10 דברים שלא ידעתם על גיברלטר

10 דברים שלא ידעתם על גיברלטר

ביקוריי הבזק שלי בקהילות יהודיות קטנות ברחבי העולם במסגרת לימודי הדוקטורט שלי מביאים אותי לבחון את הנתונים בצורה קצת אחרת…הפגישות והשיחות עם מנהיגי הקהילה ועם אזרחי המקום פותחים לי צוהר לעובדות מרתקות ולסודות קטנים השמורים רק ל"מקומיים".
גם אם ביקרתם בגיברלטר וגם אם עדיין לא אני סמוכה ובטוחה שתמצאו כאן עובדה אחת או שתיים שעליהן תגידו "וואלה…את זה לא ידעתי….".

1. בגיברלטר ישנה מערת נטיפים  St Michel Cave הקסומה אשר אליה מגיעים תיירים רבים כל שנה. אחת החוויות המיוחדות שלא כולם יודעים עליה או שיודעים ולא זוכים לקחת בה חלק היא הקונצרטים המדהימים שמתקיימים בה מספר פעמים בשנה. כוכבי אופרה או רקדני בלט נודעים מכל העולם מגיעים לגיברלטר ומופיעים במרכז המערה למול מאות צופים נלהבים….מניסיון אישי חוויה עוצרת נשימה.

2. ב-24 במאי 2013 הפכה גיברלטר למדינה הקטנה ביותר החברה במועדון הכדורגל הנחשב UEFA שבו חברות 54 מדינות.

3. תאמינו או לא אך שירות האוטובסים בגיברלטר ניתן בחינם לכלל התושבים. בביקורכם הבא בגיברלטר אל תחשבו לרגע לעלות לאוטובוס מבלי לשלם, תושבי המקום חייבים להציג תעודת תושב לנהג האוטובוס.

4. גיברלטר הינה קולוניה בריטית אך אם הגעתם לביקור ואתם מרגישים שעל אף שהנכם דוברי אנגלית רהוטה אתם לא בדיוק מבינים את השפה שלהם…אתם לא לבד…השפה המדוברת בגיברלטר היא Yanito/Llanito (ג'אניטו/יאניטו). תושבי המקום משלבים במשפט אחד מספר מילים באנגלית ומספר מילים בספרדית(הספרדית כמובן בהשפעתה של ספרד הסמוכה לה). הגיברלטרים בהחלט גאים בשפתם הייחודית ומידי שנה הם מוציאים לאור מילון שנקרא "Yanito"
אל דאגה כאשר תפנו לבקשת עזרה מאחד התושבים הם יעזרו לכם באדיבות ויכוונו אתכם בשפה אחת בלבד (אנגלית או ספרדית).

5. הקהילה היהודית בגיברלטר הגיעה ברובה לפני שנים רבות ממרוקו ומספרד ומונה כיום כ- 600 יהודים וכמאה ישראלים. לפני גירוש ספרד בזמן שגיברלטר הייתה עוד שייכת לספרדים, פנו היהודים למלך ספרד וביקשו ממנו לקנות שטח בגיברלטר. המלך הסכים ומכר להם את השטח המבוקש ואף חתם עמם על הסכם קנייה. כאשר הסתיים תהליך הרכישה החליט המלך לחזור בו מהחלטתו, הוא שמר את הכסף לעצמו וגרש את כל היהודים מארצו. לאחרונה הגיע דוכס ספרדי מאזור מדינה סידוניה והעניק ליהודי גיברלטר הצהרה ובה כתוב שספרד מתנצלת מעומק ליבה על אשר נעשה על ידי המלך ליהודים בתקופה זו. כיום הקהילה היהודית בגיברלטר מובילה ומשפיעה מאוד על הלך הרוח בגיברלטר.

6. יום העצמאות בגיברלטר (National Day) מתקיים כל שנה ב-10 בספטמבר. ביום זה כולם בחופש ומתלבשים כולם מבלי יוצא מן הכלל באדום ולבן. החגיגות נמשכות מהבוקר ועד השעות הקטנות של הלילה וכוללות ארוחות משפחתיות, מסיבות והרבה הרבה אלכוהול.

7. אני בטוחה שאת העובדה הזו כבר רובכם מכירים, אך בשל הייחודיות שלה שווה בהחלט להזכירה. שדה התעופה של גיברלטר הינו ברשימת "עשרת שדות התעופה המסוכנים בעולם" יש לו מסלול נחיתה/המראה אחד ומשני צדדיו יש ים. בכל פעם שיש נחיתה או המראה הכביש הראשי נסגר. להולכי הרגל יכול להיות זה מחזה מיוחד מאין כמוהו, אך לאנשים הטסים במטוס מומלץ לומר תפילת הדרך או כל תפילה אחרת לכל אלוהים באשר הוא לנחיתה רכה ונטולת סכנה.

8. בשנת 1969 נישא  ג'ון לנון(John Lennon) לאהובת ליבו יוקו אונו (Yoko Ono) בחתונת בזק. מאז חתונה מפורסמת זו מגיעים זוגות אוהבים רבים על מנת למסד את הקשר שלהם ולהינשא בגיברלטר או לבלות את ירח הדבש(דוגמת הנסיך צ'ארלס והנסיכה דיאנה), גם בשל יופיו של המקום וגם בשל הקלות הביוקרטית להשלמת תהליך זה.

9. גיברלטר הינו המקום היחיד באירופה שבו יש קופים רבים המשוחררים בטבע. את הסיבה להגעתם של קופים אלה אף אחד לא באמת יכול להסביר, ומטבע הדברים הספקולציות לכך הן שונות ורבות. האגדה מספרת כי אם הקופים ייעלמו ממקומם טבעי זה, גיברלטר לא תמשיך עוד להיות בידיהם של הבריטים.

(צילום: ערן שי)
10. חברות ההימורים הגדולות והמובילות בעולם נמצאות בגיברלטר, בשל הטבות המס הרבות שיש למקום להציע לחברות גדולות ולעסקים קטנים. בשל עובדה זו יותר מעשרה אחוזים מהאוכלוסיה עובדים בחברות ההימורים כגון: Bet Victor, 888, Bwin.Party  ועוד…

אילת שי בעלת תואר ראשון במדעי המדינה ויחסים בינלאומיים ותואר שני בדמוקרטיה בינתחומית, אוניברסיטה הפתוחה. כיום שוקדת במרץ על עבודת הדוקטורט שבה היא חוקרת קהילות יהודיות קטנות ברחבי העולם מתחת לאלף חברים מתוך מטרה לשמר אותן מפני הכחדה ולהביא לשיתופי פעולה בין הקהילות השונות. יש לך שאלה, הערה או הארה ניתן ליצור קשר עם אילת ב- eashay@gmail.com

צילומים: Mihael Grmek Hans Lohninger

הוסף תגובה