מנהטן, ניו-יורק (ארצות הברית) – Manhattan

מנהטן, ניו-יורק (ארצות הברית) – Manhattan

מנהטן ארץ האפשרויות הבלתי מגובלות של ניו-יורק היא האזור השוקק ביותר של העיר השוקקת ביותר של ארצות הברית. אזור מנהטן הוא מרכז תרבותי, כלכלי, מדיני ודיפלומטי המאגד תחתיו עשרות רבות של אטרקציות תיירותיות, תרבויות ובידוריות לכל המשפחה מצעירים ועד מבוגרים יוכלו "לטעום" את טעמה של אחת הערים המדהימות ביותר בעולם!

מנהטן – כרטיס ביקור

שם: מנהטן
עיר: ניו-יורק
מדינה: ארצות הברית
אוכלוסייה: 1,620,000
שטח: 87.5 קמ"ר
שפה: אנגלית
מטבע: דולר אמריקאני

מנהטן – מידע כללי

אין ספק שמנהטן היא כנראה אחד הסמלים המפורסמים ביותר של העיר ניו-יורק, אחת הערים החשובות והמרכזיות עולם. מרוב שמנהטן מרכזית וייחודית יש המזהים את כל כולה בטעות עם ניו יורק בעוד מנהטן היא למעשה רק אחד מתוך חמשת האזורים המרכיבים כולם את העיר ניו יורק, אך יש צדק בבלבול מאחר וללא ספק מנהטן היא האזור המרכזי ביותר והחשוב ביותר בעיר ניו יורק כולה, על אף שאין מדובר באזור הגדול ביותר מירב האטרקציות הן התיירותיות והן בעלות החשיבות הפוליטית והמדינית הלאומית והבינלאומית מצויות במנהטן מה שהופך אותה לאחד ממרכזי העצבים החשובים ביותר של ארצות הברית ומכאן של העולם כולו. מנהטן היא למעשה אי הקרוי בשם זה התחום משני עבריו בין נהג האיסט במזרח ובין נהר ההאדסון במערב. היא נחשבת למרכז תרבותי, כלכלי, מדיני ובין לאומי בשל מבני התרבות, הבנקים הרבים, מרכזי הסחר ומבנה האומות המאוחדות השוכן בתחומה.

מנהטן- התמצאות

מנהטן מחולקת למספר אזורים כאשר המרכזיים ביניהם הם ה-Up Town בצפונה של העיר וה- Down Town בדרומה. בנוסף היא מחולקת גם למזרח ולמערב, אך החלוקה המסורתית של ה"אפטאון" וה"דאונטאון" יסייעו לכם מאוד להתמצא בעיר ובעיקר בכיווני הרכבת התחתית. בנוסף קל מאוד להתמצא ברובע מנהטן מאחר והוא מחולק בצורה מאוד נוחה לשדרות ארוכות המחלקות את העיר מצפון לדרום ולרחובות החותכים את השדרות ממזרח למערב. חלוקה זו היוצרת מעין "מטריצה" של רחובות החוצים זה את זה מאפשר לדעת בכל רגע נתון היכן אתם נמצאים. הדרך הנוחה ביותר להכווין תיירים במנהטן ולהתמצא בה הוא לדבר בשפה של "פינות רחובות" למשל רחוב 49 פינת ברודווי (היא השדרה השביעית). כל נקודות העניין והתיירות יצוינו בכל הפרוספקטים והפרסומים באמצעות הצלבתן של השדרות עם הרחובות. השילוט במנהטן מצוין ולכן תוכלו תמיד לדעת באיזה שדרה אתם ומהו מספר הרחוב שלכם בנוסף שימו לב לאותיות E (מזרח) ו-W (מערב) שציינו האם מדובר בצידו המזרחי או המערבי של הרחוב.

מנהטן- תחבורה

כמעט כל אמצעי התחבורה קיימים במנהטן. העיר חיה ללא הפסקה בכל ימות השבוע 24 שעות ביממה ולכן העומס בה עצום. כמות כלי התחבורה הנכנסת למנהטן מידי יום היא אדירה ולכן היא מלאת פקקים. מאוד לא מומלץ וכמעט בלתי אפשרי להיכנס למנהטן עם רכב פרטי. עשו לעצמכם טובה והשאירו את הרכבים הפרטיים השכורים שלכם מחוץ למנהטן. עדיף לעשות זאת אפילו באזורים רחוקים מאוד כמו ניו-ג'רזי או השכונות האחרות של ניו-יורק ולהיכנס לאזור מנהטן בתחבורה ציבורית. בנוסף מתוך ניסיון להפחית עומסי תנועה, על מנת להיכנס לתוככי מנהטן יש לשלם אגרה יקרה ומיסים מה שהופך את הנסיעה בה למאוד לא כדאית. על מנת להיכנס למנהטן מערים שכנות כמו ניו-ג'רזי ניתן להשתמש או ברכבת, או באוטובוסים. כמובן שדרך הרכבת הנסיעה נוחה ומהירה יותר וללא פקקים, אך מדובר באופציה יקרה יותר מאשר אוטובוסים. על מנת לנסוע בתוך ניו-יורק עצמה (מנהטן וכל יתר האזורים של העיר) מומלץ מאוד לנסוע ברכבת התחתית (Subway). על אף שבעבר היו מיתוסים שונים אודות הרכבות התחתיות שאינן בטוחות ומסוכנות, היום הנסיעה בהן נוחה מאוד, קלה להתמצאות ואורכת זמן קצר. הרכבות בטוחות יחסית ואין בעיה לנסוע בה לאורך כל שעות היום והלילה (עד לסגירתן). הצטיידו במפה של נתיבי הרכבות (ישנם מספר קווים הצבועים בצבעים שונים) ושימו לב האם אתם עולים על רכבת שכיוונה לכיוון ה- Up Town או ה- Down Town. עקבו אחר השלטים הנוחים מאוד המופיעים בכל תחנה ותחנה ובאמת שלא תהיה לכם בעיה להתמצא.

מנהטן – לינה

הלינה במנהטן יקרה מאוד. קשה מאוד למצוא באזור מנהטן בכלל ובאזור המרכזי והתיירותי מלון או אכסניה במחירים זולים או אפילו סבירים. לפיכך מומלץ מאוד לישון מחוץ למנהטן באזורים המקיפים אותה בניו-יורק או אפילו בניו-ג'רזי השכנה ולהיכנס לעיר בכל יום מחדש באמצעות הרכבת התחתית או הרכבת הרגילה. בכך ניתן להוזיל את עלויות הלינה בצורה משמעותית.

מנהטן – מה לראות ומה לעשות?

"מה לראות ומה לעשות" במנהטן זו שאלה קשה וגדולה, אין ספק שמדובר באחת מהתשובות המגוונות ביותר שניתן לענות מאחר וניו יורק בכלל ומנהטן בפרט הם הערים העמוסות באטרקציות, השוקקות והפעילות ביותר בעולם! מנהטן היא עיר ללא הפסקה וללא ספק לא ניתן בביקור אחד גם אם יהיה ארוך ועמוס להשלים את כל המראות והדברים שניתן לעשות במנהטן!

השדרה השביעית- ברודווי- (7th Avenue – Broadway)- השדרה השביעית היא אולי אחת השדרות המפורסמות ביותר בעולם כולו, ובניו יורק בפרט. מדובר בשדרה בעלת השם המפורסם ביותר שעל שמו קרויה תעשיית התיאטרון והסרטים המשגשגת של ארצות הברית והדבר ממש אינו מקרי. השדרה השביעית הנמצאת ממש במרכזה של מנהטן עמוסה באטרקציות תרבויות ותיירותיות כאשר במרכזה כמובן כיכר הטיימס (בהצטלבות עם רחובות 45-46 מערב) עליה יורחב בנפרד. השדרה עמוסה בבתי תיאטרון המציגים מחזות זמר לאורך כל ימות השבוע. מומלץ מאוד לראות לפחות מחזמר אחד בברודווי מאחר ומדובר ללא ספק בהפקות הגדולות והמושקעות ביותר בעולם התיאטרון כיום. שימו לב שניתן למצוא כרטיסים בזול בשדרה עצמה בסמוך לכיכר טיימס בקופות "הרגע האחרון". בנוסף מומלץ מאוד פשוט לטייל לאורך השדרה וליהנות מחנויות הענק של מיטב המותגים העולמיים בתחום האופנה, המוסיקה, הצעצועים והממתקים!

כיכר טיימס- "טיימס סקוור" (Times Square)- כיכר טיימס היא ללא ספק הכיכר המפורסמת ביותר בניו-יורק אם לא בעולם כולו. סופרלטיבים רבים נשפכו על כיכר טיימס: נאמר עליה שבשעת לילה היא מאורת באור יקרות ונראה שהשעה בה היא אמצע הצהריים, נאמר עליה שהיא המקום העמוס ביותר בעולם לאורך כל שעות היממה, נאמר עליה שהיא מרכז העצבים של העולם המודרני ויודעים מה? הכול נכון! בהצטלבות של השדרה השביעית (ברודווי) עם רחובות 45-46 (מערב) שוכנת כיכר הטיימס (טיימס סקוור). הכיכר מלאה בשלטי ווידאו המציגים פרסומות נוצצות ומאירות בחוזק ובבוהק שלא יאומן. מסביב לכיכר מצויות כמה מן החנויות המגניבות ביותר במנהטן כולה. בלב הכיכר עומד המגדל המפורסם ממנו יורד בערב השנה החדשה הכדור התפוח המפורסם ובכל ימות השנה תוכלו לחזות בשעון המרהיב הקבוע עליו, תוכלו לצפות כאן בשידורי חדשות על מסכי ענק לאורך כל שעות היממה ובעיקר להתרשם מהעומס, הראוותנות והגודל שיוצרים אשליה של דמיון ומציאות המתערבבים זה בזה בחוויה של שכרון חושים.

השדרה החמישית (The 5th Avenue)- לצידה של ברודווי, השדרה השביעית עתירת התהילה ניצבת לה השדרה החמישית הנושאת בגאון ובגאווה את תואר השדרה היוקרתית ביותר במנהטן. השדרה החמישית מעבר להיותה מיקום גיאוגרפי ועירוני של אחת השדרות במנהטן היא כבר שם דבר ומהווה מושג ליוקרה ואיכות. המושג או שמא יש לומר כבר המותג של "השדרה החמישית" התפתח בעקבות העומס של חנויות היוקרה המרהיבות שמצויות האחת אחרי השנייה באזור זה במנהטן. אל תשלו את עצמכם, כנראה שכל שתוכלו לעשות באזור השדרה החמישית הוא – Window Shopping אבל האמינו לנו- גם זו חוויה מרהיבה. מיטב מעצבי העילית של העולם בתחומי ההלבשה, האופנה, ההנעלה ובכלל מרוכזים בשדרה החמישית. כל מעצב עילית שמכבד את עצמו פתח חנות בוטיק המעוצבת בקפידה בשדרה החמישית. תוכלו למצוא כאן מספר חנויות של מעצבים ישראלים ואפילו סניף של בנק הפועלים. החנויות מעוצבות באופן תיירותי, ולכן אל תתביישו להיכנס לעשות סיבוב ולצאת בידיים ריקות- זה חלק מהעניין!

האמפייר סטייט בילדינג (Empire State Building)- אחד המבנים החשובים ביותר בניו-יורק שנחשב גם ללא ספק לאחד מסמליה החשובים ביותר נחשב כיום, לאחר קריסת מגדלי התאומים, לבניין הגבוה ביותר במנהטן. הבניין העצום הממוקם בשדרה החמישית פינת רחוב 34 (5th Av./34th St.) הוא ללא ספק התצפית הטובה ביותר על מנהטן ממעוף הציפור. ניתן לעלות למרפסת העליונה של הבניין ולהשקיף ממנו על כל נופיה של מנהטן, על קו הרקיע המרהיב שלה ועל הנהרות התוחמים אותה משני עבריה. בימים של ראות טובה ניתן להשקיף ממרום הבניין למרחק רב. שימו לב, הבניין הוא אטרקציה תיירותית לכל דבר ועניין ולכן העלייה אליו כרוכה בתשלום והמתנה לא קצרה בתור. מומלץ להגיע אליו בשעות לא עמוסות (הנוף לא משתנה) אחרת תאלצו לעמוד שעות רבות בתור. בנוסף ניתן לקנות כרטיסים מראש לשעה מסוימת דבר שיקצר עבורכם את ההמתנה בתור. מומלץ לעלות ולהשקיף על מנהטן בשעות השקיעה אז ניתן ליהנות גם מהשקיעה וגם מנופיה היפים של מנהטן המוארת בלילה.

סטנרל פארק (Central Park)- הסנטרל פארק הוא הריאה הירוקה של מנהטן. מדהים לחשוב למרות העומס, הצפיפות והנדל"ן היקר כל-כך אדריכלי ומתכנני העיר לא ויתרו על פיסת ירוק הנפרשת בצפונה של העיר ומהווה אי של שקט בתוך שאון העיר התוססת. הסנטרל פארק הוא ללא ספק כל מה שמנהטן שמחוצה לו לא- הוא ירוק, שליו, שקט, רגוע ומלא פסטוראליות. הפארק ממוקם בקצה הצפוני של השדרה החמישית בין רחובות 59 ל-110 (שימו לב לגודלו) הוא מתפרש על שטח רחב וירוק, יש בו מספר אגמים המוני פינות ישיבה פסטוראליות, אזורים נפלאים של בעלי חיים כמו ברבורים וברווזים, סנאים המקפצים להנאתם בין העצים ושבילים אופניים נהדרים בהם ניתן לצאת לטיול אופניים נעים בין העצים וליהנות ממזג האוויר הנעים שבמקום. ניתן לבלות שעות רבות של הנאה וטיול בין השבילים הקסומים של הסנטרל פארק והוא יכול להיות מקום מפלט נעים ונוח למי שהתעייף מהשאון והטירוף של מנהטן.

פסל החירות (Statue Of Liberty)- אחד מסמליה החשובים של ניו-יורק וארצות הברית בכלל הוא פסל החירות המגלם בתוכו את כל מה שהוא החלום האמריקאי- ארץ האפשרויות הבלתי מוגבלות. פסל החירות הוא דמות אישה האוחזת בידה לפיד, אשר ניתן במתנה לארצות הברית מצרפת והוצב על אי קטן בלב נמל ניו יורק. על הפסל ניתן להשקיף מאזור הבאטרי פארק (Battery Park) בדאון-טאון מנהטן. הפסל נראה נפלא מאזור קו החוף, אך מי שמעוניין יכול לצאת לפלגה בחינם מאזור הנמל הסמוך לפארק באמצעות מעבורת המביאה מבקרים עד לאי עצמו בו ניתן לבקר בפסל החירות מקרוב. ההפלגה אורכת כשלוש שעות ורבים העושים זאת אומרים בסופו של דבר שמדובר בבזבוז זמן ושדי להתרשם מהפסל המרשים מקו החוף.

האזור הפיננסי והדילפומטי של מנהטן (Down Town Manhattan)- מנהטן לבל נשכח קנתה את שמה ואת חשיבותה בעיקר בשל היותה מרכז סחר עולמי ומרכז פיננסי חשוב לארצות הברית ולעולם כולו. באזור הדרומי של העיר שוכנים מספר הבנקים החשובים ביותר בעולם כמו גם הבורסה האמריקאית היושבת ברחוב הוול-סטריט (Wall Street) ומכאן אף מקור שמה. לצידה של הבורסה שוכן אזור ה"גראונד זירו" המקום שבו שכנו בעברי "מגדלי התאומים" שקרסו בהתקפת הטרור של ה-11.9 והותירו חלל עמוק של הרס וחורבן. כיום החלו בעבודות השיקום ועמלים על הקמת אנדרטה ואזור הנצחה ראוי לאלפי הקורבנות שקיפחו חייהם במתקפת הטרור הרצחנית הזו. בסמוך תוכלו לבקר גם באזור בניין האו"ם. אזור האומות המאוחדות הוא אזור חשוב ביותר בעשייה הדיפלומטית הבינלאומית- כאן שוכנים נציגיהם של בני כל אומות העולם ומעניין לדעת שהאדמה שעליו שוכן בניין האו"ם על אף היותה בתחום שיפוטה של ניו-יורק וארה"ב אינה שייכת לה מה שמאפשר גם לנציגים שאינם ביחסים דיפלומטיים עם ארצות הברית לשלוח נציגיהם למקום.  

הוסף תגובה