קנברה, אוסטרליה

קנברה, אוסטרליה

קנברה –כרטיס ביקור
שם: קנברה (Canberra)
מדינה: אוסטרליה
מחוז: טריטוריה הבירה האוסטרלית
שטח: 805 קמ"ר
אוכלוסיה: 345,000 נפש
שפה: אוסטרלית
מטבע: דולר אוסטרלי

קנברה – מידע כללי
קנברה היא בירתה הפדראלית של אוסטרליה. האמת שהרבה נוטים להתבלבל ולחשוב בטעות שבירתה של אוסטרליה היא סידני או מלבורן הגדולות והיפות, אך האמת היא שקנברה העיר השמינית בגודלה באוסטרליה, והגדולה ביותר שאינה לשפת הים היא הזוכה בתואר "בירתה של אוסטרליה", והאמת- שהזכייה בתואר לא הייתה פשוטה.

ראשית סיפורה של קנברה הוא בתחרות ארוכת השנים בין סידני למלבורן על התואר בירת אוסטרליה. כל אחת מהערים הייתה בטוחה שהיא זו הראויה להיות בירת אוסטרליה. מאחר ולא הצליחו להגיע להחלטה שתהיה מקובלת על פרנסי שתי הערים הוחלט בשנת 1913 להקים עיר חדשה לחלוטין שתהיה בירת קנברה ובכך לשים קץ לסכסוך. מאחר והוחלט להקימה מאפס הוזמנו אדריכלים שתכננו אותה מראש כעיר בירה פדראלית ועל כן כפי שתוכלו לראות משיטוט ברחובותיה של קנברה היא בהחלט עיר מסודרת מתוכננת ומאורגנת להפליא. יש בה אזורים שונים המיועדים למבני ממשל, אזור לשגרירויות, אזור למגורים, אזורי הנצחה ואנדרטאות וכמובן גם אגם מלאכותי שנחפר בה וזאת מאחר וכאמור זוהי אחת הערים הבודדות בסדר גודל כזה באוסטרליה שאין לה כלל גישה אל חוף הים. גם שמה של קנברה ניתן לה כנראה בשל הדמיון למילה Kambara שהיא באחת משפות האבוריג'ינים "מקום מפגש".

בקנברה מצויים מבני הממשל המרכזיים של אוסטרליה הפדראלית. תוכלו למצוא בה את בתי הפרלמנט (הישן והחדש), בית המשפט העליון הפדראלי של אוסטרליה, משרדי הממשלה, שביל הגבורה החוצה את 11 האנדרטאות לזכר החללים האוסטרלים שנפלו בכל המלחמות בהן לקחה חלק אוסטרליה. הביקור בקנברה הוא ביקור בעיר רשמית מאוד, מכובדת מאוד ומאוד מאורגנת. תוכלו לעבור כאן ממבנה למבנה מבניין לבניין ולהתפעל מהארכיטקטורה והסדר. מקומיים "אמיתיים" כמעט ולא תמצאו כאן. כל התושבים הם בעיקר אנשי סגל דיפלומטי, אנשי ממשל ועובדים של משרדי הממשלה אשר גרים כאן בשל תפקידם.

קנברה – מה לראות ומה לעשות?
בית הפרלמנט החדש (New Parliament House)- על אף היותו אחד המבנים ה"צעירים" בקנברה הפך במהרה בית הפרלמנט החדש לאחד מסמליה המרכזיים של העיר ולאחד מהמבנים החשובים שבו. הוא ממוקם על גבעת הקפיטל (The Capitol Hill) אחד מהמרכזים הלאומיים החשובים של אוסטרליה כולה. המבנה הייחודי נבנה בשנת 1980 בהשקעה אדירה של מעל מיליארד דולר אוסטרליים, הוא מעוצב בצורה ייחודית תוך שילוב של צמחייה (מדשאות) עם מבנה בטון וזאת על מנת לשלב בין הבנייה האנושית לבין האדמה , ערך יסוד במסורת האבוריג'ינית המקורית של אוסטרליה. מעל גגו של בית הפרלמנט החדש מתנשאת מעין פירמידת ברזל גדולה אשר בקודקודה מתנוסס ברוב גאון דגל אוסטרליה. פירמידה זו שלא ניתן להתעלם ממנה והיא בולטת כמעט בכל נקודה בקנברה הפכה עד מהרבה לסמלה של העיר. בית הפרלמנט פתוח בחלקו לכניסת קהל, מוצגים בו תוצרי תרבות ויצירות אומנות שונות של אומנים אוסטרלים מכל התקופות ויושבים בו גם בית הנבחרים וגם הסנאט האוסטרליים (אזורים אלו אינם פתוחים לקהל באופן חופשי).

הגנים הבוטניים הלאומיים של קנברה (The National Botanic Gardens) – הגנים הבוטניים של קנברה אף הם תוכננו בקפידה ותוך התאמה מלאכותית של תנאי גידול ואקלים הצליחו לייבא ולגדל כאן זנים ומינים שונים של צמחייה וגידולים שהובאו לכאן מאזורים שונים באוסטרליה ובעולם כולו. הגנים הנפרשים על פני שטח גדול של למעלה מ-500 קמ"ר טומנים בחובם שעות רבות של התבוננות בצמחייה ייחודית שנועדה לגדול בתנאים טרופיים, תנאים מדבריים, תנאי יובש של ערבות צחיחות ואזורים לחים כמו יערות הגשם. כל אלו תוכננו בקפידה על מנת להבטיח את קליטה של הצמחייה והתפתחותה. הגנים הם יעד תיירותי מרכזי בקנברה ומטיילים רבים מבקרים בהם לאורך כל ימות השבוע.

מתחם השגרירויות בקנברה (The Embassies) – מתחם השגרירויות בקנברה הוא אטרקציה תיירותית מרכזית בעיר. כמו בערי בירה רבות בעולם גם בקנברה מרוכזים מבני שגרירויות רבות מכל העולם. מאחר וקנברה תוכננה מראש בקפידה, אזור השגרירויות תוכנן מראש ושטחים מיוחדים יועדו לשגרירויות השונות. במסגרת התכנון הקפדני והדקדקני התבקשה גם כל מדינה להקים את מבנה השגרירות שלה באופן שמבטא בצורה הטובה ביותר את הוואי או התרבות של המדינה אותה היא מייצגת. המדינות נרתמו למפעל, והתוצאה היא שכיום אזור השגרירויות בקנברה הוא פשוט טיול יפיפה מסביב לעולם. השגרירות ההודית היא מעין מקדש הודי, השגרירות התאילנדית היא מעין פגודה מסורתית וכד'.. נסו להסתובב בין השגרירויות השונות ולנחש לאיזו מדינה הן שייכות. אם תהיתם גם השגרירות הישראלית ממוקמת בין שלל מבני השגרירות, ולא היא לא בנויה בצורה של ירושלים- היא יותר בנויה בתור מבנה המאובטח בקפידה עם חומות וסורגים גבוהים- מה זה אומר עלינו?

שדרת הזיכרון – שדרת הגבורה- אחד מהאתרים החשובים בלאומיות האוסטרלית היא שדרת הגבורה הצבועה כולה באדום עז, אולי כסמל לדם הרב של מעל מאה אלף לוחמים אוסטרליים שמצאו את מותם במלחמות העולם השונות ובמלחמות הבינלאומיות בהן לקחה אוסטרליה חלק לאורך כל שנות קיומה. אומנם לאוסטרליה לא היו מלחמות ועימותים מבית, אך חייליה השתתפו בכל הקרבות והמלחמות המרכזיות שהתנהלו בעולם מאז הקמתה של אוסטרליה אי שם במאה ה-19 ועד ימינו אנו. לאורך שדירת הזיכרון פזורות כ-10 אנדרטאות זיכרון שונות, כאשר כל אנדרטה ייחודה לקרב או מלחמה כזו או אחרת ועליה חרוטים שמותיהם של הנופלים האוסטרליים באותה מלחמה. שדרה זו היא בעלת ערך סנטימנטאלי לאומי חשוב בעבור העם האוסטרלי ועל כן בביקורכם במקום נהגו באזור בכבוד ובמידת הרצינות הנדרשת.

תצפית מהר איינסלי (Mont Ainslie)- אחת מנקודות התצפית היפות ביותר על אזור הבירה קנברה היא פסגת הר איינסלי המצוי לא הרחק מקצהו של שביל הגבורה. ההר המתנשא מעל כל הבירה האוסטרלית ומספק נקודת תצפית מרהיבה על כל מבני השלטון והממשל אשר בהם הושקעה כאמור מחשבה רבה בתכנון, בעיצוב ובמיקום. לפיכך מומלץ לעלות אל ההר ביום בהיר ולהשקיף על המבנה של קנברה ממעוף הציפור. זכרו שהעיר הזו תוכננה בקפידה ונסו לראות איך החזון של העיר קורם עור וגידים במבנה העיר עצמה. נסו להשוות לערים אחרות שלא תוכננו אלא נבנו תוך כדי תנועה (כמו ערים רבות בישראל). מומלץ לעלות על ההר לתצפית בשעות בין הערביים, השמש היורדת על קנברה מספקת מראה ונופים מלבבים.

 

הוסף תגובה