טקסס, ארצות הברית – Texas

טקסס, ארצות הברית – Texas

טקסס היא אחת המדינות הגדולות ביותר בארצות הברית. מרחביה האינסופיים המאופיינים לרוב באדמה צחיחה, בקקטוסים ובחוות רחבות ידיים מזכירים סצנות נושנות ממערבונים ומסרטי "המערב הפרוע". לצידם ערים גדולות ומפותחות המציעות מגוון אטרקציות ובילויים באווירה טקסנית אופיינית המהווה כור היתוך של התרבות האמריקאית עם התרבות ההיספאנית שיוצרות שילוב מרתק של טעמים, של מראות ושל מוסיקה.

טקסס – כרטיס ביקור
שם: טקסס
מדינה: ארצות הברית
עיר בירה: אוסטין
העיר הגדולה ביותר: יוסטון
שטח: 678,907 קמ"ר
אוכלוסייה: 20,851,000 נפש
שפה: אנגלית וספרדית.
מטבע: דולר אמריקאי
אקלים: טקסס בשל גודלה אינה מאופיינת באקלים אחיד אלא הוא משתנה על פי אזוריה. החלק המזרחי של טקסס מאופיין באקלים סובטרופי גשום יותר, החלק הצפוני נחשב לממוזג יותר ומעט צחיח מבחינת כמויות המשקעים ואילו החלק הדרומי נחשב כסובטרופי צחיח על גבול המדברי.

טקסס – מידע כללי
טקסס היא המדינה ה-28 שהצטרפה לפדרציית ארצות הברית בשנת 1845. היא ממוקמת במרכז ארצות הברית ונחשבת למדינה השנייה מבין כל המדינות הן בגודל שטחה (אחרי אלסקה) והן בגודל אוכלוסייתה (אחרי קליפורניה). בירתה של טקסס היא העיר אוסטין ואילו העיר הגדולה ביותר בה היא יוסטון. בנוסף לערים אלו העיר דאלאס מהווה אף היא מטרופולין חשוב במדינה ומכאן שאף היא לא נופלת בחשיבותה מן הערים האחרות.

מקור השם טקסס הוא במילה "טחאס" בשפת בני שבט הקאדו שפירושה הוא "חבר". המקור ההיסטורי לשיוך שם זה הוא בהגעת הספרדים לאזור ובחשיבתם המוטעית שכך מכונים שם של השבטים האינדיאנים אשר ישבו באזור. טקסס מכונה בפי האמריקאים "מדינת הכוכב האחד" כסמלו של דגל המדינה, וכתזכורת לעברה העצמאי של המדינה שעד המאה ה-19 טרם כניסה לפדראציה נחשבה רפובליקה עצמאית.

טקסס מאופיינת מאוד על ידי השילוב שבה בין התרבותה אמריקאית לבין התרבות הספרדית והמקסיקנית (וזאת בשל קרבתה והגבול המשותף שלה עם מדינת מקסיקו). רווחים בה מנהגים ואורח חיים המאפיין את מדינות הדרום והחיים בה, בעיקר באזורים המיושבים יותר בדלילות, נראים כאילו הוצאו מסרט מערבון טקסני קלאסי- מדבריות, קקטוסים, קאובויז ותחרויות רודאו.

טקסס – התמצאות
טקסס ממוקמת כאמור במרכז ארצות הברית, היא ממוקמת לשפתו של מפרץ מקסיקו וגובלת במקסיקו בדרומה, במזרח עם האוקיינוס האטלנטי ועם המדינות לואיזיאנה וארקנסו, בצפון עם אוקלהומה ובמערב עם ניו מקסיקו. ניתן לחלק את טקסס למספר אזורים: המפרץ, השפלה, הערבה הגדולה ופרובינציית אגן ורכס. בירת טקסס, אוסטין ממוקמת במרכז טקסס, יוסטון העיר הגדולה ביותר ממוקמת במזרח המדינה לחופי מפרץ מקסיקו מה שהופך אותה לעיר נמל חשובה בטקסס ובארצות הברית כולה ואילו דאלאס העיר המטרופולינית המרכזית של המדינה ממוקמת באזור הצפון.

טקסס – תחבורה
לטקסס כיאה לאחת המדינות הגדולות בארצות הברית, רשת תחבורה מפותחת ומסועפת כמו גם שורה של אמצעי תחבורה העומדים לרשות הציבור. ברחבי טקסס מספר שדות תעופה בינלאומיים שהגדול מביניהם ממוקם בדאלאס ונחשב לשני בגודלו בארצות הברית ולרביעי בגודלו בעולם כולו. מסילות רכבת מקשרות את הערים הגדולות של טקסס ברשת מסילות ברזל מהטובות והמפותחות בכל ארצות הברית כמו גם רשת כבישים ואוטוסטראדות המגשרים על המרחקים הגדולים בין נקודות ההתיישבות בשל גודלה ושטחה הרב.

טקסס – מה לראות ומה לעשות?
אוסטין (Austin)- אוסטין בירת טקסס היא העיר הרביעית בגודלה במדינה. היא ממוקמת במרכז המדינה על גדותיו של נהר הקולוראדו. העיר נחשבת לאחת הערים התוססות והיפות של טקסס וכבירת המוזיקה החיה של ארצות הברית. מיטב המועדונים של המוסיקה החיה מרוכזים באוסטין וחיי הלילה בה הם ללא ספק גולת הכותרת של העיר. אל תחפשו כאן יותר מידי מוזיאונים או פארקים או אתרי תיירות. לב האטרקציה של העיר הוא דווקא באופי חיי הלילה התוססים והנוצצים שלה. אוסטין שופעת מועדונים ואזורי בילוי בהם החיים הצעירים שבה מגיחים ללב סצנה של מועדוני מוסיקה חיה במגוון סגנונות אשר המשותף והמאחד את כולם הוא אווירה טובה, קצב טוב, והרבה מאוד מצב רוח.

יוסטון (Houston)- יוסטון היא עיר ענקית, למעשה הגדולה ביותר בטקסס והרביעית בגודלה בארצות הברית. היא מגלמת בתוכה את כל מה שהטקסטים היו רוצים להיזכר בזכותו. היא עיר נמל משגשגת  עמוסה במרכזים כלכליים פיננסיים חשובים ולצידם אזורי תרבות בילוי ופנאי. ביוסטון רובע מוזיאונים שלם המאגד תחתיו את מיטב המוזיאונים של האומנות הקלאסית והאמונות המודרנית, כמו כן סוכנות החלל האמריקאית הקימה בתחומה של יוסטון את אחד מבסיסי האימונים החשובים שלה ואף פתחה את שעריה באופן חלקי למבקרים במרכז הבקרים על שם ג'ונסון המצוי לא הרחק מן העיר.

דאלאס(Dallas)- העיר השלישית בגודלה בטקסס, אך ללא ספק חביבת התיירים. מקור הפופולאריות של דאלאס היא כנראה חסד נעורים שזוכרים לה כל מעריצי אופרת הסבון הקלאסית שנקראה על שם העיר והתרחשה בה. דאלאס של היום אינה שונה בהרבה מהמראות והנופים שנראו אגב עלילותיה של "דאלאס" הסדרה האהובה. מדובר במטרופולין ענק (הגדול ביותר בטקסס) הממוקם בצפון המדינה ומלא באטרקציות תיירותיות ומרכזי בילוי. שמה של דאלאס נקשר בהיסטוריה של האומה האמריקאית בנסיבות דרמטיות לאחר ההתנקשות בנשיא קנדי שהתרחשה במרכז העיר בשנות ה-60. עד היום קיימים לא מעט מפעלי הנצחה לזכרו של הנשיא אשר הבולט בהם הוא "מוזיאון הקומה השישית" ממנה על פי ממצאי החקירה נורה הנשיא, כמו גם מוזיאון הקונספירציה שנפתח בעיר שנת 1995 ומנסה להתחקות אחר כל תיאוריות הקונספירציה השונות שאופפות את סיפור הירצחו של הנשיא האמריקאי האהוב. בדאלאס תוכלו למצוא גם אטרקציות נפלאות כמו גן החיות של דאלאס והאקווריום העולמי של דאלאס שניהם עוסקים בתחום החי ומכילים עשרות רבות של זני בעלי חיים מכל העולם.

 


הוסף תגובה