אחת הערים הבולטות בספרד, אשר זוכה למעמד של עיר בעלת חשיבות היסטורית ותרבותית בעיקר בזכות האוניברסיטה העתיקה של סלמנקה הנחשבת לאחת האוניברסיטאות העתיקות באירופה והראשונה שנבנתה בספרד. העיר העתיקה של סלמנקה שזכתה להכרה כאתר מורשת תרבותית הראוי לשימור על ידי ארגון אונסק"ו מהווה מוקד עלייה לרגל בזכות יופייה, ובזכות התרבות וההיסטוריה המקופלים בין סמטאותיה היפות.

סלמנקה – כרטיס ביקור

שם: סלמנקה
מדינה: ספרד
חבל ארץ: קסטיליה ולאון
שטח: 29 קמ"ר
אוכלוסייה: 156,000 נפש
שפה: ספרדית
מטבע: אירו
אקלים: מזג האוויר באזור סלמנקה מאוד נעים ונוח. בקיץ הטמפרטורה הממוצעת עוברת במקצת את ה-20 מעלות צלסיוס בעוד בחורף הטמפרטורה אינה יורדת מתחת לאפס ונעה סביב 5-6 מעלות. רוב המשקעים יורדים בעונת החורף מה שמותיר קיץ נעים שמשי וממוזג.

סלמנקה – מידע כללי

סלמנקה היא עיר גדולה בדרום מערב ספרד, באזור חבל קסטיליה וליאון הסמוך לגבולה של ספרד עם פורטוגל. העיר ממוקמת על נהר הטורמס והיא אחת העים העתיקות והיפות ביותר בספרד, לא בכדי בשנת 2002 נבחרה סלמנקה לעיר היפה ביותר באירופה ובנוסף אף מתהדרת בתואר: "בירת התרבות האירופאית" (למען הגילוי הנאות נאמר שהיא חולקת את התואר עם העיר הבלגית ברוז'). סלמנקה כמו יתר הערים הספרדיות הגדולות ידעה גלגולים רבים של שלטונות, החל משלטונות נוצריים בעידן האימפריה הרומית, לאחר מכן שליטה מוסלמית ולאחר מכן שוב כיבוש נוצרי שממשיך להתקיים בה עד היום. נוכח כך ונוכח מרכזיותה כנסיות רבות הוקמו בסלמנקה והיא מתפארת בלמעלה מ-100 כנסיות הפזורות ברחבי העיר המשמשות נקודות חן ועניין עבור תיירים רבים המבקרים במקום ובאם להתרשם מיופי הבנייה והארכיטקטורה. סלמנקה ידועה בכל העולם בזכות אוניברסיטה סלמנקה אשר נוסדה במקום במאה ה-13 ונחשבת לאוניברסיטה הראשונה בספרד ולאחת הראשונות בעולם העתיק כולו, מה שמיתג את סלמנקה כמרכז לתרבות והשכלה לאורך מאות שנים וגם כיום. האוניברסיטה מהווה מרכז אקדמי היסטורי ומודרני חשוב ופעיל. נוכחותה ומרכזיותה של האוניברסיטה בעיר משפיע בצורה ניכרת על אופייה והופך אותה לעיר צעירה שוקקת ותוססת.

סלמנקה – מה לראות ומה לעשות?

האוניברסיטה של סלמנקה (Salamanca's University)- אין ספק שאחד המבנים החשובים ביותר בסלמנקה הוא בניין האוניברסיטה אשר עומד איתן החל משנת 1215 שנת היווסדה של האוניברסיטה והוא זה שגם אחראי למיתוגה של העיר כעיר אקדמית וכאחת הערים החשובות ביותר בספרד ובאירופה של העולם העתיק. הבניין בנוי בצורה מיוחדת בסגנון אדריכלי מרשים תוך שימוש בארכיטקטורה מרהיבה. מומלץ לבקר ולהתרשם מהחיצוניות של המבנה אך מומלץ גם לא לוותר על ביקור בתוך האוניברסיטה להתרשם מהאולמות הענקיים והעתיקים שלה, לחוות את החיים הסטודנטיאלים ולראות כיצד סטודנטים של היום מקיימים דיון אקדמי ולומדים באולמות שבהם גם למדו אבות אבותיהם לפני מאות שנים.

הקתדראלה החדשה של סלמנקה (Catedral Nueva)- אחד המבנים היפים ביותר בסלמנקה הוא הקתדראלה החדשה שאם לומר את האמת אינה כל כך חדשה כלל. הקתדראלה נבנתה בין המאות ה-16 ל-18 בסגנון של אדריכלות גותית בשילוב אדריכלות בארוק. עם סיום הבנייה ונוכח התוצאה המרשימה היא הוכרזה כמונומנט לאומי בצו מלכותי. הקתדראלה ממוקמת בעיר העתיקה בסמוך לקתדראלה הישנה של סלמנקה שנבנתה בסגנון רומאני במאה ה-13 ואף היא משמשת עד היום כמרכז תפילה. העיצוב של הקתדראלה הישנה מרשים מאוד מבחוץ ומבפנים וניתן לערוך סיורים במקום ולהתרשם מהאדריכלות המפוארת והארכיטקטורה המרשימה. בתוך הקתדראלה מצוי עוגב גדול ומרשים שאם יתמזל מזלכם אף תוכלו לשמוע אותו בעת נגינתו מהדהד באולמות הקתדראלה העצומים. אם תתהו לפשר הסדקים בקירות או החלונות השבורים הם סמל וזיכרון לרעידת אדמה קשה שפקדה את האזור במאה ה-18 לאחריה נדרשו עבודות שיקום ושיפוץ כוללים לקתדראלה.

מוזיאונים בסלמנקה– כיאה לעיר עם מורשת אקדמית, היסטורית ותרבותית מפוארת קיימים לא מעט מוזיאונים בסלמנקה. רובם ממוקמים באזור הסמוך למרכז העיר ומתארים את המורשת התרבותית וההיסטורית של העיר. המוזיאונים המומלצים הם המוזיאון של סלמנקה Museo de) Salamanca) מוזיאון שאוצר בתוכו מוצגים מתקופות שונות של העיר, מוזיאון נוסף הוא מוזיאון ההיסטוריה של העיר ((Museo de la Historia de la Ciudad העוסק בעיקר בגלגוליה השונים של העיר תחת תקופות כיבוש שונות וביסוסה כעיר אקדמית חשובה ובולטת בספרד ובאירופה, מוזיאון האמנות החדשה של אר דקו (Museo Art Nouveauy Art Decó)מוזיאון המציג סוגים שונים של אומנות חדשה, המון תערוכות קבועות ומתחלפות, מוזיאון קרבות השוורים (Museo Taurino) מלחמות השוורים שהיו אחד מסמליה החשובים של ספרד וכיום עקב מאבקים של ארגוני זכויות בעלי חיים כמעט ונעלמו מן העולם זוכה בסלמנקה למוזיאון מיוחד המגולל את ההיסטוריה של הספורט הלאומי שכאמור מצוי כיום בסכנת הכחדה.

פסטיבלים ומועדים בסלמנקה– העיר סלמנקה שופעת בפסטיבלים ואירועים שונים לאורך כל ימות השנה. כיאה לעיר עם תרבות והיסטוריה ארוכת שנים היא מאופיינת בחגים ומועדים ייחודיים לעיר ולכן אל תתפלאו אם תמצאו את עצמכם במהלך ביקורכם בעיר במרכזו של פסטיבל או חג מקומי שכלל לא מופיע על לוח השנה. בין החודשים פברואר למרץ תוכלו ליהנות מפסטיבל ג'אז בינלאומי המביא אל העיר את טובי הזמרים והמבצעים בתחום מוזיקת הג'אז מרחבי העולם, בחודשים יוני-אוגוסט מתקיים פסטיבל "ג'אז ברחובות" אשר בו אומנים מקומיים ובינלאומיים גודשים את רחובות העיר ועורכים מופעי חוצות לשמחתם של המוני התיירים הגודשים את העיר בחודשי הקיץ. פסטיבל "היום השני של חג הפסחא" (Lunes De Aguas) שהוא פסטיבל ייחודי למקום ומכונה גם בפי המקומיים "חג הזונות" ומגולל מסורת עתיקת יומין עוד מימיו של המלך פרדיננד השני שגזר על הוצאתן של כל הזונות מחוץ לעיר והעברתן מעבר לנהר הטורמס ב-40 ימי ההתנזרות מבשר שלפני חג הפסחא. ביום השני של חג הפסחא היה מוסר הצו ואלפי סטודנטים היו גודשים את גדות הנהר ומביאים חזרה את הזונות אל תוככי העיר מה שכמובן היה הופך לפסטיבל הוללות אחד גדול שנותר עד לימים אלו אך קיבל אופי קצת אחר של חגיגות וירידים על גדות הנהר.

כיכר העיר המרכזית (Plaza Mayor)- כיאה לעיר ספרדית המכבדת את עצמה, גם סלמנקה מתהדרת בכיכר מרכזית גדולה העונה לשם "פלאסה מאיור". הכיכר הגדולה הבנויה בסגנון של הכיכרות הגדולות והמרכזיות של ספרד כולה מעוצבת בסגנון הבארוק. הכיכר עצמה מוקפת בבניינים מרשימים אשר כיום מכילים גלריות אומנות, מסעדות ומרכזי בילוי ובכך הופכת להיות מוקד משיכה לתיירים רבים. אם תביטו סביבכם על העמודים המקיפים את הכיכר תוכלו למעשה לראות את כל ההיסטוריה של סלמנקה וספרד עוטפת אתכם מכל עבריכם. צלע אחת של עמודים מוקדשת למלכי ליאון וקסטיליה הממלכה (כיום חבל הארץ) אליו משתייכת סלמנקה, הצלע האחרת מוקדשת למלכי ספרד הגדולה, הצלע השלילית לסופרים אנשי תרבות ורוח שהשפיעו על פני העיר והממלכה כולה, והצלע האחרונה מוקדשת לכובשים והגיבורים ששלטו בעיר ובספרד כולה. הכיכר מהווה מוקד עלייה לרגל לתיירים ומומלץ כמובן לבקר בה בעיתות חגים ובמועדים מקומיים אז הכיכר לובשת חג ומתמלאת בהמון אדם המקיימים במקום טקסים ופולחנים שונים.  

הוסף תגובה

Booking.com