בלו מאונטנז, אוסטרליה

בלו מאונטנז, אוסטרליה

"ההרים הכחולים" (Blue Mountains) הוא אחד האזורים היפים הנמצאים כשעתיים נסיעה מערבה ברכבת מסידני. מדובר על אזור מרהיב של רכסי הרים עוצרי נשימה ועמקים המייצרים נוף דרמטי נפלא אליו ניתן להגיע בקלות רבה יחסית מהעיר הגדולה ולזכות בחוויית טבע עוצרת נשימה, גם למי שאוהב רק להשקיף ולהביט בטבע מן הצד מבלי להזדקק לצאת לטראקים ארוכים ומפרכים מידי.
 
הבלו מאונטנז זכו לשמם בגלל הערפילים הכחולים שניתן לראות בשעות הבוקר ובשעות בין הערביים מעל רכסי ההרים הגבוהים, הדבר נוצר כנראה בעקבות פליטה של גזים אותם פולטים עצי האיקליפטוס הרבים הפזורים במקום. הבלו מאונטנז הם למעשה פארק לאומי ענק הקרוי על שמם המכיל אזורים נרחבים של יערות טרופיים סבוכים המכילים מינים רבים של בעלי חיים והמוני סוגים של ציפורים ותוכים יפיפיים מהם לא ניתן להתעלם לאורך כל הטיול במקום.
 
הבלו מאונטנז הם כאמור אזור רחב ידיים אך מוקדי התיירות שבהם מתרכזים בעיקר סביב שתי עיירות שכל כולן מושתת על "תיירות בלו מאונטנז". הראשונה והבכירה מבין השתיים היא קטומבה (Katoomba) המאגדת בשטחה את מירב האטרקציות התיירותיות והשנייה לה היא לרה (Leura). לרוב הטיול התיירותי השגרתי באזור הבלו מאונטנז מכסה את שתי העיירות הללו, אך אם חפצה נפשכם בהפסקת צהריים או מציאת מסעדה טובה עדיף שתעשו זאת בקטומבה המרכזית והתיירותית מעט יותר.
 
מה לראות בבלו מאונטנז?

Scenic World–אחת האטרקציות המרכזיות באזור הבלו מאונטנז שהיא גם שילוב של טבע עם חוויה מעט אקסטרימית היא מרכז Scenicהכולל למעשה שלוש אטרקציות מרהיבות המשולבות בכרטיס אחד הכוללות רכבל, רכבת, ו"רכבת שמיים". האתר בנוי על צלע ההר סמוך לקטומבה ומומלץ להתחיל את יומכם בבלו מאונטז כאן. האטרקציה הראשונה היא SkyWayקרונית הנוסעת מעל תהום כאשר במהלך המסע הרצפה הופכת להיות שקופה, האטרקציה השניה מכונה RailWayמדובר על רכבת מכרות התלולה בעולם הנוסעת בשיפוע של 52 מעלות ממעלה הצוק ועד תחתית התהום, והאטרקציה השלישית היא ה-CableWayשהוא למעשה רכבל שמעלה בחזרה את הנוסעים מתחתית העמק אל מעלה הצוק. בתוככי העמק ישנם מסלולי הליכה המכונים WalkWayבאורכים שונים של 10 דקות הליכה, 30 דקות ו-50 דקות הליכה בתוך היער הטבעי. כולם מסלולים מסומנים ומתאימים ברובם גם למתקשים בהליכה ולבעלי כיסאות גלגלים. שעות פתיחה: 10:00-17:00, מחיר כניסה לשלוש האטקרציות: 35$ (אוסטרלי) למבוגר, 16$ (אוסטרלי) לילד. ניתן לשלב כרטיסים למקום ביחד עם סיור מאורגן (ראה להלן).

 

צוק "שלוש האחיות" (The Three Sisters)–לאורך המצוק עליו ממוקמת קטומה נמצאת הנקודה המפורסמת ביותר שהפכה לסמלו של כל האזור המכונה בפי המקומיים "שלוש האחיות". מדובר על צוק שצורת שבירתו היא כצורת שלושה עמודי סלע ענקיים בגבהים שונים המשולים לשלוש אחיות המשקיפות על כל העמק המרהיב. ניתן להגיע באמצעות מסלול הליכה אל "האחות הראשונה", המסלול התלול שבנוי כולו ממדרגות יוצא מנקודת אקו פוינט.

 

אקו פוינט (Eco Point)–נקודת התצפית המרהיבה והמפורסמת ביותר באזור הבלו מאונטנז ממוקמת גם היא בקטומה וממנה ניתן לצפות על כל העמק רחב הידיים ובעיקר על צוק "שלוש האחיות" המפורסם. שמו של המקום הוא בשל ההד אשר נוצר מאחר ונקודת התצפית נמצאת ממש על שפת המצוק אל מול כל העמק. נקודת התצפית הגבוהה מאפשרת לזכות בראות יוצאת דופן על כל פני השטח, וכמובן על יערות העד הנמצאים הרחק מטה במורד העמק. ניתן לראות גם את הציפורים שעפות מעל העצים ולהתרשם מהטבע עוצר הנשימה הפרוש למרגלותיכם.

 

Katoomba Cascades–המפל המרהיב של קטומבה צונח מגובה רב במורד המצוק מאוד סמוך למתחם ה-Scenic Worldלמעשה נקודת התצפית היפה ביותר על המפל היא תוך כדי נסיעה ב-SkyWayרכבת השמיים עם רצפת הזכוכית אז הנוסעים בה ניצבים ממש אל מול המפל המרהיב וניתן לחזור מקרוב בקילוחי המים הניתזים לכל עבר.

 

Leura Cascades–המפלים הנמצאים בשטחה של העיירה לורה גם הם מרהיבים ומכילים שורה של מפלים קטנים הנשפכים זה לתוך זה בהם ניתן לצפות על ידי הליכה במסלול הליכה קצר לאורך המצוק, ממנו ניתן להתרשם מהנוף המרהיב ומהמפלים ההולכים וגדלים עד שמגיעים למפל הענק הוא המפל המרכזי הנופל מגובה רב ממרומי המצוק ועד לתחתית העמק.

 

מפלי גורדון (Gordon Falls)–מפלי גורדון אף הם נקודת תצפית יפה ממרומי שפת המצוק על מפל שהוא מעט קטן יותר מהמפלים הקודמים אך בהחלט מרשים. ואולי יותר מהתצפית על המפל, זווית המצפור שצופה על המפל מחלקו המזרחי של העמק מספק נוף פנוראמי מרהיב על כל העמק.

 

שביל הצוק-לאורך כל המצוק של קטומבה ולרה ניתן ללכת בשבילים נפלאים שהוסדרו במיוחד לתיירים והותאמו גם שלא למטפסים מקצועיים. כל המקומות מגודרים ובטיחותיים יחסית, לאורך המסלול יש מספר נקודות תצפית נפלאות על כל העמק כולו ממנו ניתן להשקיף על הנוף הנפלא שנשקף משפת המצוק. אין צורך או חובה לעשות את כל מסלול שביל הצוק וניתן לקטוע אותו למקטעים או לעשות את חלקו, אם תבחרו בסיור המאורגן (להלן) תוכלו לרדת בתחנות השונות ולעשות מקטעים נבחרים ומומלצים ממנו.

 
איך מגיעים?
הדרך הטובה והנוחה ביותר להגיע לאזור ה-Blue Mountains  הוא ללא ספק ברכבת מסידני. כמובן שניתן להגיע בנסיעה ברכב אבל מדוע לכם להסתבך. רשת הרכבות של ניו סאות' ווילס נוחה מאוד ומספקת הגיעה ישירה מתחנת הרכבת של סידני לתחנת הרכבת של לרה המזרחית יותר ולקטומבה התחנה הבאה אחריה. הרכבות יוצאות מסידני לאזור הבלו מאונטנז ובחזרה אחת לשעה משעות הבוקר המוקדמות ועד שעות הלילה המאוחרות.

סיורים מודרכים
אם בחרתם להגיע עם תחבורה ציבורית (רכבת) לאזור הבלו מאונטנז תוכלו להצטרף לסיורים המאורגנים הנערכים במקום המקלים מאוד על המטיילים להתמצא ולהגיע למגוון האתרים ונקודות התצפית הנבחרות והטובות ביותר באזור קטומבה ולארה. במקום יש מספר חברות המציעות סיורים מודרכים כאשר אחת האופציות הנוחות היא האוטובוס המכונה- Hop On Hop Off. מדובר על אוטובוס שעושה מסלול קבוע לאורך כל היום לאורך כ-20 תחנות שונות בקטומבה ובלארה בסבבים של כל מחצית השעה, ניתן לעלות ולרדת בכל נקודה לאורך כל שעות הפעילות והנהגים שמחים להדריך לייעץ ולסייע בהכוונה אל מסלולי ההליכה הטובים ביותר ולנקודות המומלצות ביותר לתצפית. תוכלו להצטרף לסיור במשרדי החברה הנמצאים ממש ביציאה מתחנת הרכבת בקטומבה. האוטובוס הראשון יוצא בסביבות השעה 09:00 בבוקר והאחרון בשעה 16:30 ומחיר הכרטיס הוא כ-35$ (אוסטרלי) ניתנות הנחות לסטודנטים ולמשפחות. ניתן לקנות גם כרטיס משולב של האוטובוס עם כניסה לאתר Scenic World.
 
איפה אוכלים?
גם בקטומבה וגם בלארה יש מספר מסעדות ברחובות הראשיים החוצים את העיירות. בכל עיירה הרחוב הראשי נמצא ממש ליד תחנת הרכבת שהיא לב ליבה של העיירה. לאורך הרחוב יש מספר חנויות, בתי קפה ומסעדות. כמובן שמאחר והאזור תיירותי מאוד תוכלו למצוא כאן גם סניפים של רשתות המזון המהיר המוכרות והמובילות.
 
מזג אוויר
מזג האוויר ב"הרים הכחולים" הפכפך מאוד. הגובה הרב גורם לכך שהאקלים נוטה להשתנות כאן במהירות. לא רבים הימים בהם השמש זורחת מעל ההרים הכחולים, העננים והערפילים הכחולים נוטים להפוך את מזג האוויר ללא יציב ולמעט מעונן. ככל שהולך ומתקרב החורף הטמפרטורות כאן צונחות במידה ניכרת ולכן מומלץ מאוד להתלבש היטב. גם בעונת הקיץ מומלץ להביא איתכם איזה מעיל או בגד חם, כי ניתן בקלות לצאת מסידני עם שרוולים קצרים ולמצוא את עצמכם מתכרבלים בתוך מעיל ברחובותיה של קטומבה ולארה.
 

הוסף תגובה