ג'איפור, הודו

ג'איפור, הודו

 גאיפור היא בירתה של מדינת ראג'סטן הממוקמת בצפון מערב הודו, העיר המכונה גם ה"עיר הוורודה" לא זוכה תמיד לכבוד הראוי לה מאחר ורבים מהמטיילים עושים בה עצירה קצרה באוטובוס בדרך לפושקר ולא נשארים בה על מנת לבקר ולהתרשם מיופיה. ג'איפור שווה יותר מעצירת ביניים ובהחלט מומלץ להשתקע בה למספר ימים ולהתרשם מהיופי ואטרקציות שג'איפור יש להציע.
 
את כינוייה הכמעט רשמי כ"עיר הוורודה" קיבלה ג'איפור באה ה-19 אז הורה הראג'ה של העיר לצבוע את כל קירותיה בצבע וורוד המסמל על פי האמונה הכנסת אורחים, זאת במטרה לקדם את פניו של הנסיך הבריטי אלפרד מווילס בימים בהם הודו הייתה עוד תחת כיבושו האימפריאליסטי של הכתר הבריטי. מאז המסורת של צביעת בתי ג'איפור בוורוד נמשכת עד היום והפכה ממש לסמלה העירוני של העיר.
 
רוב מוקדי העניין של העיר ג'איפור מרוכזים בתוך תחומי העיר העתיקה שלה. העיר כולה מונה למעלה מ-2 מליון תושבים, אך אתם כתיירים מוטב שתתרכזו באזור העיר העתיקה שלא ניתן לפספסו כי הוא מוקף בחומת ביצורים עבה אשר הוקמה במאה ה-18, עת נבנתה ג'איפור על ידי הראג'ה ג'אי סינג והוצבו בה ארמונות, מצפה כוכבים, מקדשים ושאר מבנים שמהווים עד היום את נקודות העניין המרכזיות של העיר. מחוץ לכותלי העיר העתיקה ג'איפור היא עיר סואנת ומאוד מערבית. תוכלו למצוא כאן בתי קולנוע, מרכזי בילוי, רשתות מזון מהיר מערביות (כמו פיצה האט וכמובן מקדונלדס) וכל מה שתרצו לבקש כ"פסק זמן מערבי" משלל המראות האקזוטיים של הודו הקלאסית.
 
מצפה הכוכבים ג'אנטאר מאנטאר ((Jantar Mantarאחת מהאטרקציות הבולטות של העיר הוא מצפה הכוכבים הממוקם בתוך תחומי העיר העתיקה של ג'איפור ונבנה על ידי גאי סינג בשנת 1728 עת נבנו כל המבנים המרכזיים בתחומי העיר העתיקה. מצפה הכוכבים הוא אחד מבין חמישה מבנים כאלו שפוזרו על ידי סינג ברחבי הודו בתקופת שלטונו. מדובר על מערך שלם של מבנים, פסלים ומונומנטים שנבנו בקפידה ובזוויות מדויקות על מנת לאפשר תחזית של מועדי ליקוי החמה וליקוי הירח, קביעת לוחות אסטרולוגיים וניסיון לחזות תחזיות של מזג אוויר ועוות השנה. עם הנושא מעניין אתכם ועל מנת להבין בצורה מעמיקה כיצד מתחם מצפה הכוכבים מגשים באופן מדהים את התכליות שלו מומלץ להצטרף לסיורים המודרכים הבלתי רשמיים המתקיימים במקום (על ידי מדריכים שנמצאים בכניסה למתחם). שעות פתיחה: בין 09:00-16:30, מחיר כניסה: 100 רופי, מחיר הדרכה: המחיר משתנה בהתאם למדריך (סכום נמוך).
 
ארמון העיר (City Palace)אתר תיירות נוסף הבולט בלב העיר העתיקה של ג'איפור הוא ארמון העיר המרהיב שנבנה אף הוא במאה ה-18 על ידי המהארג'ה סינג. הארמון מכיל חומה בצורה פנימית שלו, מגוון חצרות המטופחות ומשומרות היטב עד היום ומגוון רחב של חדרים מפוארים אשר היום משמשים לתצוגה של פרטי לבוש מסורתיים, מוצגים שהיו השייכים לשושלת המלוכה, כלי נשק ושאר מייצגים ופרטי אומנות ייחודיים. בין שלל החצרות מומלץ לבקר גם ב"שער הטווס" היפיפה שבולט ביופיו על רקע הארמון המרהיב. שעות פיתחה: בין 09:30-16:30, מחיר כניסה: 200 רופי.
 
ארמון הרוחות (Hawa Mahal)אחד המבנים המרשימים אשר בולטים במיוחד עם הכניסה לרחוב ראשי של העיר העתיקה בג'איפור. מדובר על מבנה גדול מימדים ובו חלונות רבים עם חרכי צפייה קטנים צרכים ומאורכים. המבנה כולו בנוי (כמו כל העיר העתיקה) מאבן חול וורודה אשר צבעה הוורוד משתמר הודות לתחזוקה ושימור צבעו. האגדה מספרת שהמבנה שימש לנשות המהראג'ה שישב בג'יאפור על מנת שיכולו להציץ מבעד לחרכים על המתרחש ברחובה המרכזי של העיר שאופיין בתהלוכות רבות ובשאון עיר תוסס במיוחד. כיום המבנה מספק נקודת תצפית יפה מנקודת מבט גבוהה על המתרחש בעיר העתיקה. ניתן להיכנס ולטפס במעלה המבנה כאשר הכניסה אליו היא מחלקו האחורי (לא זה הפונה לחזית הרחוב המרכזי של העיר העתיקה). שעות הפתיחה: בין 09:00-16:30, עלות כניסה: 35 רופי.
 
מבצר אמבר (Ambar Fort)העיר אמבר הייתה בעבר בירת האזור ולכן נבנה בה מבצר אמבר המרהיב שנבנה כולו על צלע הר בגובה רב. המבצר ממוקם כיום ה-11 קילומטרים מג'איפור וניתן להגיע אליו בקלות יחסית או באמצעות אוטובוס או מונית (מרחק נסיעה קצר). על מנת להגיע מהכביש לכיוון המבצר המצוי כאמור על צלע ההר ניתן לטפס רגלית או באמצעות נסיעה בג'יפ, אך רבים מהמטיילים משלבים עם הטיפוס למבצר עם אטרקציה של טיפוס למבצר על גב של גמל או אפילו פיל! (בעלי החיים ממתינים עם המאלפים שלהם לצד הכביש וישמחו תמורת תשלום להעלותכם את כל הדרך במעלה ההר). לכשתגיעו למבצר עצמו תגלו את אחד הארמונות היפים באזור, לצד הפאר ההדר וסגנון הבנייה הייחודי בשל מיקומו האסטרטגי והגבוה של המבצר תוכלו גם לחזות בנוף המרהיב הנשקף ממנו לכל האזור. שעות פתיחה: 09:16:30, עלות כניסה: 100 רופי. ניתן לרכוש סיור מודרך בתוספת של 50 רופי.
 
מה כדאי לראות ולעשות בג'איפור
ג'איפור מתחלקת כאמור לשני חלקים מרכזיים: העיר העתיקה של ג'איפור והעיר החדשה (המצויה מעבר לתחום חומות העיר העתיקה). העיר העתיקה מלאה במבנים עתיקים ומרהיבים שנבנו מהמאה ה-18 והלאה והם צבועים כולם בוורוד בעוד האזור של העיר החדשה שופע באטרקציות ואזורי בילוי מערביים ומפותחים. תוכל למצוא כאן אזורי בילוי נפלאים, שווקים ומתחמי קניות, רשתות של מזון מהיר מערבי ועוד.

תרבות
תיירים רבים המגיעים לעיר נהנים לקשור את הביקור בה עם צפייה בסרט הודי מסורתי בקולנוע ראג' מנדיר (Raj Mandir)הזוכה לפופולאריות רבה בתעשיית סרטי הבוליווד המשגשגת של הודו. בית הקולנוע נחשב למפואר והגדול ביותר באסיה ומכיל כ-1,200 מושבים המלאים כמעט עד אפס מקום בכל אחת מבין ארבעת ההצגות המתקיימות בקולנוע מידי יום (בשעות: 12:00,15:00,18:00,21:00) הסרטים המוקרנים הם על טהרת הבוליווד המקומי ובהחלט מומלץ להגיע לראות ולהשתתף בחוויה שאינה מסתכמת רק בצפייה מסורתית בסרט אלא בחוויה תרבותית של ממש!
 
טיולים
רבים עושים תחנה בג'יפאור בדרך לפושקר, אך לא רבים מתעכבים כאן ללילה או לשניים. מומלץ להתעכב בג'איפור ולצאת לסיור ברחבי העיר העתיקה ובנקודות העניין שהיא יודעת להציע לתיירים. בנוסף טיול קצר (מרחק 11 ק"מ) לכיוון מבצר אמבר גם הוא חוויה נפלאה שלא כדאי לפספס. מחירי כניסה: 20-100 רופי (כאשר מומלץ לקנות כרטיס במחיר "ממוצע" על מנת שלא לשבת קרוב מידי למסך).

איך מגיעים
לג'איפור ניתן להגיע באמצעות טיסה, בשדה התעופה המקומי הגדול המצוי ליד העיר נוחתות טיסות מערים גדולות ברחבי הודו (דלהי, מומבי, אודאיפור, אגרה ואחרות). מחירי הטיסות הם היקרים ביותר ולכן מטיילים רבים מעדיפים להגיע לג'איפור באמצעות אוטובוס (מרחק נסיעה של 6 שעות מדלהי, 9 שעות מפושקר, 10 שעות מאודאיפור וכד'). מרבית האוטובוסים בדרך לפושקר עושים עצירת ביניים בג'יאפור ולכן מומלץ לקטע את הנסיעה ולעשות תחנה של מספר ימים בג'איפור. ניתן להגיע גם ברכבת ממגוון יעדים ברחבי הודו.

מחירים
מחירי המחייה בג'איפור אינו גבוהה במיוחד. אורך החיים של העיר נוח ותיירים רבים מוצאים אפשרויות לינה ואוכל מגוון בטווח מחירים רחב. ניתן למצוא כאן גם לינה וגם אוכל במחירים סבירים ביותר. מחירי הכניסה לאתרים המרכזיים נעים סביב 100 יורו לאתר.

אוכל
ג'איפור מציעה מגוון רחב של מסעדות הכוללות גם אוכל הודי מקומי (בעיקר בתחומי העיר העתיקה) וככל שיוצאים לכיוון העיר החדשה ניתן למצוא גם מסעדות מערביות ומתקדמות יותר (גם מבחינת התפריט וגם מבחינת הסדר והניקיון). תוכלו למצוא כאן לא מעט נציגויות לרשתות מזון מערביות ואמריקאיות.

מזג אוויר בג'איפור
העונה המומלצת ביותר לביקור בג'איפור היא העונה היבשה והקרה (בין החודשים אוקטובר למרץ), אז לא יורדים גשמים, הטמפרטורות נוחות (חמים ביום וקר בלילה). בין חודש מרץ ועד יוני עולות הטמפרטורות והאווירה בג'איפור מתלהטת עד לכדי חום שמעל 40 מעלות! מחודש יולי מגיעים גם גשמי המונסון שהופכות את מרחץ הזיעה עקב הטמפרטורות הגבוהות לרטוב במיוחד עקב הממטרים הכבדים שיורדים לאורך ימים שלמים.

צילומים: Ksheer, Debabrata Ghosh

הוסף תגובה