אלהמברה הוא ללא ספק אחד מפלאי הארכיטקטורה של העולם המוסלמי העתיק. קומפלקס ארמונות וגנים ענק שנבנה בקפידה על פי המסורת והתרבות של ממלכת גרנדה המוסלמית שהייתה לממלכה המוסלמית המורית האחרונה בחצי האיברי מהווה אחת מפסגות הטיול באזור דרום ספרד. הארמונות המפוארים, הגנים המוריקים המצטיינים בדיוקם ובצורותיהם הגיאומטריות ומזרקות המים הנפלאות הם ללא ספק פלא עוצר נשימה המספק שעות רבות של הנראה לתיירים רבים מכל רחבי העולם.

אלהמברה – מידע כללי
אלהמברה הוא אתר תיירות מהיפים ברחבי ספרד ויש אך שאומרים שהוא אחד מאתרי התיירות המרשימים והיפים ביותר באירופה כולה. מדובר בקומפלקס של ארמונות ומבצרים אשר נבנו בידי סולטאני שושלת נאצר המשתייכים למורים ששלטו באזור דרום ספרד ובעיר גרנדה במאות ה-13 וה-14. מחתם הארמונות מהווה שיא מבחינת תצוגת הארכיטקטורה המוסלמית של אותה העת נבנתה על גבעה נישאה בסמוך לגרנדה שהייתה בירת הממלכה המוסלמית האחרונה שנותרה בספרד בטרם הסתיים תור הזהב המוסלמי בספרד ועלו הממלכות הנוצריות לשלוט בחצי האי האיברי.

אתר אלהמברה הוכרז על ידי ארגון אונסק"ו כאתר מורשת עולמי הראוי לשימור בשנת 1984 דבר ששם אותו על מפת התיירות העולמית כאחד האתרים הבולטים בתחום ההיסטוריה והתרבות של עידן הכיבוש המוסלמי את חצי האי האיברי- עידן שהיה כאמור "תור הזהב" של הממלכות המוסלמיות ששלטו במקום.

ההיסטוריה של מתחם אלהמברה
מקור המילה "אלהמברה" הוא במילה הערבית "אל'חמרא" כלומר: "האדומה" וזאת כנראה בשל האבן האדומה שנחצבה לטובת הקמת קומפלקס הארמונות המפואר. אזור אלהמברה שכאמור נבנה על ידי שושלת המלכים המוסלמיים של ממלכת גרנדה הוא סמל ופאר לארכיטקטורה המוסלמית הקדומה שאפיינה את המקום במאות ה-13 וה-14. ממלכת גרנדה אשר שכנה בדרום ספרד וממלכתה הייתה גרנדה הייתה למעשה השריד האחרון לשלטון המוסלמי שבעבר שלט על כל ספרד והחל להידחק בהדרגה לכיוון דרום ספרד ונכבש סופית על ידי הממלכות הקתוליות במאה ה-15. הסולטאנים המוסלמים המוריים שהקימו את מתחם אלהמברה עיצבו אותו ברוח הארכיטקטורה המוסלמית העתיקה וניתן למצוא בו סממנים תרבותיים ודתיים של המוסלמים, אך לאחר כיבוש ממלכת גרנדה על ידי הקתולים הם החלו לבצע במתחם המפואר שינויים ולהתאימו לטעם הנוצרי הקתולי. לפיכך חלק מהמבנים המקוריים נהרסו, חלקם הותאמו למסורת הנוצרית והמסגדים הומרו לכנסיות שנבנו ברוח הארכיטקטורה הנוצרית של ימי הרנסאנס של המאה ה-16. כמו בכל דבר גם במתחם אלהמברה הספרדים גילו את ערכו ההיסטורי-תרבותי של המקום ואת יתרונותיו התרבותיים מאוחר (יש יאמרו מאוחר מידי). רק במאה ה-19 חדלו עבודות ההרס והשינוי של המתחם המוסלמי והחלה בו עבודת שחזור נרחבת על מנת לנסות ולהחזירו למצב בו היה קיים בימי הממלכה המוסלמית המפוארת לטובת התיירים הרבים שמצאו במקום עניין וערך תיירותיים, תרבותיים והיסטוריים.

אלהמברה – מה לראות ומה לעשות?
קומפלקס אלהמברה מתחלק לשלושה אזורים מרכזיים הן מבחינת תוכן והן מבחינת אזורי הביקור התיירותי והכרטיסים. אזור המבצר (אל'קסר) זהו החלק הצבאי, אזור הארמון (אל'מדינה) ואזור הגנים והמרחבים (גן ח'ליפה). שימו לב שבקנייתכם את כרטסי הכניסה למתחם אלהמברה תקבלו מעין שלושה תלושים שיתלשו כביקורת כאשר תעבור בביקורכם ממקור למקום.

ארמונות אלהמברה המרשימים מעוצבים בקפידה על פי תפיסת גן העדן המוסלמית כפי שמופיעה ומתוארת בקוראן. למי שאינם בקיאים בתרבות המוסלמית וברזי הקוראן נספר שגן העדן על פי המסורת המוסלמית הוא למעשה גנים המעוצבים באופן סימטרי בהם הצמחייה הירוקה לובשת חג ומאורגנת בצורה מדויקת ומסותת בצורות גיאומטריות שהיו לתפארת בעת המוסלמית העתיקה. הגנים מובילים את מרכזי שפע של מים המורכבים ממפלים השופעים במים רבים. ברוח זו עוצבו גני הח'ליפה המרשימים הסובבים את אזור הארמונות של אלהמברה.

אזור מתחם המבצר (אל'קאסר) הוא האזור הקדום ביותר במתחם אלהמברה. הוא משחזר תוך הסתמכות לרוב על מבנים מקוריים את המבצר שהיה קיים גם בימי תהילתה של אלהמברה המוסלמית. ממגדל השמירה של המבצר ניתן להשקיף על נוף עוצר נשימה של כל המכלול והוא מהווה מעין נקודת כניסה לתוך מתחם הארמונות המפואר עליהם הגן בימי קדם.

מתחם הארמונות במבט על הם אוסף של כיפות, קשתות וסמטאות ומעברים צרים ופתלתלים בין מגוון מבנים המעוצבים בקפידה על פי מיטב המסורת של האדריכלות המוסלמית הקדומה שהשפעה מאוד כאמור מן הצורות הגיאומטריות תוך הקפדה על סימטריה יתרה. לצד הארמונות קיימים לא מעט בתי מרחץ רובם תת-קרקעיים אשר נחצבו על ידי בונה הקומפלקס לרוב באמצעים פשוטים מאוד אשר אפיינו את שיטות הבנייה והחציבה של העת הקדומה ההיא. כל בתי המרחץ מרוצפים ומצופים באריחי קרמיקה ששיוו למקום מראה מלכותי ומהודר.

אתר נוסף בעל זיקה יהודית הוא חצר האריות זוהי חצר גדולה במעוצבת בקפידה אשר במרכזה מזרקה גדולה המוקפת ב-12 פסלי אריות גדולים המסמלים את גלגל המזלות. ארבעת זרמי המים הזורמים מארבע פינות שונות מסמלים את ארבעת פינות היקום על פי המסורת המוסלמית. המזרקה הזו הגיעה למתחם אלהמברה מביתו של שמואל אבן נגרלה אשר בשמו העברי מוכר לנו בשם רבי שמואל הנגיד.

ארמון קרלוס הראשון אף הוא מצוי בקומפלקס של אלהמברה הוא למעשה פנינה ארכיטקטונית שאינה שייכת למתחם עצמו ושאינה נבנתה על ידי המוסלמים עצמם. כאמור לאחר נפילת הממלכה המוסלמית פלשו הקתולים למתחם אלהמברה המרשים וניסו להתאימו לצרכיהם ולטעמם האישי. ארמון קרלוס הראשון הוא יציר תקופה זו שכן הוא מעוצב בסגנון רנסאנס מוקפד המאפיין את המאות ה-16 ואילך אשר מקבילים לימים בהם כבשו הקתולים את ממלכת גרנדה המוסלמית שהכריזה על כניעתה ביום הפלישה של המלכים פרננדו ואיזבלה לממלכה בשנת 1942 היא גם שנת גירוש יהודי ספרד.

 

הוסף תגובה