ספרד ואילו שניים נוספים בטולדו. בית הכנסת אל טנרסיטו הוא ללא ספק דוגמא מייצגת ממנה ניתן ללמוד על עושרה ויוקרתה של הקהילה היהודית בטולדו של טרום גירוש ספרד. בית הכנסת הוקם במאה ה-14 התאריך המקורי בו נחנך בית הכנסת מוצפן בכתובת עברית החקוקה על הקיר המזרחי בבית הכנסת: "ויבן את הבית ויכלהו בשנת טוב ליהודים" הפסוק הכתוב בעברית מצביע על כך שבניית בית הכנסת כלתה בשנת "טוב ליהודים". אם מחשבים בגימאטריה מדובר בשנת 117 לאלף החמישי למניין היהודי. עם חורבנה של יהדות ספרד הולאם בית הכנסת והפך לכנסייה. רק במאה ה-19 הוחזר לו ייעודו המקורי על ידי ממשלת צרפת שקבעה את המקום כאתר לאומי הראוי לשימור וכיום הוא מהווה מוזיאון לכבוד ולזכר יהדות טולדו המפוארת.

בית הכנסת "סנטה מריה לה בלנקה"

אחד המקומות בהן מרגישים בצורה בולטת את חורבנה של יהדות טולדו הוא בית הכנסת "סנטה מריה לה בלנקה". כבר משמו (בתרגום לעברית: "מריה הלבנה והקדושה") ניתן לזהות את סיפורו הטראגי של בית הכנסת. היכל התפילה שנוסד על ידי דון יוסף אבן שושן והיה לבית הכנסת המרכזי של יהודי טולדו הפך לאחר חורבן הקהילה היהודית לכנסיה קתולית (כמו גורלם של עוד מבני ציבור של הקהילה היהודית המפוארת). כיום בביקור בבית הכנסת ניתן לראות את העמודים המפוארים שלו ולהביט במבט עצוב אל ארון הקודש הריק ולראות שמעליו מתנוסס צלב גדול. זהו סיפורה של כל יהדות ספרד שהפכה בשנת 1492 לאנוסה וכמו בית הכנסת ששינה פניו והפך לכנסיה כך מצאו עצמם יהודי רבים מקרב יהדות טולדו כנוצרים מומרים האנוסים להמיר את דתם.

אלקסר

מקור השם "אלקצר" הוא הפירוש הערבי למילה "טירה". הטירה המבוצרת העומדת על תילה עד היום הייתה מקום מושבם של כל מלכי טולדו בתקופה בה הייתה הבירה של הממלכה הספרדית. הטירה מבוצרת ומקופת בחומה עבה התוחמת אותה מכל עבריה ומגינה עליה ואין ספק כי היא מרשימה היום כמעט כמו פעם. ה"כמעט" הוא בשל הריסתה החלקית בתקופת מלחמת האזרחים של ספרד במאה ה-20 אז נערכו בה קרבות מרים ועקובים מדם בין כוחות המורדים לכוחות הרפובליקה של ספרד. המורדים שנלחמו על עתידם ועתידה של ספרד פגעו במצודה והרסוה בצורה ניכרת, אך הודות לעבודות שחזור קדחתניות היא משופצת משוקמת ויפה "כמעט" כמו פעם.

הוסף תגובה

Booking.com