קניה

קניה

קניה היא אחת המדינות המתוירות ביותר באפריקה, היא נפרשת על שטחים עצומים (פי 26 משטחה של מדינת ישראל) המציעים מגוון רחב של פעילויות וטיולי טבע אתגריים במרחבי הסוואנות, המישורים האינסופיים וגם באזור הרמה המרכזית של קניה המציעה אפילו טיפוס הרים אתגרי על ההר השני בגובהו באפריקה שעמוס בקרחוני עד מרהיבים. קניה מציעה את המגוון העצום של חיות הספארי של אפריקה המסתובבות חופשיות בסוואנות וחיות את החיים הפראיים. בואו ליהנות מהאטרקציות של קניה ולהרגיש כאילו "קפצתם" לתוך סרט טבע של נשיונל ג'יאוגרפיק.
 
קניה –כרטיס ביקור

שם מלא: רפובליקת קניה (Kenya).
עיר בירה: ניירובי
משטר: רפובליקה דמוקרטית
אוכלוסייה: 34.7 מליון נפש
שטח: 580,000 קמ"ר
שפה:סוואהילית, אנגלית
שעון: השעון המקומי בקניה זהה לשעון ישראל
מטבע:שילינג קנייתי
תחבורה:התחבורה בקניה מחוץ לניירובי הבירה אינה מפותחת דיה. הדרכים המחברים את הערים הגדולות אינן סלולות באופן מיטבי ולכן לרוב נדרש רכב עם הנעה 4X4 על מנת לצלוח את תנאי הדרך. בתוככי ניירובי התחבורה מוסדרת וישנה גם תחבורה ציבורית מסודרת. בנוסף יש לזכור שבקניה נוהגים בצד שמאל של הכביש (בדומה למדינות האנגלוסקסיות) דבר המצריך תשומת לב מיוחד בנהיגה אך גם בעת חציית כביש במעבר חצייה.
אקלים: הטמפרטורות בקנייה גבוהות לאורך כל ימות השנה. בקו החוף של קניה האקלים הוא טרופי ומתאפיין בטמפרטורות גבוהות ואחוזי לחות גבוהים עם גשמים טרופיים אופייניים. בתוככי המדינה ובאזורים היבשים והצחיחים האקלים יבש נטול משקעים ומתאפיין בפערי טמפרטורות ניכרים בין הטמפרטורות הלוהטות ביום לעומת הקרירות בלילה (פערים של עד כ-20 מעלות!)
 
קניה – מידע כללי

קנייה היא רפובליקה דמוקרטית במזרח אפריקה אשר לה חוף לאוקיינוס ההודי במזרחה. מקור שמה של המדינה הוא בהר קניה שנחשב להר השני בגובהו באפריקה ומתנשא לגובה של כ-5,200 מטרים והוא הנקודה הגבוהה ביותר במדינה. העיר הגדולה ביותר והחשובה ביותר בקניה היא הבירה ניירובי. לצד הבירה ניירובי (Nairobi)ערים גדולות נוספות ביניהן: מומבסה (Mombasa), נאקוקו (Nukuro)וקיסומו (Kisumu). קניה מחולקת ל-8 מחוזות המתחלקים גם לתת חלוקה של מועצות עירוניות.
 
קניה מאופיינת בקו חוף במזרחה הגובל באוקיינוס ההודי וממערב לו מישורים צחיחים ורחבים המסתיימים ברמה המרכזית של קניה, שם גם מצוי הר קניה הגבוה שמהווה נקודה חריגה בנוף שכן הוא מאופיין בשלג וקרחוני עד הנמצאים עליו לאורך כל ימות השנה. ככל שנכנסים יותר לתוככי המדינה היא מתאפיינת בתנאי אקלים יבשים וצחיחים.
 
קניה היא גן עדן אפריקאי לחיות בר. יש בה מתחמים גדולים שהוגדו כשמורות טבע ושמורות ציד בהם חיים בעלי חיים רבים ומגוונות בתנאים של ספארי פתוח בו מתקיימים גם סיורים תיירותיים לתיירים הרבים שנוהרים אל הספארי של קניה לראות את בעלי החיים הפראיים של אפריקה במלוא הדרם. בשמורות הטבע של קניה ניתן למצוא אריות, נמרים, קרנפים ופילים וכמובן עוד עדרים גדולים של חיות בר.
 
קניה – קצת היסטוריה

קנייה הייתה מיושבת עוד מתקופות פרהיסטוריות קדומות. נמצאו בה שרידים למאובנים שמתוארכים לתקופות של לפני שישה מליון שנה. נמצאו בה שרידים לאבות הקדמונים שנמצאים בראשית האבולוציה במעבר שבין השימפנזה לבין האדם ולכן הם בעלי ערך מחקרי היסטורי וארכיאולוגים רבים.
 
בתקופה הטרום קולוניאלית (לפני הגעת האירופאים לקניה) ישבו בה שבטים ערבים שהגיעו אליה ממדינות חצי האי ערב והתיישבו בה בשל החוף הפתוח שלה לאוקיינוס ההודי ואפשרות המסחר של אזור זה עם הודו. האירופאים הראשונים שהגיעו לאזור קניה היו הפורטוגזים כבר בסוף המאה ה-15 לספירה. ההתיישבות הפורטוגזית באזור לא האריכה ימים ובמאה ה-18 גורשו סופית לאחר מספר התנגדויות על ידי השבטים המקומיים.
 
במאה ה-19 החלו הבריטים והגרמנים להשתלט על שטחים באזור קניה בכלל ובפרט בחוף המזרחי שהיווה נקודה אסטרטגית למסחר עם אזור הודו דרך מימי האוקיינוס. בסוף המאה ה-19 נקבעה קניה רשמית כקולוניה בריטית ולפיכך ראתה בריטניה את תפקידה במסגרת מאמצי האימפריאליזם להפוך את קניה למודרנית יותר. במהלך המאה ה-20 היו מספר התקוממויות מקומיות כנגד השלטון הבריטי עד שבשנת 1963 הוכרזה עצמאותה של קניה תחת שלטונו הריכוזי של ג'ומו קניאטה. קניטאה היה בשלטון עד מותו בשנת 1978 אז החל לעבור השלטון מיד ליד בין המפלגות השונות אשר לא תמיד הביאו ימים טובים על קניה שכן השחיתות והמאבקים הפנימיים פשטו בה והביאו לפגיעה בזכויות האזרח וביחסי החוץ של המדינה.
 
קניה – מה לראות ומה לעשות?

ניירובי (Nairobi) בירת קניה היא גם העיר הגדולה והחשובה ביותר במדינה, עם זאת הערך התיירותי שלה יחסית נמוך. אין בה יותר מידי מה לעשות בייחוד מאחר והתיירים הרבים שבאים לקנייה מעוניינים לראות את החלקים הפראיים והטבעיים שלה ולא כרך סואן ועמוס שכונות ומכוניות. לכן רבים נוחתים בקנייה ומתארגנים על מנת להמשיך את הדרך לערים אטרקטיביות יותר מבחינה תיירותית בין אם בטיסת המשך ובין אם בנסיעה ברכב. בניירובי רווח הפשע ברחובות ויש בה שכונות עוני רבות אליהן מאוד מומלץ שלא להתקרב. בנוסף פורח בה מסחר ברכבי שטח משומשים הנמכרים מיד ליד על ידי תיירים  ולתיירים. מאחר ורק 15% מכבישי קנייה סלולים יש צורך לשכור/לקנות רכב 4X4 באמצעותו ניתן לנסוע ורבים עושים זאת בבירה ניירובי. בנוסף על גבול העיר נמצאת שמורת הטבע ניירובי שהיא מהשמורות היפות ורווחות הידיים בקניה אשר רבים מהתיירים משתמשים בה בתור שער אל עולם הטבע והספארי של קניה בדרך להמשך מסעם ליעדים נוספים בתוך המדינה.

 

מומבאסה(Mombasa)  מומבאסה היא העיר השנייה בחשיבותה בקנייה לאחר הבירה ניירובי. היא ממוקמת על קו החוף של האוקיינוס ההודי במזרח המדינה והיא מהווה גן עדן עבור תיירים רבים המגיעים אליה לחופשות נופש במלונות הפאר שנבנו בה לאורך העשורים האחרונים. קו החוף של מומבאסה הוא מהיפים באזור אך מהמתוירים גם כן. בתי המלון הגדולים החופים המאורגנים והמוני התיירים פגמו במקצת בשלוות הטבע שאפיינה את המקום לפני הגעתם ולכן אם תרצו ליהנות מחופים קסומים באמת צאו מתחומי העיר לדרום או לצפון שם תוכלו למצוא פיסות חוף נידחות ומרהיבות שתוכלו לבלות בהם כמעט לבד. מומבאסה היא גם נקודת יציאה טובה לשייט לכיוון טנזניה וזנזיבר לאלו מביניכם שמתכננים להמשיך את החופשה האקזוטית לעוד יעדים אקזוטיים נוספים. בתוככי העיר עצמה אין הרבה אתרי תיירות ורוב רובה מושתת על השמש, המים החופים הקסומים ואזורי הבילוי של הנופש הרגוע ביותר בעולם.

 

קיסומו (Kisumu)– זוהי העיר השלישית בגודלה במדינה (לאחר ניירובי ומומבאסה) היא נמצאת במערב קניה וצופה על אגם ויקטוריה הגובל בצידה המערבי שלה המדינה. האקלים בה כיאה לעיר המצויה בקרבתו של מקווה מים הוא חם ולח והתיירים שמגיעים אליה בעיקר נהנים לתצפת על אגם ויקטוריה מנקודת ההיפו פוינט שמספקת נוף מרהיב על האדם רחב הידיים. מומלץ להגיע אל האזור לעת ערב עם רדת השמש אז נצבעים השמיים מעל אגם ויקטוריה בצבעים מרהיבים. ניתן להרחיק מעט מהעיר קיסומו אל עבר הכפר קיסי (Kisi)שמהווה את מוצאם של כל הפסלים האפריקאיים המפורסמים של קנייה המיוצרים מאבן סבון  (Soapstone)ונמכרים בהמוניהם בשוק הגדול של קיסומו וברחבי קניה כולה.

 

הפארק הלאומי טסאבו (Tsavo National Park) הפארק הלאומי של טסאבו ממוקם מערבית למומבאסה על הכביש המקשר בין העיר לבין הבירה ניירובי. הפארק רחב הידיים מתפרש על שטח השווה פחות או יותר לשטחה של מדינת ישראל כולה ומחולק למעין שתי תתי שמורות טסאבו מזרח וטסאבו מערב על מנת להקל את ההתמצאות והשיטוט בפארק העצום. רוב הנופים שניתן לראות ברחבי הפארק הם של מעין סוואנה קנייתית טיפוסית על כל המשתמע מכך וניתן כמובן לראות מינים רבים ומגוונים של בעלי חיים המשוטטים ברחבי הפארק באין מפריע. ניתן לטייל בפארק ימים רבים ויש מטיילים שבוחרים להקדיש לשיטוט בפארק כשבוע ימים ואף יותר!

 

 הר קניה (Mount Kenya)הר קנייה הוא ההר השני בגובהו באפריקה ומתנשא לגובה של כ-5200 מטרים מעל פני הים. האקלים השורר על פסגותיו קר מאוד והוא מאופיין בשלגים וקרחונים לאורך כל ימות השנה. הטיפוס לאחת מפסגותיו אינו מיועד למטפסים מקצועיים בלבד וניתן לערוך טרק שעורך כיומיים מנקודת המוצא ועד לאחת הפסגות ובדרך לעבור נופים עוצרי נשימה של צמחייה מתחלפת, קרחוני עד עצומים ובריכות רחבות ידיים ונפלאות.

 

אגם ויקטוריה (Victoria Lake)אדם ויקטוריה הוא אגם רחב ידיים הגובל במספר מדינות וביניהם גם קניה בצידה המערבי. האגם אינו מהווה אטרקציה תיירותית של קניה מאחר ואין נקודות עניין רבות באזור זה. מדינות אחרות הגובלות באדם מצטיינות ביותר נקודות עניין לאורך האדם, מה גם שרצועת החוף של קניה לאורך האגם מצומצמת יחסית ועמוסה ביתושים. ניתן להפליג מחופי אגם ויקטוריה לאחד האיים המצויים בתוכו ולעשות סיור לאורך קו החוף שלו.

 
 
קניה – דברים שחשוב לדעת וכדאי לזכור!

ויזות ואשרות כניסה: ישראלים המעוניינים להיכנס לקניה נדרשים לקבל אשרת כניסה אותה ניתן להנפיק מראש בשגרירות קניה בישראל או בשדה התעופה בניירובי עם הנחיתה במדינה. בכל מקרה עלות הנפקת הויזה היא 50$. בנוסף יש להציג בעת הכניסה למדינה פנקס חיסונים בינלאומי.

 

מחלות וסכנות בריאות: מחוץ לניירובי הבירה קיימת סכנה של מלריה ובעיקר באזורים הפחות מיושבים והיותר פראיים של קניה. מומלץ להיוועץ במרפאות המטיילים בארץ על מנת להתאים את התרופות והחיסונים המתאימים ליעדי הטיול. בנוסף רמת ההיגיינה אינה מערבית ועל כן מומלץ לשתות מים מינראליים לא לאכול במקומות שאינם מסודרים והיגייניים.

 

ביטחון אישי: ככלל מומלץ שלא להסתובב בקניה לאחר שעות החשיכה, לרבות בבירה ניירובי. קיימת סכנה של פשיעה בכלל ובפרט שוד של תיירים בשעות החשיכה ובצירים שאינם מרכזיים. מומלץ שלא להתקרב לשכונות העוני בפרברי הערים הגדולות ולהישאר בקרבת מרכז העיר, הדרכים הראשיות ואזורי התיירות המוכרים.

 
קניה תקציר:
קניה היא רפובליקה במזרח אפריקה הגובלת באוקיינוס ההודי במזרח המדינה ובאגם ויקטוריה רחב הידיים במערבה. קנייה מציעה מגוון רחב של שמורות טבע הנפרשות על שטח עצום ומציעות חוויות עוצרות נשימה של ספארי פתוח בו ניתן לראות את בעלי החיים הפראיים של אפריקה: אריות, נמרים, קרנפים ופילים בתאי השטח הטבעיים שלהם וכמובן עוד מינים רבים של עדרי חיות בר וציפורים כל אלה חיים בבתי הגידול הטבעיים שלהם באווירה של טבע פראי ובתולי בו יד האדם התערבה ברמה המינימאלית ביותר.

צילומים:  Ruud Zwart, Valter Campanato/ABr, Doug Benson , John Spooner,  Sam Stearman

 

הוסף תגובה