סאו פאולו, ברזיל

סאו פאולו, ברזיל

סאו פאולו (Sao Paulo) היא העיר הגדולה ביותר בברזיל עם למעלה מ-10 מליון תושבים, והיא גם אוחזת בתואר העיר הגדולה ביותר ביבשת אמריקה! מדובר ללא ספק בעיר עצומה שהיא בירת מדינת סאו פאולו בברזיל המהווה מרכז פיננסי חשוב ובסיס כלכלי לכל תושבי האזור. העיר עמוסה מאוד, סואנת מאוד ויש בה המון כבישים מפותלים וגדולים עם גשרים בעלי שתיים ושלוש קומות של מחלפים, גורדי שחקים עצומים, מרכזי קניות בלתי נגמרים וחיי לילה סוערים כיאה לעיר הגדולה ביותר בברזיל. יש בה ערב רב של מהגרים ובני מוצאים שונים שהתקבצו בה מכל קצוות העולם. ניתן למצוא כאן כמובן פורטוגזים, אינדיאנים, אפריקאים אבל גם לא מעט מהגרים אירופאים שהגיעו לכאן לאורך השנים וגם אסיאתים שמצאו את דרכם כמו כולם אל העיר הגדולה. בנוסף גם את תושבי המזרח התיכון הערבים ניתן למצוא בעיר (סורים ולבנונים). כולם יושבים בעיר העמוסה ובדרך כלל הסתדרו לעצמם בשכונות המסודרות על פי המוצא האתני.
 
המעניין הוא שסאו פאולו כל כך גדולה שלמשל האיטלקים היושבים בה הם ריכוז האיטלקים הגדול ביותר בעיר אחת אפילו יותר מבערים באיטליה. דבר דומה קורה גם עם תושביה היפנים של סאו פאולו. בקיצור כמו שהבנתם מדובר על ערב רב (רב מאוד!) של אנשים שהתקבצו בעיר אחת ענקית שגודלה כאמור הוא יותר מגדולה של מדינת ישראל כולה.
 
גם היהודים הגיעו לסאו פאולו ומתנהלת בה קהילה יהודית ענפה מאוד המונה לא פחות ממאה אלף יהודים. במקום פעילים שני בתי חב"ד שונים בשל גודלה של העיר ותיירים ישראלים רבים נהנים למצוא קשר עם היהדות ועם הקהילה היהודית במקום המקבלת אותם בזרועות פתוחות כל השנה ובייחוד סביב החגים היהודיים אז נערכות ארוחות חג חגיגיות לכל התיירים בשיתוף האוכלוסייה המקומית.
 
סאו פאולו היא מרכז תרבותי של עיר תוססת הנהנית גם מחיי לילה סוערים, אולי הסוערים ביותר בברזיל בפרט ובדרום אמריקה בכלל. עשרות מועדונים, פאבים ומסעדות יקדמו את פניכם וידאו לבילוי שלכם משעות הערב המוקדמות ועד שעות הלילה המאוחרות בחגיגות בלתי נגמרות ומסביב לשעון.
 
 
מה כדאי לראות ולעשות בסאו פאולו

שדרת פאוליסטה (Av .Paulista)-השדרה המרכזית ביותר בסאו פאולו היא ללא ספק מקום שצריך לבקר בו ולו כדי לראות את כל המי ומי של העיר שמטיילים כאן בין חנויות האופנה היוקרתיות, גורדי השחקים בהם עובדים וחיים עשירי סאו פאולו, מסעדות היוקרה הערבות לחיך והעושות חור עמוק בארנק וגלריות האומנות הייחודיות של העיר. השדרה המעוצבת היא מהיפות בעיר ונחשבת על ידי תיירים כאתר תיירות של ממש. מרכזי הקניות כאן מגוונים מאוד אך גם יקרים מאוד. לאוהבי הקניות אין ספק שמדובר בחוויה מעניינת (אך בהחלט לא זולה).

 

מוזיאון סאו פאולו לאומנות (Museu de arte de sao Paulo)– סאו פאולו נחשבת לאחת הערים הבולטות בתחום האומנות בדרום אמריקה ויש בה מרכזי אומנויות חשובים, גלריות אומנים מעניינות ומגוונות ומספר מוזיאונים לאומנות כאשר הבולט והגדול בהם הוא המוזיאון סאו פאולו לאומנות המצוי על שדרת פאוליסטה היוקרתית. במוזיאון יש אוצרות אומנות רבים של יצירות מופת מתקופת הרנסאנס ועד אומנות מודרנית עכשווית בת זמנינו. המוזיאון פתוח לקהל הרחב בכל ימות השבוע (פרט ליום ב'). ביום חמישי בין השעות 11:00-20:00 וביתר ימות השבוע בין השעות 11:00-18:00.

 

פארק איברפוארה (Parque do Ibirapuera)- הריאה הירוקה של סאו פאולו, עד כמה שניתן להגדיר זאת כך. סאו פאולו הסואנת מוכרת לרבים באמצעות עננת זיהום האוויר האופפת אותה לאורך כל ימות השבוע. לכן הפארק רחב הידיים הזה הוא נקודת בריחה טובה מהשאון של העיר. ניתן ליהנות כאן מהמדשאות הירוקות, ממגרשי הכדורסל והכדורגל, משטחי ההחלקה על גלגיליות. ניתן לנסוע באזור בין שבילי האופניים היפים ולצפות (או אפילו לקחת חלק) באימוני הקפוארה שעורכים כאן המקומיים ביחידים, בזוגות או בקבוצות. אין ספק שזהו מקום נהדר להעביר בו את אחר הצהריים ולעשות פיקניק בין העצים המוריקים.

 

פארק דה אסטדו(Parque de Estado)- הפארק הזה הממוקם באזור Agua Fundoידוע בקרב התיירים בזכות הגן הבוטני היפה ורחב הידיים המצוי בשטחו כמו גם בגן החיות העירוני של סאו פאולו המתהדר במגוון רחב של בעלי חיים. גן החיות פתוח לאורך כל ימות השבוע וניתן לחזות בו בבעלי חיים רבים ומגוונים אשר הובאו לכאן מכל העולם. בגן הבוטני ניתן לראות מינים רבים של צמחים שגדלים כאן בתנאי מזג אוויר ייחודיים והקפדה ייחודית על תנאי ויסות מזג האוויר על מנת שיוכלו לשרוד ולהפוך לפנינה של טבע בלב הנוף העירוני.

 

יריד העתיקות Praça Dom Orione- ירידי סוף השבוע מוכרים לכל התיירים בסאו פאולו כפנינה של תרבות, עתיקות וחוויה תיירותית לכל דבר. עם הגיעו של סוף השבוע (ימים שבת וראשון) נפתחים מספר ירידים קבועים ברחבי העיר בהם מגיעים סוחרים של עתיקות, מוצרי יד שנייה ומינים שונים יצירות ואומנות להציע את מרכולתם לעוברים ולשבים. לירידים של סאו פאולו אווירה מיוחדת של סוף שבוע חגיגי מלא באומנות וכיף לצאת עם המוני התיירים והמקומיים לחקור את הסחורה המוצעת. יריד Praça Dom Orioneממוקם בשכונת ביקסיגה שהיא מעוז האיטלקים בעיר (ליטל איטלי של סאו פאולו עם תרצו) אך כאמור רחובות רבים בסאו פאולו נצבעים בצבעי ירידי סוף השבוע בימים שבת וראשון.

 

וילה אולימפיה (Vila Olimpia)  הנה לכם בילוי ייחודי קולינארי ויקר מאוד באחת המסעדות המעוצבות והיקרות ביותר בעיר. מדובר על מתחם מרהיב ובו נמצא גן בוטני תלוי בגודל של 400 מטרים רבועים בו גדלים מיני צמחים שונים מיערות הגשם שבעבר הקיפו את סאו פאולו והיום שטחם הולך ומדלדל. הגן תלוי מגובה רב ומעוצב בצורה אנכית מלמעלה עד למטה. בתחתית שוכנת מסעדה יוקרתית המגישה מאכלי גורמה במחירים שאינם שווים לכל כיס. אך גם אם לא תכננתם להוציא מעל 500 ₪ לארוחה זוגית, קפצו לשם להתרשם מהגן התלוי המרהיב המפאר את המקום.

 

אזור הקניות ויה מדלנה (Vila Madalena)-אזור הקניות המעניין הזה מכיל סדנאות וגלריות של אומנים המציעים את מלאכת ידיהם בחנויות קטנות ומעוצבות. נחמד לטייל בין הרחובות השונים ולחפש מציאות. יש כאן לא מעט דברים יפים לאוהבי ואוהבות התכשיטים המוצרים לבית וסתם למי שאוהב ומעריך אומנות יפה במחירים סבירים יחסית.

 
תרבות
סאו פאולו ידועה מאוד בהיותה עיר אומנותית שפועלים בה אומנים רבים באזורי האומנים המציגים בגלריות פרטיות וציבוריות. בעיר יש מספר מוזיאונים לאומנות (הגדול בהם הוא מוזיאון סאו פאולו לאומנות, אך גם יש מוזיאונים קטנים יותר כמו המוזיאון לאומנות עכשווית ומוזיאונים וגלריות שונות). שווקים וירידים של אומנים מתקיימים ברחבי סאו פאולו מידי סוף שבוע בהם האומנים המקומיים מציעים את מרכולתם וזוהי באמת חוויה תרבותית ואמנותית לטייל בין הדוכנים.
 
גם חיי הלילה של סאו פאולו (אם יכולים להחשיב זאת כ"תרבות") סוערים מאוד ופעילים לאורך כל הלילה. משעות הלילה המוקדמות נפתחים אלפי מסעדות, פאבים, בארים ומועדונים לילה המציעים מגוון רחב של בילויים, תענוגות ופעילות למי שלא אוהב לישון בלילה ומעדיף להקדיש אותו לבילויים סוערים ולהיכרויות עם המקומיים והמקומיות.
 
איך מגיעים
סאו פאולו נמצאת מערבית מקו החוף של ברזיל. היא אינה שוכנת על קו החוף ממש ונמצאת פחות או יותר באותו קו רוחבי של ריו דה ז'ניירו הממוקמת מזרחית לה על החוף מרחק של 6 שעות נסיעה לכיוון מזרח. בסאו פאולו יש שדה תעופה בינלאומי המציע מגוון טיסות למגוון יעדים ברחבי העולם (מתקיים גם קו טיסה ישיר של אל על מישראל לסאו פאולו בטיסה שאורכת 14.5 שעות!) מרבית הישראלים מגיעים בטיסה ישירה לכאן ומתחילים את מסעם מכאן ואחרים מסיימים כאן את הטיול וחוזרים מסאו פאולו הביתה. כמו כן סאו פאולו היא מרכז לתחבורה וטיסות פנים ברחבי ברזיל וברחבי דרום אמריקה ולכן לא מפתיע יהיה לגלות שניתן לטוס במחרים זולים הרבה יותר מאשר בתחבורה יבשתית. מומלץ מאוד לברר זאת בטרם תקנו כרטיס אוטובוס או רכבת מתישים של נסיעה צפופה של שעות רבות. לעיתים כרטיס טיסה יכול לצאת זול ומשתלם הרבה יותר.

מזג אוויר בסאו פאולו
סאו פאולו נמצאת שלא על קו החוף של ברזיל ולכן ממוקמת באזור גבוה יחסית בו מזג האוויר יבש יותר, וקריר יותר לאורך כל ימות השנה. הקיץ כאן נעים יותר מעשר בערי החוף הלוהטות והלחות וגם החורף כאן קר יותר. עונת הקיץ המתרחשת בין החודשים אוקטובר ועד מרץ היא גם העונה הגשומה. בסאו פאולו יורדים גשמים רבים בעונת הקיץ, ולכן דווקא עונת החורף היבשה לעיתים עדיפה ונוחה יותר לטיול. החורף כאן לא קר במיוחד ולכן לא נורא בכלל לטייל בסאו פאולו בחורף.

תמונות: Dornicke

הוסף תגובה