קמרון

קמרון

הרפובליקה של קמרון (The Republic of Cameroon) היא מדינה הממוקמת במערב אפריקה והגובלת בניגריה, צ'אד, קונגו, גינאה המשוונית ובאוקיינוס האטלנטי ממערב. קמרון הייתה בערב תחת שליטה צרפתית ובריטית בתקופת האימפריאליזם ולכן עד היום השפות הרשמיות שבה הם אנגלית וצרפתית, כך שלתיירים יחסית קל לתקשר בה עם המקומיים.
 
קמרון אומנם אינה נחשבת מדינה גדולה, האמת שהיא מהקטנות שבמדינות אפריקה. ועם זאת יש בה הכל והיא מהווה מעין מיקרוקוסמוס של יבשת אפריקה. המטיילים המבקרים בה מחשיבים אותה למעין "מיני אפריקה" או "אפריקה בתמצית". אחרי ביקור בקמרון כנראה שתוכלו לסמן "וי" על כל מה שצריך לראות ולעשות באפריקה ולטעום מהכל.
 
בקמרון יש יערות גשם נפלאים ואמיתיים שהולכים ונעלמים ככל שנוקפות השנים. בירוא היערות בקמרון גוזר סכנת כליה על אוכלוסיית הקופים הנדירים החיים במדינה ומקיימים אורח חיים טבעי בלהקות גדולות בתוככי היערות שהולכים ונעלמים. ניתן היום להתנדב במספר מקלטים שמטרתם היא להגן על אוכלוסיות הקופים הללו ולהציל אותם מפני הכחדה. ציידי הקופים שפועלים בקמרון לא חסים עליהם ומצמצמים את אוכלוסייתם עוד יותר.
 
בתוככי היערות חיים באופן טבעי ופראי גם מינים שונים של זוחלים ויונקים שונים ומגוונים. ניתן למצוא כאן אפילו פילים החיים להם באין מפריע בטבע הפראי של הג'ונגלים בקמרון. בין אוכלוסיית היער ניתן למצוא גם להקות לא גדולות של טורפים כמו מינים שונים של נמרים וצ'יטות, אך לרוב מטיילים לא נתקלים בהם בשל מספרים הנמוך.
 
הגיאוגרפיה של קמרון יפה ומגוונת, למעשה ניתן למצוא בה הכל. חופים טרופיים השוכנים בחלקה המערבי של המדינה בסמוך למישור החוף של קמרון, לאחר מכן ככל שנכסים אל תוך המדינה ניתן ליהנות משטחיים הררים ומרמות יפות המכוסות ברובן ביערות הגשם העבותים.
 
הביקור בקמרון הוא בעיקר לחובבי הז'אנר של טיולי ג'ונגלים וספארי, אין כאן בתי מלון מפוארים, התחבורה די משובשת והכבישים לא מי יודע מה. בנוסף יש להישמר ממגוון המחלות, לשתות רק מים מינראליים ולהקפיד לשטוף היטב פירות וירקות… בקיצור לא מעט כאב ראש שלא כל תייר ממוצע אוהב לעסוק בהם כשיצא לחופשה מחוץ לבית.. אבל קמרון מציעה לכם שלל הרפתקאות, טבע בתולי ומרהיב והמון יערות ובעלי חיים שניתן למצוא רק אם מרחיקים מהציביליזציה אל תוך אפריקה, היבשת הקסומה והמרתקת.

 
לפני הנסיעה – דברים שחשוב לדעת!

אשרת כניסה-ישראלים הרוצים להיכנס לקמרון זקוקים לאשרת כניסה אותה ניתן להשיג בשגרירות קמרון בישראל (רחוב ז'בוטינסקי 50 בתל אביב).

 

חיסונים וסכנות בריאות-קמרון היא מדינה שבטרם נסיעתכם אליה תצטרכו לעבור באחת ממרפאות המטיילים הקרובות לאזור מגוריכם ולעבור סדרה נרחבת של חיסונים לשלל מחלות המאפיינות את אזורים אלו (בעיקר אם אתם מתכוונים להיכנס לאזורי היערות). בנוסף המלריה מאוד רווחת בקמרון, ולכן הקפידו להצטייד מבעוד מועד בכדורי מלריה מתאימים.

 

פינוי רפואי וכיסוי ביטוחי-שירותי הבריאות של קמרון הם אינם מהמפותחים בעולם בלשון המעטה ואינם נמצאים בסטנדרט מערבי. לפיכך חשוב להקפיד לעשות פוליסת ביטוח למטיילים עם כיסוי ביטוחי מורחב הכולל פינוי בהטסה (כי חס וחלילה אם תזדקקו לטיפול רפואי מעבר לדברים הבסיסיים ביותר כנראה תצטרכו לצאת את המדינה). קמרון היא לא יעד שבו שווה לחסוך בעלויות ביטוחיות.

 

מים ואוכל-המים בקמרון מזוהמים, ולכן תיירים מערביים נדרשים שלא לשתות את מי הברז בקמרון אלא להקפיד על שתיית מים מינרלים בלבד. כמו כן היזהרו מלאכול פירות וירקות שלא נשטפו, ואוכל שלא בושל כראוי.

 
 
מה כדאי לראות ולעשות בקמרון

יאונדה (Yaounde)בירת קמרון אינה יעד אטרקטיבי במיוחד לתיירים ולמטיילים, האטרקציות שלמדינה יש להציע נמצאת בפארקים הלאומיים ובמרחבי הטבע. עם זאת לא ניתן לפסוח על יאונדה ולו בזכות העובדה שקיימים סיכויים טובים שטיסתכם תנחת בה.  יאונדה היא מקום טוב מאוד להתרגל לאווירה ולאורח החיים בקמרון על מנת לנחות נחיתה קלה יותר לסביבה האפריקאית. יש בה אורח חיים ססגוני, חיי לילה נחמדים, יש כאן לא מעט מסעדות המגישות אוכל מקומי. העיר נפרשת למרגלותיו של הר פבה (Febe Mountain)שהוא אטרקציה נחמדה לביקור ובעיקר הכנסייה הממוקמת בפסגתו ממנה נשקף נוף נפלא על כל האזור. מיקומה של יאונדה במרכז המדינה מהווה בסיס אם טוב לצאת ממנו ואף לחזור אליו להתארגנות.

 

דאולה (Douala)העיר הגדולה ביותר בקמרון הממוקמת בחלקה המערבי של המדינה. דאולה היא גם שער הכניסה המרכזי למדינה שכן שדה התעופה הבינלאומי ששוכן בה הוא מהעמוסים והעסוקים בקמרון כולה. מרבית הטיסות נוחתות כאן ויש בדאולה הרבה מה לעשות ומה לראות, וזאת על אף (ואולי בגלל) שהיא אינה נושאת בתואר בירת קמרון. בדאולה מרכז מסחרי משגשג, היא יושבת על נהר וורי המעצב בדרכו את נופה של העיר, יש בה מוזיאונים, מרכזי תרבות, שדרות של עסקים וחנויות, שווקים וגם לא מעט חיי לילה לטובת התיירים שרק נחתו ועדיין לא התרגלו לסגנון החיים האמיתית של אפריקה.

 

לימבה (Limbe)היא עיירת חוף לא גדולה, אך מתויירת מאוד הנמצאת מרחק של כשעה נסיעה מדאולה. לימבה היושבת על מפרץ יפיפה לחופיו של  האוקיינוס האטלנטי עמוסה מאוד לאורך כל ימות השנה ובעיקר בסופי השבוע על ידי תיירות חוץ ופנים הגודשת אותה. המוני מקומיים גודשים את החופים הנפלאים שהם פשוט חגיגה של שמש, חול נפלא ומים קרירים ונעימים. לימבה שוכנת בסמוך ליערות גשם ויש בה מרכז נפלא האוצר בתוכו את חיי הבר של קמרון (Limbe Wildlife)במקום תוכלו לראות בתמצית את בעלי החיים שהפכו זה מכבר לסמלים של קמרון, כמו הקופים שנמצאים כיום בסכנת הכחדה. המקום משמש כבית חולים ומרכז שיקומי לקופים שנפצעו, וניתן לעקוב במקום אחר תהליך השיקום שהם עוברים על מנת לשמר את אוכלוסייתם שהולכת ומצטמצמת באופן דרמטי בשנים האחרונות עקב בירוא היערות והציד הבלתי חוקי ברחבי המדינה.

 

קריבי (Kribi)זוהי עיירת חוף קטנה ופחות מתויירת מלימבה, ואולי בכך טמון סוד קסמה. היא מרוחקת מספר שעות נסיעה מדאולה והמרחק מאפשר לכם להתנתק מעט מהשאון של עיירת החוף התוססת, וליהנות מאווירה פסטוראלית של שלווה, חולות קסומים ולבנים. המקום גובל ביערות טרופיים נפלאים שניתן לצאת בהם לטיול. מומלץ להתייעץ במקומיים שיכווינו אתכם לאזור הנהרות הסמוכים לקריבי, שם ניתן לטייל, לשוט לרחוץ במקומות המותרים (יש מספר בריכות נפלאות) ולחזות במגוון רחב של בעלי החיים. העובדה שאין כאן עומס של תיירים ומקומיים מגדילה את הסיכויים לזכות לראות מקרוב בעלי חיים בטבע דבר שקשה לראות במקומות בהם יש ריכוזי אוכלוסייה או תיירים. 

 

טיולים

שמורת החי דג'ה (Reserve de Faune Du Gja)אחת השמורות המפורסמות של קמרון נמצאת מרחק של 240 ק"מ דרומית לבירה יואנדה, נמצאת בחלקה המזרחי של המדינה ומתפרשת על פני שטחים נרחבים מאוד שהוכרזו על ארגון אונסק"ו כאתר מורשת עולמי. יש בשמורה המון מה לראות בין אם חי ובין אם צומח. תא השטח גדוש במפלים, נהרות נפלאים אשר המרכזי בהם הוא נהר הדג'ה על שמו נקראת השמורה והוא מקיף אותה ותוחם אותה. נהר הדג'ה שהוא אחד היובלים המרכזיים של נהר הקונגו הגדול משפיע מאוד על כל האופי של השמורה כולה. בשמורה ניתן למצוא בעלי חיים רבים ומגוונים וביניהם קופים, פילים, נמרים, עדרים של תאו, מינים שונים זוחלים, נחשים ולטאות וגם המון יתושים בשל מקווי המים הרבים. מומלץ מאוד להגיע ולבקר.

 

הפארק הלאומי וואזה (Waza National Prak)זוהי כנראה אחת השמורות האהובות ביותר על תיירים שמגיעים לקמרון. שטחה הרחב בן ה-1700 קמ"ר בצפונה של המדינה מכיל המון סוגים של בעלי חיים המקיימים כאן אורח חיים טבעי ופראי לגמרי במרחבי הסוואנה האינסופיים וכל זאת מבלי שבני האדם יפריעו להם או יתערבו באופן מחייתם. יש כאן נמרים, פילים, אריות, יענים, ג'ירפות, מינים רבים של קופים שלא נדבר על מגוון סוגי עופות, המוני זוחלים ולא מעט חרקים מרגיזים ועוקצים. בקיצור חגיגה של ספארי אמיתי. הביקור בשמורה הנפלאה הזאת מתאפשר רק באמצעות נסיעה ברכבי שטח ויש להיעזר במדריך מקומי שגם ינהג את הרכב וגם ינווט אתכם אל המקומות המומלצים לביקור. המקומיים יודעים היכן ניתן לחזות בבעלי החיים, ולכן חשוב וכדאי מאוד להיעזר בשירותיהם.

 

הפארק הלאומי קורופ (Korup National Park)פארק לאומי רחב ידיים השוכן באזור המרוחק של קמרון בסמוך לגבול עם ניגריה. הפארק מכוסה רובו ככולו ביערות גשם עבותים וסבוכים מאוד בהם חייה אוכלוסיה עשירה מאוד של עופות טרופיים ואקזוטיים המקיימים את שגרת חייהם באין מפריע. היערות הסבוכים מייצרים אווירה מאוד חשוכה ולחה מה שמקשה על המטיילים להפריע לציפורים, אך מקשה על התיירים לראות את הציפורים וזה בהחלט קצת חבל. אם תהיו ברי מזל תזכו לראות כמה מיני ציפורים נדירות שהטבע יצר ולא זוכים לראות אותם בכל יום. תנאי הלינה ברחבי הפארק הם לא בין המשובחים ויש לקחת זאת בחשבון.

 
התנדבות

בקמרון אזורי ההתנדבות המומלצים ביותר הם חוות המקלט לטיפול בקופים הנמצאים כאמור בסכנת כליה כמעט טוטאלית בקמרון וזאת עקב בירוא היערות שנערך בקצב מסחרר כמו גם הציד החוקי והבלתי חוקי של קופים שהוא תופעה רחבה ורווחת מאוד ברחבי המדינה. קופים רבים מגיעים פצועים אל חוות המקלט שמטרתם לרפא את הקופים הפצועים, לשקם אותם ולהחזירם אל הטבע. בחלק מהמקומות ניתן להתנדב ולסייע בטיפול (בעיקר אם יש לכם מספיק זמן ופנאי, ואתם מעוניינים להשקיע כמה שבועות כי לוקח זמן ללמוד את התהליך), במקומות אחרים תוכלו להתנדב ולתרום מכספכם לתמוך במוסדות החשובים האלו, שרובם חיים על קרנות ועל תרומות, שכן אין מימון ממשלתי נרחב בנושא. לרוב בכל החוות הללו משלמים מחיר סמלי בכניסה שהוא כאמור תרומה לתחזוקת המקלטים והחוות הללו. זהו מקום נפלא לראות את הקופים מקרוב, לבלות זמן במחיצתם וגם לעשות מעשה טוב בדרך לשימור ושיפור עולם הטבע שהולך ונעלם.
 
איך מגיעים

כיום אין טיסות סדירות בין ישראל לקמרון ועל מנת להגיע למדינה יש לטוס קודם לאחד היעדים באירופה או לאחת הבירות הגדולות באפריקה אליה יש טיסות מישראל. משם ניתן לקחת טיסה לאחת משני שדות התעופה הבינלאומיים בקמרון האחד נמצא בבירה יאונדה והשני בעיר הגדולה דואלה.

אוכל

בקמרון קשה מאוד למצוא רשתות מסעדות מערביות (מן הסתם) ולכן תזדקקו לאכול את האוכל המקומי במקום. עם זאת חשוב מאוד לשים לב לאכול אוכל מבושל כמה שיותר, וודאי לא דברים שלא עברו בישול קפדני (מתוך הנחה שככל שהאוכל מבושל יותר כך החיידקים שבו פוחתים). בנוסף אסור לשתות את המים הרגילים בקמרון כי הם מזוהמים, הקפידו לשתות רק מים מינרלים. פירות וירקות שלא נשטפו עשויים להיות מזוהמים, הקפידו לשטוף אותם היטב, לא לאכול פירות וירקות שהוגשו במסעדה מבלי שוידאתם שנשטפו כראוי. בנוסף עדיף תמיד לאכול את הדברים מבושלים כמה שיותר. 

מזג אוויר בקמרון

בקמרון מזג האוויר הוא טרופי. בצפון המדינה מתחלקת השנה לשתי עונות מרכזיות. העונה הגשומה נמשכת מחודש אפריל עד חודש ספטמבר לערך, ואילו העונה היבשה היא בשאר חודשי השנה. בדרומה של קמרון מזג האוויר חם לאורך כל ימות השנה ואחוזי הלחות הגבוהים מובילים לכך שגשמים טרופיים יכולים לרדת לאורך כל ימות השנה. אין עדיפות לעונה מסוימת, תמיד חם מאוד ולח.

הוסף תגובה